Розробка уроку на тему "ЗНАЙОМСТВО З МАРШЕМ"

Про матеріал
Мета: * навчальна: засвоювати з учнями поняття «танець», «марш», «пісня», «танцювальна музика»; учити на елементарному рівні висловлювати враження від музичних тво¬рів, виразно співати; • розвивальна: розвивати спостережливість, почуття ритму; • виховна: виховувати музичні смаки, інтерес до музичних образів.
Перегляд файлу

Урок № 20. ЗНАЙОМСТВО З МАРШЕМ

Мета:

* навчальна: засвоювати з учнями поняття «танець», «марш», «пісня», «танцювальна музика»; учити на елементарному рівні висловлювати враження від музичних тво­рів, виразно співати;

 розвивальна: розвивати спостережливість, почуття ритму;

 виховна: виховувати музичні смаки, інтерес до музичних образів.

Музичний матеріал: П. Чайковський «Марш дерев'яних солдатиків»; В. Сильвестров «Марш»; Д. Кабалевський «Три кити», «Труба і барабан»; поспівка «Наша пісенька ле­тить»; А. Філіпенко «Біля мами гарно так»; Б. Фільц «Морозець»; українські народні танці «Гопак», «Козачок».

Наочні посібники: роздавальний матеріал; нотна хрестоматія; таблиця «Три кити»; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; роздавальний матеріал.

Обладнання комп’ютер; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Марш» В. Сильвестпрова).

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Перевірка готовності класу до уроку

 Музичне вітання

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель. На початку наших зустрічей ми слухали дві п’єси, у яких ішло­ся про ігри дівчаток.

 Які назви мають ці п’єси?

 Хто їх написав?

 Який настрій вйкликала ця музика?

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Щоб полюбити, зрозуміти музику, необхідно навчитися її слу­хати. Але музичних творів так багато! Як же навчитися розбиратися та орі­єнтуватися в безмежному океані музики? У цьому нам допоможуть уроки му­зичного мистецтва.

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. Проплескайте ритмічну вправу обома руками.

Права

рука

II

ПІ

XX

XX

II

II

Ліва

рука

XX

XX

ПІ

ПІ

II

II

4.1. Слухання музики

Учитель. Як вам відомо, музика може передавати різні почуття, різні по­дії і навіть розповідати про дитячі розваги. Погляньте на ці маленькі іграшки. Хто це? (Розглядання іграшки чи малюнка.) Так, це маленькі іграшкові солда­тики. Мабуть, вони вирушили на парад. А на параді обов’язково лунає музика! Якщо ви дуже уважно слухатимете цю музику, то зможете відповісти на запи­тання.

 Як музика підказує нам, що солдатики не крокують на місці, а рухаються?

Слухання «Маршу дерев'яних солдатиків» П. Чайковського

Учитель. Так, спочатку музика звучала тихо, нібито солдатики йдуть здалеку, потім музика стає гучнішою — солдатики наблизилися до нас, музи­ка почала знову стихати, тому що солдатики пішли далі. Як гарно крокували солдатики!

Що їм допомагало?

Так, це — особлива музика, це — марш.

4.2. Засвоєння нових знань Засвоєння понять

Марш — це музична п’єса енергійного, бадьорого характеру, під яку можна крокувати.

Учитель. Ця п’єса має назву «Марш дерев’яних солдатиків», а написав її Петро Ілліч Чайковський.

Послухайте ще раз цей марш та підкресліть пульс п’єси П. Чайковського

«Марш дерев’яних солдатиків» рівними кроками NN.

Повторне слухання «Маршу дерев'яних солдатиків» П.Чайковського,

крокування під маршеву музику

У давні часи люди не вміли пояснити чимало навколишніх явищ. Напри­клад, не могли зрозуміти, якою є наша Земля, а тому і вигадували різні неймо­вірні пояснення. Вигадали, що Земля схожа на диск, оточений океаном. Люди хотіли пояснити, чому цей диск нікуди не провалюється. Вони вигадали, що його тримають на спинах три кити. Колись люди серйозно вірили в існування цих китів.

Чому я пригадав (-ла) цю легенду? А тому, що в музиці існують свої «три кити». На цих трьох китах, можна сказати, майже вся музика тримається з давніх-давен, коли лише зароджувалося це чарівне мистецтво звуків. Звісно, вислів «три кити» є умовним. Це три основних типи музики.

Що ж це за жанри? Як звуть цих «трьох китів»? Послухайте, яка музика зараз прозвучить.

