Розробка уроку на тему: " Основи спадкового права"

Про матеріал
1.Ознайомити учнів з положеннями законодавства України про спадкове право, юридичною термінологією теми, спадкуванням за законом та заповітом. 2. Формувати складові правової компетентності: - розуміння основних понять теми: «спадкування, спадкове право, спадкування за законом, спадкування за заповітом, спадкодавець, спадкоємець, час відкриття спадщини, місце відкриття спадщини, заповіт, нотаріальне посвідчення заповіту, відповідність змісту заповіту до вимог Закону, виконання заповіту, черговість спадкоємства, обов’язкова частка у спадщині»; - здатність аналізувати правові завдання, приймати правові рішення, моделювати свою поведінку в рольовому контексті (роль спадкодавця, роль спадкоємця); - вміння учнів дискутувати, висловлювати та відстоювати власну думку відносно моральних і правових аспектів спадкування; - ціннісне ставлення до чужої праці, її результатів; - усвідомлення принципів гуманізму та справедливості у праві на обов’язкову частку спадщини.
Перегляд файлу

Пріщенко О.Л., спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»  КЗ опорний заклад загальної середньої освіти «Сузір’я» Оріхівської міської ради Запорізької Області

 

Розробка уроку. Основи правознавства 9 клас

Тема: «Основи спадкового права»

 

Мета:

1. Ознайомити учнів з положеннями законодавства України про спадкове право, юридичною  термінологією теми, спадкуванням за законом та  заповітом.

2. Формувати складові правової компетентності:

  • розуміння основних понять теми: «спадкування, спадкове право, спадкування за законом, спадкування за заповітом, спадкодавець, спадкоємець, час відкриття спадщини, місце відкриття спадщини, заповіт, нотаріальне посвідчення заповіту, відповідність змісту заповіту до вимог Закону, виконання заповіту, черговість спадкоємства, обов’язкова частка у спадщині»;
  • здатність аналізувати правові завдання, приймати правові рішення, моделювати свою поведінку в рольовому контексті (роль спадкодавця, роль спадкоємця);
  • вміння учнів дискутувати, висловлювати та відстоювати власну думку відносно моральних і правових аспектів спадкування;
  • ціннісне ставлення до чужої праці, її результатів;
  • усвідомлення принципів гуманізму та справедливості у праві на обов’язкову частку спадщини.

 

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння нових знань.

 

Обладнання: 1. Конституція України.

                         2. Цивільний Кодекс України (окремі статті).

                         3. Схема: «Спадкування».

                         4. Картки – завдання для окремих груп.

 

 I. Організаційний момент.

 

 II. Вивчення нового матеріалу:

1.Тема і мета уроку.

2.План вивчення теми:

- поняття та порядок спадкування;

- порядок спадкування за заповітом;

- порядок спадкування за законом, черги спадкоємства;

- обов’язкова доля спадщини.

III. Закріплення нових знань і вмінь учнів:

         Формуються складові правової компетентності: ціннісне ставлення до людської праці, розуміння прагнення людей у певний спосіб полегшити після своєї смерті  існування нащадкам.

 

      1. Вступна бесіда.

          -  Для кого людина створює матеріальні і духовні блага?

          -  Кому залишається майно після смерті людини?

          -  Чи закономірним є прагнення батьків допомогти своїм дітям?

       2. Висновок учителя.

Люди з давніх часів прагнули полегшити життя своїм нащадкам. Кожен за життя може заповісти у спадок своє  майно. Недарма стародавні римляни стверджували: «Віддай твоє, поки воно твоє. Після смерті майно твоїм не буде».

Спадкування виникло разом із цивілізацією та існуватиме, доки існуватиме людство. Проблеми спадкових відносин між громадянами регулюються Цивільним Кодексом України.

Узагальнюючи бесіду, робимо вихід на тему уроку, з  допомогою учнів мотивуємо потребу вивчення теми: «Основи спадкового права» та її значення для людей, ознайомлюємо учнів з планом роботи.

        3. Проблемні завдання уроку:

         - Чому держава втручається в розпорядження особистим  майном громадян після їх смерті?

         - Чи не суперечить це меті, принципу побудови правової  держави, чи не стає держава над суспільством?

         4.  Визначити спільне і відмінне.

 Формуємо складові правової компетентності: вміння аналізувати правову ситуацію, визначати спільне та відмінне між правовими явищами.

 

                          Робота учнів з інформаційними блоками.

Прочитайте наведені інформаційні блоки:

1. В середні віки існувало право мертвої руки. Все майно селянина - кріпака після його смерті належало феодалу.

2. Згідно з «Салічною Правдою» і законами Ашоки та іншими правовими збірками раннього середньовіччя успадковувати майно мав право лише чоловік.

3. Згідно з «Руською Правдою» вдова мала право на частку майна чоловіка.

4. В імперії інків все майно померлого ділилось на три частини: одна належала інку, друга – храму, третя – членам родини.

Зробіть висновки :

1. Що спільного між наведеними  інформаційними блоками?

2. Що відмінного між наведеними  інформаційними блоками?

    Узагальнення відповідей учнів приведе до висновків: спільне – у всіх документах ідеться про регулювання спадщини ; відмінне – у підходах регулювання спадщини , тобто хто саме її отримуватиме.

5.     Запитання для «мозкової атаки»:

        -   Хто такий спадкодавець?

        -   Хто такий спадкоємець?

        -   Чи можуть юридичні особи бути спадкодавцями? 

            Аргументуйте відповідь.

        -   Серед яких людей спадкування не буває? (Серед живих).

        -   Померла людина має борг, чи буде він передаватися у

            спадщину?

        -   В яких межах спадкоємець відповідає за борги спадкодавця?

        -   Які особи можуть бути спадкодавцями?

        -   Які особи не мають права бути спадкодавцями?

        -   Хто може бути спадкодавцем? (Фізична особа).

        -   Хто може бути спадкоємцем?

       -   Яка галузь права регулює перехід прав і обов'язків від  спадкодавця до спадкоємця?

        -   Що таке спадкове право?

 -   Яка різниця між поняттями спадкове право і спадкування? (Спадкування – перехід прав і обов'язків;  спадкове право регулює порядок цього переходу).

   Обговорення проблеми, змодельованої в романі А.Конан-Дойля «Собака Баскервіль»:

        -  Смерть лорда.

        -  Збираються спадкоємці.

        -  Нотаріус зачитує заповіт.

         - Настає серія убивств.      

Які причини цих убивств?

Убивав, щоб заявити своє право на спадщину,  бути  одноосібним спадкоємцем.

6. Версії учнів:

                 -   очевидно, вбивця не був внесений у заповіт;

                 -   напевно, доля спадщини вбивці була незначною.

7. Додаткова інформація:

    Причиною 30 відсотків усіх убивств є боротьба за спадок. Серед інших злочинів ця причина стоїть на другому місці. Перехід до розгляду 2 – 3 пунктів плану уроку. Формуємо складові правової компетентності: здатність            працювати в групах, дискутувати, висловлювати та відстоювати власну точку зору відносно моральних і правових аспектів  спадкування.

8. Клас попередньо поділений на чотири групи (див. додаток 1), кожна з яких отримала аркуш паперу формату А – 4, фломастери. Проводиться короткий інструктаж виконання  роботи:

               1. Виконати завдання, вказані в аркуші – завданні для групи.

               2. За 3 хвилини представник групи повинен бути готовим до

                   виступу.

               3. Слухаючи виступ - захист представниками всіх груп,

                   учасники кожної з них повинні зробити свої висновки з

                   проблем:                                       

                   -   Що є спільного у спадкуванні за законом і за заповітом?

                   -   Наскільки доречним є втручання держави у регулювання

                       процесу спадкування шляхом законодавчого

                       встановлення права на обов'язкову частку у спадщині?

 

                             Картка – завдання учасникам групи № 1

       Завдання. 1. З’ясувати зміст і особливості спадкування за законом.

                         2. Сформулювати, коли має місце спадкування за законом.

 

                              Картка – завдання учасникам групи № 2

 

       Завдання: 1. З’ясувати, коли має місце спадкування за заповітом.

                        2. Сформулювати умови дійсності заповіту.

 

                               Картка - завдання учасникам групи № 3

 

       Завдання.  З’ясувати, що означає право на обов'язкову частку у спадщині, хто має право на обов'язкову частку у спадщині.

 

                               Картка – завдання учасникам групи № 4

 

      Завдання.  З'ясувати, в яких випадках спадкове майно за  правом спадкоємства переходить до держави.

 

     

9.  Додаткові запитання до учасників груп (бажано, щоб відповіді  на них давали учні, які не захищали завдання – ідеї ).

 

              Перша група : Скільки черг спадкоємців встановлює закон?

 

              Друга група: 1. Чи можна ознайомитися із заповітом до смерті

                                          заповідача?

                                       2. Коли відкривається спадщина?

                                       3. Що є місцем відкриття спадщини?

                                       4. Що таке заповіт?

                                       5. Який порядок укладання та посвідчення

                                           заповіту?

              Третя група: 1. Як ви розумієте поняття «обов'язкова частка

                                          в спадщині»?

                                       2. Змоделюйте справедливу ситуацію, яка

                                           допоможе розкрити розуміння вами цього

                                           поняття.

                                       3. Чи мають сторони право на обов'язкову

                                           частку спадщини, якщо за життя не

                                           виконували повною мірою своїх обов'язків

                                           (наприклад, бать­ко не сплачував аліментів,

                                           діти не доглядали перестарілих батьків)?

              Четверта група: У яких випадках спадкове майно за правом

                                            спадкоємства переходить до держави?

 Завершуючи обговорення завдань – ідей, учитель на дошці, а учні в зошитах роблять запис у вигляді схеми  «Спадкування»  (див. додаток 2)

 

10. Вирішуємо проблемні завдання уроку.

      -   Що є спільного у спадкуванні за законом і за заповітом?

       -   Чи потрібно , на вашу думку, втручання держави у врегулювання процесу спадкування шляхом законодавчого  встановлення права на обов'язкову частку у спадщині?

       -   Чому держава втручається в розпорядження особистим майном громадян після їх смерті?

       -   Чи не суперечить це меті, принципу побудови правової держави, чи не стає держава над суспільством?

 

11. Правовий практикум. Розв’язування правових завдань.

Формувати складові правової компетентності: здатність  аналізувати правові завдання, приймати правові рішення, моделювати свою поведінку в рольовому контексті: роль спадкодавця, роль спадкоємця.

  • В яких положеннях спадкового права знайшла своє відображення стаття 41 Конституції України?
  • Які положення статті 51 Конституції України є визначальними для спадкового права?
  • Чим керувалися, на вашу думку, законодавці, коли прирівняли до числа спадкоємців непрацездатних осіб, що перебували на утриманні померлого не менше як один рік до його  смерті?
  • Моя тітка, єдиним спадкоємцем якої я є, вже не може собі дати ради, не те, щоб вести господарство. Я повністю її утримую. Чому ж тоді мені досі відмовляють у прийнятті спадщини?
  • Фірма «Веста» припинила своє існування. Чи можемо ми, працівники цієї фірми, успадкувати її майно?

VI. Підсумок уроку.

  • Які провідні положення теми «Основи спадкового права» вас особливо зацікавили?
  • Скільки черг спадкоємців встановлює закон?
  • Як ви розумієте поняття «Обов’язкова частка в спадщині»?
  • Яким чином право на обов’язкову частку у спадщині втілює принцип гуманізму та справедливості?

 VII. Домашнє завдання.

1. Вивчити матеріал уроку.

2. Скласти правові завдання до теми.

 

 

 

 

 

РОЗПОДІЛ    ПРАЦІ  У  ГРУПАХ

       

     

 

     Додаток № 1.

 

 

1

Провідник

Підтримує порядок, організовує працю, збирає ідеї, дає кожному можливість висловитися.

2

Писар

Записує основні ідеї обговорення, здає роботу групи.

3

Доповідач

Представляє групу, усно оформляє відповідь, відповідає на додаткові запитання.

4

Спостерігач

Бере участь у дискусіях , подає та оцінює ідеї

 

    

 

      Додаток  № 2.

 

 

Спадкування

 

 

За

законом

Якщо немає спадкоємців, то майно покійного за правом успадкування переходить до держави

За заповітом

 

 

Час відкриття спадщини визначається днем смерті того, хто її заповідав, а місцем її відкриття вважається останнє постійне місце проживання померлого

Не мають права успадкування ні за законом, ні за заповітом особи, які умисне позбавили життя того, хто заповідав, або будь-кого із спадкоємців, або вчинили замах на їхнє життя

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку