розробка уроку на тему "Промінь"

Про матеріал
домогтися засвоєння учнями означення променя як частини прямої, означення доповняльних півпрямих, домо¬гтися оволодіння учнями вміння позначати і розрізняти на рисунку промені, доповняльні промені, виконувати рисунок за описом ситуації з використанням вивченої термінології.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Промінь

Мета: домогтися засвоєння учнями означення променя як час­тини прямої, означення доповняльних півпрямих, домо­гтися оволодіння учнями вміння позначати і розрізняти на рисунку промені, доповняльні промені, виконувати рисунок за описом ситуації з використанням вивченої термінології.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

Форма проведення: фронтальна бесіда.

Обладнання: таблиця № 2 «Промінь».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, повідомляє тему уроку.

 

II. Перевірка домашнього завдання   

Математичний   диктант      1

Варіант 1

  1. Назвіть яку-небудь геометричну фігуру.
  2. Виконайте зображення точки і позначте її.
  3. Накресліть пряму і позначте її.
  4. Скільки спільних точок мають дві прямі, що не пере­тинаються?
  5. Накресліть пряму а і позначте на ній точки А, В і С так, щоб точка С лежала між точками А і В.

Варіант 2

  1. Виконайте зображення точки і позначте її.
  2. Назвіть яку-небудь геометричну фігуру.
  3. Чи можуть дві різні прямі мати дві спільні точки А і В?
  4. Скільки спільних точок мають дві прямі, що перетина­ються?
  5. Накресліть пряму b і позначте на ній точки М, N і Р так, щоб точка М лежала між точками М і Р.

 

Методичний   коментар

З метою корекції знань учнів після виконання диктанту здійснюємо перевірку (або самоперевірку) за готовими зразками.

Розв'язання домашніх вправ перевіряється учнями під час роботи із запропонованим зразком.

 

III. Формулювання мети і завдань уроку    

Учитель формулює в адаптованому варіанті основну дидак­тичну мету уроку і після узгодження її з учнями формулює завдання уроку — з'ясувати спосіб утворення нової фігури, сформулювати її означення і дослідити її особливості.

 

IV. Актуалізація опорних знань    

Усні   вправи

  1. На рис. 4 зображено три лінії — пряму, криву і ламану. Назвіть точки, у яких перетинаються:

а) пряма і крива;

б) пряма і ламана;

в) крива та ламана;

г) усі три лінії.

  1. Назвіть на рис. 5:

а) прямі, що не проходять через точку С;

б) прямі,  на  яких лежить точка  О,  а точка D не ле­жить;

в) прямі, що перетинаються в точці В, але не проходять через точку D;

г) довільні три точки, які не лежать на одній прямій.

  1. На рис. 6 назвіть:

а) точки, що лежать між точками В і D;

б) точки, між якими лежить точка М;

в) точки,  про  які  не можна сказати,  що вони лежать між двома іншими;

г) дві точки,  що лежать по один бік від точки Р;  по різні боки від неї.

V. Засвоєння нових знань   

План  вивчення  нового  матеріалу

  1. Уявлення  про  поділ  прямої  на  частини  будь-якою  її точкою.
  2. Означення променя, елементи променя.
  3. Доповняльні промені.
  4. (Додатково.) Означення та його роль у геометрії.

 

Методичний   коментар

З курсу математики п'ятого класу учням на рівні інтуї­тивного сприйняття відомі поняття променя та доповняльних променів. У 7 класі введення цих понять пояснюється через властивості взаємного розміщення точок на прямій та належ­ності точок і прямих.

За умови достатнього рівня математичної підготовки учнів, після вивчення поняття променя можна розглянути поняття означення та його роль у геометрії.

Як і на попередньому уроці, для кращого сприйняття уч­нями матеріалу звертаємось до таблиці № 2.

Таблиця № 2

 

Промінь

1. Означення

Точка О лежить на прямій а; точки А, В, С лежать по один бік від точки О, тому А, В, С належать променю ОА.

2. Доповняльні промені

ОА і ОВ — доповняльні промені, бо:

1) точка О — їх спільний початок;

2) ОА і ОВ — промені од­нієї прямої.

 

VI. Первинне закріплення матеріалу

Усні   вправи

  1. Чи правильне твердження: «Через дві різні точки можна провести промінь, причому тільки один»?

Відповідь поясніть.

  1. На рис. 7 укажіть:

а) усі промені, що зображені на рисунку;

б) промені із початковою точкою Р;

в) промені із початковою точкою А;

г) пари доповняльних променів;

д) промені, що пристають (збігаються).

 

Графічні   вправи

  1. Позначте точку А.

1) Проведіть промінь із початком у точці А і позначте на ньому точку В. Назвіть пряму, частиною якої є промінь АВ.

2) Проведіть промінь із початком у точці В, що не проходить через точку А. Чи можна назвати його променем ВА.

 

Письмові  вправи

  1. № 16, 18.
  2. Додаткова задача. На прямій позначено точки А, В і С. Скільки різних променів можна назвати за допомогою цих точок? Скільки серед цих променів пар доповняль­них променів? Чи зміниться відповідь, якщо дані точки не лежатимуть на одній прямій?

Методичний   коментар

На цьому уроці, як і на попередньому, при розв'язуванні задач вимагаємо від учнів обґрунтування відповідей, привчаємо учнів до точних формулювань.

 

VII. Підсумки уроку   

Усні  вправи

  1. На промені МN позначено точку Р. Чи може точка М лежати між точками N і Р? Чи може точка N лежати між точками М i Р?
  2. Промені DK і DМ доповняльні. Яка з точок D, К або М лежить між двома іншими?

 

VIII. Домашнє завдання    

§ 1, с. 8 — вивчити.

Усні  вправи

  1. На промені АВ позначено точку С. Чи може точка А лежати між точками В і С? Чи може точка В лежати між точками A i С?
  2. Промені DЕ і DF доповняльні. Яка з точок D, Е або Р лежить між двома іншими?
  3. Два промені мають спільну початкову точку. Чи є вони доповняльними?

 

Письмові  вправи

  1. № 19, 22.
  2. Додаткова задача. Точки А, В і С лежать на одній прямій, причому промені АВ і АС не є доповняльними, а точки А і С лежать по один бік від точки В. Яка з цих трьох точок лежить між двома іншими?

 

 

doc
Додано
3 січня 2020
Переглядів
1643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку