Бінарний урок «Вшанування пам’яті Тараса Шевченка»

Про матеріал
Визначення ролі Тараса Шевченка в музичному, образотворчому та в літературному мистецтві через споріднені емоційні настрої, які виражені в художніх творах і відображають різноманітні життєві явища; виховувати у дітей інтерес та почуття поваги до творчості Т. Шевченка, естетичний смак учнів, прищеплювати любов до рідної землі, її природи.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ  УРОКУ  МУЗИЧНОГО  МИСТЕЦТВА

Дата:  11.03.2020р.

Клас:  7.

Тема уроку  «Вшанування пам’яті  Тараса  Шевченка»

Мета:  

  • Визначити  роль Т.Шевченка в українській культурі та особливості втілення образу поета в музиці й інших видах мистецтва;
  • продовжити знайомство учнів із творчістю Якова Степового на прикладі його фортепіанного твору «Прелюд пам’яті Шевченка» ;
  • закріпити визначення поняття «Прелюд»;
  • визначити  роль  Шевченка  в  музичному, образотворчому  мистецтві  та  в поезії  через  споріднені  емоційні  настрої,  які  виражені  в  художніх творах  і  відображають  різноманітні  життєві  явища;

 

  • розвивати  творчу  активність  учнів,  асоціативне  мислення,  емоційно – чуттєве  сприймання;

 

  • продовжувати  вдосконалювати  виконавські,  вокально – хорові  навички;

 

  • формувати навички емоційно-виразного виконан­ня пісні «Як би мені черевики»

 

  • виховувати інтерес та почуття  поваги  до творчості Т. Шев­ченка,  естетичний смак учнів,  прищеплювати  любов  до  рідної  землі,  її  природи.

 

Музичний матеріал: 

  • «Прелюд пам’яті Шевченка» Я Степового (слухання);
  •   розспівки  «Гама  в  висхідному та  нисхідному  рухах  на  склади «Мі», «Мо»,  «Му»,  «Ма»  (вправа  на  покращення  дикції,  розширення  діапазону);сольфеджування вправ.
  • «Як би мені черевики»  (виконання);
  • «Бандуристе, орле сизий» на слова Т. Шевченка  »  (виконання).

 

Тип уроку: бінарний, інтегрований

 Обладнання: портрет  Т. Г. Шевченка,  вишиті  рушники,   портрети  Я.Степового, Б.Лятошинського, М.Лисенка, К. Стеценка,  дитячі  ілюстрації  до  творів  Т.  Шевченка,  репродукції  картин  Т. Г.  Шевченка,  збірка  «Кобзар»,  роздатковий  матеріал  для  учнів  для  роботи  в  групах, музичний інструмент - електросинтезатор,  мультимедійний відеопроектор, екран, ноутбук, мультимедійні презентації до уроку.

 

Очікуванні результати:

Після вивчення цієї теми учні зможуть:

  • визначити роль Т.Г.Шевченка в українській культурі;
  • наводити приклади музичних творів, присвячених пам’яті Т.Г.Шевченка;
  • розповідати про життя і творчість видатного українського композитора Я.С.Степового;
  • виразно виконувати пісні на слова Т.Г.Шевченка;
  • виявляти особливості композиції прелюдії, як п’єси імпровізаційного складу;
  • робити аналіз прослуханого музичного твору;
  • працювати з науковими джерелами та давати власну оцінку музичним творам.

Методи:

  • проблемно-пошуковий;
  • дослідницький;
  • інформаційно-репродуктивний;
  • інтерактивні: робота в групах; захист проектів.

Хід уроку

І.Організаційний етап уроку

Вітання.

Інна Вікторівна -Настрій учнів: - Чи  гарно  ви  себе  почуваєте,  діти? Чи  всі  готові  до  уроку?  Покажіть мені , який зараз у вас настрій - оберіть потрібний для цього смайлик.

/ діти обирають необхідний смайлик (веселий чи сумний) і показують вчителю/

Бачу, що майже у всіх добрий, позитивний настрій, тому можна починати наш урок.