Виконання вчителем фрагментів пісень «Ой, є в лісі калина»,

«Ось на скрипочці я граю» і т. ін.

 До якого типу належить ця музика?

Так, звісно, це — пісня.

Як різняться всі пісні! Це і заспокійлива колискова «Ой, я жу-жу», і весела «Новорічна», і енергійна «Пісня про зарядку», і зовсім маленькі поспівки.

Ось ми і назвали першого «кита» музики — це пісня.

Щоб назвати ім’я другого «кита», необхідно лише прислухатися до музи­ки, що, крім пісень, звучить на кожному шкільному святі, що звучала у дитя­чому садочку, що звучить на різноманітних концертах та шоу по телебаченню.

Виконання вчителем фрагментів українських народних танців

«Гопак», «Козачок»

 Що це за музика?

Правильно, це — танцювальна музика. Ця музика так само, як і пісні, дуже різноманітна. Упродовж століть народи світу створювали свої пісні та танці.

 Які танці вам відомі?

Ім’я другого «кита» — танець.

Ім’я третього «кита» ми вже дізналися — це марш.

 Де можна почути маршеву музику?

Правильно, фізкультурники перед початком змагань ідуть стадіоном із ве­личезними прапорами. Спортсмени йдуть чітко, злагоджено, легко.

Або парад на площі. Чітко тримають крок солдати, ідуть, як один, твер­дою, бадьорою ходою. Попереду — великий військовий оркестр.

А ось — дитячий садок. Дошкільники заходять до великої зали і крокують нею, а за фортепіано сидить музичний керівник.

 Яку музику ви почули?

Так, це — марш.

Послухайте ще одну п’єсу — «Марш» В. Сильвестрова — та позначте пульс цього твору тихими ударами по парті.

Слухання «Маршу» В. Сильвестрова

з позначенням пульсу маршу

Позначте кольоровим олівцем клітинки біля слів, що описують характер прослуханої музики.

 

 

плавний

 

 

 

спокійний

 

 

бадьорий

 

іграшковии

 

 Що спільного в маршах П. Чайковського та В. Сильвестрова?

 Що відрізняє ці марші один від одного?

У Києві та інших великих містах відбуваються паради військових: проїж­джають площами військові машини, танки, чітко крокують стрункими лава­ми солдати.

Що допомагає солдатам так красиво та злагоджено крокувати? Звісно, му­зика.

 Які музичні інструменти є головними у військовому оркестрі?

Музика, яку написав Д. Кабалевський, зараз вам це підкаже.

Слухання «Труба і барабан» Д. Кабалевського (робота у зошитах, с. 24)

Яку б назву ви дали цій музиці?

На якому інструменті було виконано цю п’єсу?

Що нагадав вам ритм першої частини п’єси?

Що нагадала інтонація другої частини?

На фортепіано можна зобразити звучання двох зовсім різних інструмен­тів — труби і барабана. Мелодія дуже виразно передає впевненість і рішучість.

Простукайте паличками ритмічний супровід до п’єси Д. Кабалевського «Труба і барабан».

4.3. Слухання музики

Учитель. Ми назвали трьох музичних «китів» (пісня, танець, марш). Перевірмо ваші знання та кмітливість.

Послухайте твір «Три кити» Д. Кабалевського.

Слухання Д. Кабалевського «Три кити», обговорення трьох жанрів музики, визначення їх особливостей

 Які «кити», тобто жанри музики прозвучали?

Розгляньте малюнки, допишіть у клітинках, яку музику на них зображено (учитель роздає учням малюнки, на яких зображено асоціації зі словами «та­нець», «пісня», «марш» та клітинки зі словами, у яких недописано літери).

 

т

 

н

 

Ц

ь

 

м

 

 

ш

 

п

 

 

 

я

 

image3                              image4

image5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Із «трьома китами» ми вирушаємо у чудове плавання океаном Музика.

4.4. Вокально-хорова робота

Розучування поспівки «Наша пісенька летить»

Розучування пісні «Біля мами гарно так» А. Філіпенка,

робота над м'яким звуковеденням, читкою дикцією, артикуляцією

5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 Про яких «трьох китів» музики ми дізналися сьогодні на уроці?

 Яку музику подарував нам перший «кит»? (Пісню)

 Яку музику подарував нам другий «кит»? (Танець)

 Який «кит» подарував нам марш? (Третій)

(Робота у зошитах, с. 23.)

Учні виходять із класу під музичний супровід («Марш» В. Сильвестрова).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку