Тема. Вимірювання відрізків
Мета: домогтися засвоєння учнями властивості вимірювання відрізків та загальної властивості для будь-яких трьох точок площини (в неявному вигляді нерівність трикутника), означення середини відрізка. Виробити вміння відтворювати властивості вимірювання відрізків та загальної властивості для будь-яких трьох точок площини, означення середини відрізка, а також застосовувати ці твердження при розв'язуванні задач на обчислення довжин відрізків, та при з'ясуванні взаємного розміщення трьох точок на прямій.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: таблиця № 3 «Відрізки».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант № 2
Варіант 1
Варіант 2
Правильність виконання вправ домашнього завдання та математичного диктанту перевіряється під час само- або взаємоперевірки за зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Задачі
Після порівняння результатів розв'язування задач учитель формулює мету уроку і після узгодження її з учнями формулює задачі на урок.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Після виконання учнями вправ на актуалізацію знань цілком природно випливає висновок про властивість відстаней між будь-якими трьома точками площини (тобто в цьому висновку йдеться про властивість вимірювання відрізків і про нерівність трикутника), який дає змогу аналітичним шляхом знайти відповідь на запитання, чи лежать дані три точки на одній прямій.
Поняття середини відрізка відоме учням, але на даному уроці слід приділити увагу рівносильному символічному запису (якщо точка А є серединою відрізка ВС, то АВ = ВС), а також ще раз розрізнити поняття «лежить між» та «лежить посередині» (з сильними учнями можна провести роботу із встановлення логічного зв'язку між цими поняттями).
VI. Закріплення знань учнів
Усні вправи
Що можна сказати про взаємне розміщення даних точок А, В, С на площині, якщо:
а) АВ = АС + ВС;
б) АВ < АС + ВС;
в) АВ = 3,5 см, АС = 1,5 см, ВС = 5 см;
г) АВ = 3,5 см, АС = 5,7 см, ВС = 3,1 см?
Письмові вправи
Методичний коментар
При розв'язуванні вправ (див. вище) у свідомості учнів закріплюються узагальнена властивість відстаней між трьома точками на площині та поняття середини відрізка (мається на увазі, що поняття, вивчені на попередньому уроці, активно використовуються учнями). Тому при розв'язуванні як письмових так і усних вправ учитель має вимагати від учнів аргументованих міркувань під час роботи із вивченим на уроці матеріалом.
VII. Підсумки уроку
Усні вправи
OM < ON, ON = OP + NP?
VIII. Домашнє завдання