II.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

1.Вступне слово вчителя

Сьогодні  ми  зібралися на бінарний урок з української літератури, музичного та образотворчого мистецтва. Ми згадаємо життєвий і творчий шлях людини, яка присвятила себе мистецтву, яка є художником, поетом.

Багато його віршів стали піснями. На сюжети його творів написані опери, кантати. «Він був сином мужика – і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві культури…»,- сказав Іван Франко.

Хто ж ця людина? (відповіді дітей) СЛАЙД № 1

Так. Вірно. Ідеться про Тараса Григоровича  Шевченка, творчий спадок якого  - безцінна скарбниця не лише для України, але  й для всього людства.

Отже,  тема нашого уроку  «Вшанування пам’яті  Тараса  Шевченка»   СЛАЙД № 2

2.«Очікувані результати»

Але, перш ніж ми з вами почнемо  працювати, хотілося б дізнатися, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- «Я хочу більше дізнатися про Т.Г.Шевченка як поета»;

- «Я хочу послухати  пісні, автором віршів яких є Тарас Григорович Шевченко»;

- «Я можу розповісти своїм однокласникам про творчу спадщину Т.Г.Шевченка»;

- «Я можу виконати чудову пісню на слова Т.Шевченка»;

- «Я буду уважним і активним, і отримаю гарну оцінку».

Зараз ми роздамо вам квітки, на яких в кінці  уроку ви напишете свої враження. Ці квіти ми розмістимо на нашому віночку.

Сьогодні ми працюємо у  творчих об’єднаннях: це група літературознавців «Ліра»; група мистецтвознавців «Муза» та творча група «Натхнення». Вони одержали домашнє завдання, провели дослідницьку роботу, створили свої творчі проекти, презентації,  за допомогою яких ми складемо гарний віночок творів, присвячених великому Кобзареві.

Актуалізація опорних знань

1.Слово вчителя

Кожний народ пишається своїми вірними синами-героями, яких ви, напевно, можете назвати. Грузинський народ — Шато Руставелі, російський — Олександром  Пушкіним, польський — Фредеріком Шопеном, український народ —Тарасом Шевченком. Назвіть, будь ласка, вид  мистецтва,  в  якому  відображено  життя  людей  і  навколишнього  світу  за  допомогою  слів? (Літературне)

Представники групи літературознавців «Ліра» підготували презентацію про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка і вірші.

Представлення  колективного  творчого  проекту  «Життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка».                                                                             

ПРЕЗЕНТАЦІЯ. Корнієнко Н.- слайд № 3-17 

Після слайду № 17 -Вірші -Скоробагата, Халюта, Корнієнко

(слайд № 17 - В своїх віршах та поемах Т .Г.Шевченко описував і тяжке життя народу…)

слайд № 18-19-Корнієнко читає.

Інна Вікторівна про вірші, які перекладено іншими мовами.  (Кугакова  А. «Заповіт» англ. мовою) слайд № 20

слайд № 21-43

Поданьова А. У всьому світі вшановують ім'я Великого Кобзаря: йому встановлюють пам'ятники, на його честь називають вулиці та площі, парки й сквери, театри та музеї, йому присвячують вірші, про нього складають пісні.

Халюта Вл. Пам’ятники Тарасу Григоровичу Шевченку встановлюють не лише в Україні, а й по всьому світі.                             слайд № 44-67 (Підсумок № 67)

Підсумок - Бліц – опитування  «Розминка»  (1 бал–правильна відповідь)           

 1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

 2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)

 З. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

 4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

 5. Як звати батька Тараса? (Григорій)

 6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

 7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

 8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

 9. Серія картин, видана на кошти Тараса Шевченка. («Живописна Україна»)

 10. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

 11. Як звали Тарасових братів? (Йосип і Михайлик)

 12. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

 13. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

 14. Де відбулася зустріч Шевченка та І. Сошенка? (у Літньому саду)

 15.Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)

 16. Як звали Тарасового діда? (Іван)

 17. Рік народження поета. (1814 р.)

 18. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

 19. Жанр «Тополі». (баллада)

 20. Батько Тараса був... (чумаком)

 21. Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)

 22. Імена Тарасових сестер. (Катерина, Марія, Ярина)

 23. 3а фахом Тарас Шевченко був... (художник)

 24. Як звали матір Тараса? (Катерина)

 25. Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)

Фізхвилинка.

 

(Руханка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.)

Євгенія Миколаївна- На уроках музичного мистецтва ми також  звертаємось до імені Т.Шевченка, тому що образ поета, його творчість стала джерелом натхнення багатьох музикантів.

- А зараз пригадайте, будь ласка, які вам відомі пісні на вірші                           Т. Шевченка?

-«Реве та стогне Дніпр широкий», 

-«Думи мої, думи»,

- «Заповіт»,

-«Зоре моя вечірняя», 

-- «Зацвіла в долині»,

- «По діброві вітер виє»,

- «Садок вишневий коло хати»

-Молодці. А які композитори зверталися до поезії Т.Шевченка або присвятили йому свої твори?

- Миколо  Лисенко написав багато романсів і хорів на слова Шевченка, слайд № 68

- у  Кирила Стеценка  є кантата «Шевченкові» слайд № 69

- У Бориса  Лятошинського є твір «Чернеча гора» слайд № 70

 ( Музична Шевченкіана - слайди: фото М. Лисенко, К.Стеценка, Бориса  Лятошинського)

- Добре. Творча група «Муза»  підготувала для нас інформацію -  «Тарас  Шевченко та музичне мистецтво»

Представлення  колективного  творчого  проекту  «Тарас  Шевченко  та  музичне  мистецтво».                                                                             

Байша Л. - Українська музична Шевченкіана широко представлена у творчості багатьох  українських композиторів. Серед них — видатний український композитор Яків Степанович Степовий. (слайд№ 71)

Лабунська А. Шевченкова тематика посідає значне місце у творчості композитора. Звернення до образів поезії Великого Кобзаря, народність та  реалізм  його творів, були близькими  Я. Степовому.

Євгенія Миколаївна: Найвідомішій серед його  фортепіанних п’єс є — «Прелюд пам'яті Тараса Шевченка» (слайд № 72)

- Нам обов’язково потрібно послухати цей твір, але спочатку пригадайте, що таке прелюд?

-Прелюд – це невелика інструментальна (переважно фортепіанна) п’єса. (слайд № 73)

Євгенія Миколаївна: Слухаємо твір у виконанні оркестру народних інструментів. Тож увага на екран. (Слухання) відео

Аналіз  твору:  ритм,  тембр,  динаміка,  гармонія

  • Які почуття прагнув висловити композитор? (Композитор прагнув висловити почуття глибокої пошани до Великого Кобзаря)    

Євгенія Миколаївна - Що можна сказати про музику, яка звучить на початку твору?

(Вона стримана, сумна).

Євгенія Миколаївна -Який музичний образ розкривається, коли поступово сила звучання зростає?

Селіванов М.- Немов Великий Кобзар спочатку спокійно розповідає про рідну землю та її людей, а потім – обурюється, закликає до змін і боротьби.

Євгенія Миколаївна -Так.  Це образ безсмертного  поета, слово якого живе.                                 Ми прослухали прекрасний твір, ознайомились з його характером, подивіться на екран, перед вами репродукція автопортрета    Т. Г. Шевченка та репродукція картини Михайла  Божія «Думи мої, думи…». (перед дітьми репродукція Автопортрета Т. Г. Шевченка та репродукція картини Михайла  Божія «Думи мої, думи…») слайд №  

- Що головне в цих картинах? (це обличчя Т.Г.Шевченка)

- Так,  саме в ньому виявляється внутрішній світ людини.

-На вашу думку, яка картина співзвучна твору Якова Степового?

(-Я вважаю, що  репродукція картини Михайла  Божія «Думи мої, думи…»)

-Чому?

Квасніна Д. - ми бачимо замисленого Кобзаря. Грозове тло картини створює  сумний, тривожний настрій.  А на автопортреті Кобзаря – погляд очей автора сповнений якогось невисловленого запитання.

Євгенія Миколаївна -Добре. Може, хтось має іншу думку? (так, ні)

Євгенія Миколаївна -Отже, чи вдалося композитору висловити почуття глибокої пошани до Великого Кобзаря? (Так)

-Ваші відповіді я хочу узагальнити словами вірша:                                                   

Минуло два віки… І нині

Душа митця в піснях живе

Пророче слово Україні

Він передав, воно святе! 

Мелодія – вона усюди,

Вона як кров його життя!

Лунає музика на Україні,

Що дуже за серце бере,

І Степовий свою надію,

Оті серця нам віддає.

А ми продовжимо наше „музичне вшанування” видатного українського поета піснею «Як би мені черевики». Який характер має пісня?

(танцювальний, енергійний)

 

Щоби  нам співати вірно –

Треба всім сидіти рівно!

Пригадаємо наші  розспівки.

Розспівування.

Ми підготували наші голоси до вокально-хорової роботи.  Під час співу пісні зверніть увагу на дихання, мелодійні, вокальні, ритмічні труднощі, чітку дикцію.  (Виконання пісні.)СЛАЙД №

Дякую, ви дуже добре заспівали пісню. Продовжимо роботу далі.                                                                                                                  Творча група «Натхнення»  підготували для нас інформацію -  «Тарас  Шевченко  та  образотворче  мистецтво»

Представлення  колективного  творчого  проекту  «Тарас  Шевченко  та  образотворче  мистецтво»

Олег Кондратенко. Тарас Шевченко, як художник, займає чільне місце в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення. У його картинах відбилася вся глибина і самобутність його особистості. Т.Г.Шевченко був гуманістом та інтернаціоналістом, любив Україну, за неї стояв непохитно, і себе віддав не тому, що хотів її підняти над іншими народами, а тому що хотів бачити її рівною з іншими  у сім’ї світовій - «сім’ї вольній, новій».

 Наша група підготувала відеофільм: «Т.Г.Шевченко-художник». Увага на екран. ВІДЕО.

 

Євгенія Миколаївна- Дослідники спадщини Кобзаря підкреслюють, що поетичних творів Шевченка до нас дійшло понад 240, а мистецьких – олійних картин, акварелей, сепій, офортів, малюнків – майже 1200. Сама ця кількість свідчить про його глибоку закоханість у малярство.

 Євгенія Миколаївна- Сьогодні ми подивилися декілька картин  Шевченка, але з впевненістю можна назвати Тараса Григоровича геніальним художником.

Підсумок уроку.

Євгенія Миколаївна- Настав час підвести підсумок нашого уроку, на якому ми ознайомилися з прекрасними шедеврами народної та композиторської української музики, пригадали пісні на слова Т.Шевченка та виконали пісню «Як би мені черевики», склали чудовий віночок творів, присвячених великому Кобзареві та дійшли до висновку - твори, що втілюють образ Тараса Шевченка й оспівують українську землю, відрізняються особливою щирістю. І дорослі, і діти шанують геніального українського поета, художника, борця за волю народу.

Інна Вікторівна - Чи виправдались ваші очікування від уроку? Напишіть свої враження на квіточках, які ви отримали на початку уроку. Кожна група прикрасить наш віночок своїми квітами.

- Мене на уроці вразило …

- Мені дуже сподобалось…

- Я дізнався про…

Євгенія Миколаївна- Завершимо наш урок піснею «Бандуристе, орле сизий» на слова Т. Шевченка  у виконанні Ніколети.

На цьому наш урок закінчено. Ви всі отримаєте оцінки, відповідно тому, як були підготовлені до уроку і працювали на ньому.

Оцінювання музично-творчої, літературної діяльності учнів на уроці  (додаткові бали)                                                                                                              

Бажаю вам гарного настрою протягом дня.

Дякую за роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бут Евгения
Додано
24 березня 2020
Переглядів
1072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку