Тема. Відрізок. Вимірювання відрізків
Мета: 1. Домогтися засвоєння учнями змісту понять «відрізок», «внутрішня точка відрізка», «кінці відрізка», «перетин відрізків», «довжина відрізка» та змісту властивості вимірювання відрізків. 2. Виробити в учнів уміння розпізнавати на готовому рисунку відрізки і за описом ситуації робити рисунки і пояснювати особливості розміщення точок із використанням вивчених понять, відповідно до умови задачі записувати властивість вимірювання відрізків і використовувати цей запис для розв'язування задач.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: демонстраційне креслярське приладдя, таблиця № 3 «Відрізки».
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку і повідомляє його тему.
II. Перевірка домашнього завдання
Правильність виконання домашнього завдання вчитель перевіряє, зібравши зошити учнів на перевірку.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для успішного проведення цього етапу уроку вчитель пропонує учням розв'язати вправи на застосування властивості взаємного розміщення точок на прямій.
Запитання до учнів
Виходячи з результатів виконання завдань, учитель формулює, а потім узгоджує з учнями основну дидактичну мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Чи правильні ці твердження? Відповідь поясніть.
V. Формування знань учнів
План вивчення нового матеріалу
а) одиниці вимірювання, зміст поняття «вимірювання відрізків»;
б) довжина відрізка та її властивості;
в) зміст дії порівняння відрізків;
г) властивість вимірювання відрізків, які поділяються на дві частини деякою своєю точкою.
Методичний коментар
Навчальний матеріал уроку не є зовсім незнайомим для учнів, бо відповідає вже сформованим в учнів уявленням про відрізок як геометричну фігуру і про зміст операції вимірювання відрізків та порівняння двох відрізків за довжиною. Новими для учнів є поняття внутрішньої точки відрізка, поняття про перетин відрізків (як це викладено в підручнику) і поняття відстані між двома точками. Тому основне завдання вчителя полягає в тому, щоб викласти відомий матеріал з достатнім рівнем математичної строгості і довести до свідомості учнів новий матеріал з посиланням на набутий раніше досвід учнів.
Як і на попередньому уроці при роботі з теоретичним матеріалом максимально використовуємо наочність (таблиця № 3 «Відрізки»).
Таблиця № 3
Відрізки |
|
1. Означення |
|
|
Точки А і В прямої а ділять її на три частини: промені AC, BD і відрізок АВ. Точки А і В — кінці відрізка, точки М, N, К і т. д. належать відрізку, бо лежать між А і В. |
2. Рівні відрізки |
|
|
CD = MN , бо суміщаються при накладанні. |
3. Вимірювання відрізків |
|
|
АВ = а; число а — довжина відрізка, а > 0. Точка С належить відрізку АВ, тому АС + ВС = АВ. |
4. Середина відрізка |
|
|
Точка С належить відрізку АВ, АС = ВС , тому С — середина відрізка АВ. |
VI. Первинне закріплення матеріалу
Усні вправи
а) опишіть взаємне розміщення точок;
б) скільки відрізків утворилось на рисунку? назвіть ці відрізки;
в) який з утворених відрізків найбільший? чому?
1) Дано: AB = CD. Доведіть, що AC = BD .
2) Дано: AC = BD. Доведіть, що AB = CD.
Письмові вправи
Методичний коментар
При виконанні вправ, запланованих учителем на урок, учні мають:
а) використовувати термінологію і складати ланцюжки аргументованих міркувань (наприклад, точка X лежить між точками А і В, тому точка X належить відрізку АВ, а значить поділяє його на два відрізки, причому АВ = АХ + ВХ);
б) при розв'язуванні задач на обчислення довжин відрізків обов'язково спочатку описувати ситуацію рівністю, використовуючи відповідну властивість вимірювання відрізків.
VII. Підсумки уроку
Усні вправи
VIII. Домашнє завдання
№ 40, 36, 45 (а, б), 55 (а).