Вміння ефективно збирати аналізувати використовувати інформацію
Чи помічали ви, що, читаючи певний текст, не можете одразу зрозуміти суть, а тим більше – переказати його?
Важливо, що вміння ефективно читати можна і потрібно розвивати. І саме для цього існує прийом ІНСЕРТ!
Суть прийому
ІНСЕРТ (або INSERT) є простим у застосуванні та дієвим прийомом розвитку критичного мислення. Він допомагає удосконалювати вміння швидко та осмислено читати, а головне – якісно опрацьовувати великі обсяги інформації. Основний принцип полягає у взаємодії з текстами та їх ґрунтовному аналізі, критичному осмисленні нових і глибокій рефлексії до вже здобутих раніше знань.
З точки зору практичного застосування, ІНСЕРТ – це технологія ефективного читання. Вона складається з системи знаків, організованих у таблицю, яку необхідно заповнювати під час вивчення нового матеріалу.
Назва прийому є абревіатурою з англійської:
Працюючи з текстом, учні навчаються ділити його на смислові елементи (слова, речення, абзаци тощо) та позначати їх спеціальними символами. Це допоможе дітям ефективно сприймати інформацію та диференціювати її за ступенем важливості. Для зручного позначення автори створили систему позначок:
Для того, щоб застосування прийому ІНСЕРТ не загрожувало псуванням підручників, варто вкладати вузькі смужки паперу та робити позначки на них.
Переваги технології ІНСЕРТ
Процес навчання тісно пов’язаний із читанням. Від його ефективності та вміння дитини аналізувати і сприймати прочитане значною мірою залежить її успішність і перспектива подальшого навчання та самореалізації. Прийом ІНСЕРТ має такі переваги:
ІНСЕРТ також допомагає обрати ефективну стратегію використання часу, якого, як відомо, завжди не вистачає. З одного боку, вчитель коригує роботу та пояснює конкретному учню певний аспект навчального матеріалу. З іншого – діти розвивають уміння самостійно працювати з підручником та знаходити проблемні питання, розгляд яких потребує додаткової уваги чи допомоги вчителя. Крім того, працюючи за цим прийомом, діти отримують додатковий імпульс для розкриття їхнього творчого та оранізаторського потенціалу.
Приклади застосування ІНСЕРТу на уроках
На уроці біології (тема «Клітини»):
«V» – Усі тканини складаються з клітин, які постійно ростуть, діляться і відмирають.
«+» – Існують клітини з двома ядрами.
«–» – Якщо клітини ростуть постійно, чому ж тоді людина не може жити вічно?
«?» – Скільки всього клітин у людини?
На уроці історії (тема «Повстання декабристів»):
«V» – Наддніпрянська Україна включала 9 губерній; становище більшості населення було вкрай складним; суспільство потребувало кардинальних змін у державі та системі управління.
«+» – Назва «декабристи» походить від російської назви місяця грудня (рос. декабрь), коли й відбулося повстання; ідеї декабристів формувалися під впливом масонства та європейського революційного досвіду; лідери декабристів виробили програмні документи – «Руську правду» та «Конституцію»; повстання зазнало поразки.
«–» – Програмні документи лідерів декабристського руху загалом не враховували національних та державних інтересів українців; виступ у грудні, спричинений раптовою смертю царя, був погано спланований.
«?» – Навіщо декабристи повстали, якщо вони не пояснили народу свої ідеї та не мали підтримки людей.
Інформаційно-аналітична діяльність – це сукупність дій на основі концепцій, методів, засобів, нормативнометодичних матеріалів для збору, накопичення, обробки та аналізу даних з метою обгрунтування та прийняття рішень.