Тема. Промінь
Мета: домогтися засвоєння учнями означення променя як частини прямої, означення доповняльних півпрямих, домогтися оволодіння учнями вміння позначати і розрізняти на рисунку промені, доповняльні промені, виконувати рисунок за описом ситуації з використанням вивченої термінології.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Форма проведення: фронтальна бесіда.
Обладнання: таблиця № 2 «Промінь».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, повідомляє тему уроку.
II. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант № 1
Варіант 1
Варіант 2
Методичний коментар
З метою корекції знань учнів після виконання диктанту здійснюємо перевірку (або самоперевірку) за готовими зразками.
Розв'язання домашніх вправ перевіряється учнями під час роботи із запропонованим зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель формулює в адаптованому варіанті основну дидактичну мету уроку і після узгодження її з учнями формулює завдання уроку — з'ясувати спосіб утворення нової фігури, сформулювати її означення і дослідити її особливості.
IV. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) пряма і крива;
б) пряма і ламана;
в) крива та ламана;
г) усі три лінії.
а) прямі, що не проходять через точку С;
б) прямі, на яких лежить точка О, а точка D не лежить;
в) прямі, що перетинаються в точці В, але не проходять через точку D;
г) довільні три точки, які не лежать на одній прямій.
а) точки, що лежать між точками В і D;
б) точки, між якими лежить точка М;
в) точки, про які не можна сказати, що вони лежать між двома іншими;
г) дві точки, що лежать по один бік від точки Р; по різні боки від неї.
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
З курсу математики п'ятого класу учням на рівні інтуїтивного сприйняття відомі поняття променя та доповняльних променів. У 7 класі введення цих понять пояснюється через властивості взаємного розміщення точок на прямій та належності точок і прямих.
За умови достатнього рівня математичної підготовки учнів, після вивчення поняття променя можна розглянути поняття означення та його роль у геометрії.
Як і на попередньому уроці, для кращого сприйняття учнями матеріалу звертаємось до таблиці № 2.
Таблиця № 2
Промінь |
|
1. Означення |
|
|
Точка О лежить на прямій а; точки А, В, С лежать по один бік від точки О, тому А, В, С належать променю ОА. |
2. Доповняльні промені |
|
|
ОА і ОВ — доповняльні промені, бо: 1) точка О — їх спільний початок; 2) ОА і ОВ — промені однієї прямої. |
VI. Первинне закріплення матеріалу
Усні вправи
Відповідь поясніть.
а) усі промені, що зображені на рисунку;
б) промені із початковою точкою Р;
в) промені із початковою точкою А;
г) пари доповняльних променів;
д) промені, що пристають (збігаються).
Графічні вправи
1) Проведіть промінь із початком у точці А і позначте на ньому точку В. Назвіть пряму, частиною якої є промінь АВ.
2) Проведіть промінь із початком у точці В, що не проходить через точку А. Чи можна назвати його променем ВА.
Письмові вправи
Методичний коментар
На цьому уроці, як і на попередньому, при розв'язуванні задач вимагаємо від учнів обґрунтування відповідей, привчаємо учнів до точних формулювань.
VII. Підсумки уроку
Усні вправи
VIII. Домашнє завдання
§ 1, с. 8 — вивчити.
Усні вправи
Письмові вправи