Мета розробленого уроку: формувати поняття прямої перпендикулярної до площини, вивчити ознаку перпендикулярності прямої і площини, вчити учнів розв'язувати задачі практичного змісту, застосовуючи поняття перпендикулярності;
розвивати просторову уяву, логічне мислення;
виховувати чесність, відповідальність, культуру математичних записів та мови.
Урок № 24
Тема: Перпендикулярність прямої і площини
Мета: формувати поняття прямої перпендикулярної до площини, вивчити ознаку перпендикулярності прямої і площини, вчити учнів розв’язувати задачі практичного змісту, застосовуючи поняття перпендикулярності;
розвивати просторову уяву, логічне мислення;
виховувати чесність, відповідальність, культуру математичних записів та мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: набір креслярських інструментів, підручники, план-конспект, роздатковий матеріал, проектор, комп’ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка присутніх.
ІI. Актуалізація опорних знань.
Взаємоопитування ланцюжком
(учень відповідає на запитання, потім ставить запитання наступному учневі і т.д)
(Прямі у просторі можуть перетинатися, можуть бути паралельними або мимобіжними)
(Дві прямі називаються перпендикулярними, якщо вони перетинаються під прямим кутом)
(Градусна міра прямого кута дорівнює 900)
(Так, дві перпендикулярні прямі визначають площину, бо за наслідком з аксіом стереометрії через дві прямі, що перетинаються, можна провести площину і до того ж тільки одну)
(Можливі три випадки взаємного розміщення прямої і площини: пряма лежить у площині, пряма і площина паралельні, пряма і площина перетинаються)
ІIІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Ми живемо у стереометричних фігурах, ми будуємо стереометричні фігури, ми користуємось у побуті стереометричними фігурами, тому вивчати стереометрію потрібно досконало, щоб вміти застосовувати її в житті.
Отже, для подальшого розв’язування задач нам необхідний теоретичний інструментарій, тобто означення і теореми, що визначають перпендикулярність прямої і площини.
Давайте на хвилинку повернемося в минуле і дізнаємося, хто з математиків працював над вивченням перпендикулярності прямої і площини.
Хвилинка історії.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Давайте сформулюємо і запишемо означення прямої, перпендикулярної до площини.
Приклад з шваброю.
Давайте сформулюємо і запишемо ознаку перпендикулярності прямої і площини.
VІ. Застосування набутих знань.
Усні вправи.
Задача «Заповни пропуски» (картки для учнів)
Телефонний провід завдовжки 15 м протягнуто від телефонного стовпа, де він прикріплений на висоті 8 м від поверхні Землі, до будинку, де його закріпили на висоті 20 м. Знайдіть відстань між будинком і стовпом, вважаючи, що провід не провисає.
Розв’язання:
Математична модель поверхні Землі – площина ____, а відстані 8 м і 20 м від поверхні Землі – прямі, що ___ площині ___.
За властивістю прямих і площин:
АВ ____СD. Проведемо BF___AD, тоді BF =____
і ΔBCF – _________________(<BFC =____°)
CF=____________.
За теоремою _____________:
BF2 = ________________________________
BF = ±√ ____ = ±_____ (____ не задовольняє умову задачі).
Відповідь: відстань між будинком і стовпом _____м.
Задача на доведення
VІІ. Підсумки уроку.
Отже, можна зробити висновок, що люди вашої професії не можуть працювати без математики.
Виконання «Графічного диктанту» (фронтально).
Учні записують в робочих зошитах відповіді на запитання диктанту, користуючись символами «так»-∩, «ні»- ─, а потім здійснюють самоперевірку за ключем – відповіддю.
Ключ: .
VІІІ. Домашнє завдання.
Скласти задачу прикладного змісту на застосування перпендикулярності прямої і площини.