Розробка уроку на тему «СКЕРЦО»

Про матеріал
Мета уроку : Навчальна: ознайомлювати учнів із творчістю (зокрема, інструментальною) Й. С. Баха та її особливостями; дати визначення понять сюїта, скерцо; Розвивальна: формувати вокально-хорові навички (почуття ритму) учнів та вміння інтерпретувати музичні твори гомофонного складу; Виховна: прищеплювати учням зацікавленість видатними зразками музичної класики, зокрема творчістю Й. С. Баха.
Перегляд файлу

УРОК № 21  СКЕРЦО

Мета уроку  :

Навчальна: ознайомлювати учнів із творчістю (зокрема, інструментальною) Й. С. Баха та її особливостями; дати визначення понять сюїта, скерцо;

Розвивальна: формувати вокально-хорові навички (почуття ритму) учнів та вміння інтерпретувати музичні твори гомофонного складу;

Виховна: прищеплювати учням зацікавленість видатними зразками музичної класики, зокрема творчістю Й. С. Баха.

Музичний матеріал: Й. С. Бах. Скерцо із сюїти № 2 (інструментальний ан-самбль), «Героїчне скерцо» М. Лисенка, «Мамині руки» О. Антоняка.

Літературний матеріал: фрагмент вірша С. Синюка «Слухаючи органну музику», фрагмент книги Д. Кабалевського «Як розповісти дітям про музику».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; кросворд; портрети Й. С. Баха, М. Лисенка, Д. Кабалевського; репродукція картини Е. Мане «Флейтист».

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід (Й. С. Бах «Скерцо»),

  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

 Організаційний момент

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Музика, в якій є краса і правда, гумор і веселий жарт, може прикрасити життя, збагатити духовний світ людини, додати бадьорості та наснаги. Такою є музика Йоганна Себастьяна Баха. Вона захоплює нас яскраво вираженою життєвою силою, бажанням зробити людину благородною, вільною, духовно багатою. Ми знаємо Баха як серйозного, глибокого музиканта, але мало кому відомо, що у його творчості чимало танцювальних і жартівливих творів, із якими ми познайомимося сьогодні на уроці.

Актуалізація опорних знань Бліцопитування

  •     Пригадайте: що вам відомо про Й. С. Баха як особистість?
  • Що вам відомо про творчість цього композитора?

Розв'язання кросворда

Учитель. Талант Баха був дуже багатогранний. І допоможе переконатися нам в цьому твір, який ми сьогодні слухатимемо. А назву цього твору ми дізнаємось, коли розгадаємо кросворд.

Методичний коментар. Учні отримують незаповнений кросворд і самостійно визначають ключові слова.

 Запитання

1. Пісня, яку виконують у супроводі лютні, мандоліни або гітари та яка виражає почуття до коханої. (Серенада)

2. Великий віртуозний музичний твір для соло з оркестром. (Концерт)

3. Музично-драматичний жанр; вистава, що складається зі співів у супроводі оркестру. (Опера)

4. Траурний твір, присвячений пам'яті померлих. (Реквієм)

5. Кілька вокальних або інструментальних творів, поєднаних загальним музичним задумом. (Цикл)

6. Лірична п'єса з наспівною мелодією, «нічна пісня». (Ноктюрн)

7. Цей термін визначає вид, тип будь-якого мистецького твору за характерними, типовими ознаками. (Жанр)

8. Парний бальний танець у тридольному розмірі. (Вальс)

9. Автор-виконавець власних пісень. (Бард)

10. Великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром. (Кантата)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключові слова: скерцо (жарт).

Отже, сьогодні ми познайомимось із ще одним музичним жанром — скерцо, що в перекладі з італійської означає «жарт». Таку назву має музична п'єса у жвавому, стрімкому темпі. Спочатку, ще у XVII столітті, скерцо називали п'єси жартівливого, грайливого характеру.

 

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

— Усіх членів родини Бахів, яких було дуже багато, об'єднувала любов до музики, яка стала їхньою професією. Крім того, усіх членів сім'ї Бахів об'єднувала прихильність один до одного. Оскільки вони не могли жити в одному місті, то вирішили бачитися хоча б раз на рік в якомусь певному передбаченому для цієї зустрічі місці. У зв'язку з тим, що всі члени сім'ї були канторами, органістами, міськими музикантами, діяльність яких була тісно пов'язана із церквою, то спочатку вони заспівували хорал (звернення до Бога). Цей серйозний спів змінювався пісенними жартами, які були за своїм характером повною протилежністю хоралам. То були народні пісні, що вони співали одночасно, без будь-якої підготовки так, що різні голоси, які створювали цю імпровізацію, утворювали подібність гармонії. Виконуючи все це «як на душу лягло», вони не тільки самі сміялись від чистого серця, а й залучали до веселощів всіх, хто їх чув.

Ось як про музику Й. С. Баха написав сучасний поет С. Синюк:

Шість тисяч струн, і кожна щось своє

Вливає в повінь звуків цих органних,

І танеш в них душею весь, як є,

Немов у хвилях — водах океанних.

 Ця музика не тисне, не трясе —

 Вона співає, дзвонить голосами.

Бере на крила ніжності й несе

Під банею, що висне небесами.

 Тебе тримає — вниз не опуска.

Бо вся вона натхненна висотою. ...

Спасибі Баху. Музика така

В людину входить і стає святою.

Й. С. Бах справді був дуже серйозним музикантом, але ніколи не був музикантом нудним. Він любив писати веселу, легку музику, ставлячись до неї поважно, ніколи не зраджуючи своєму бездоганному смаку.

Свого часу Бах навіть написав оперету! Звісно, не таку, які створюють у наші дні... Адже тоді ще не існувало такої музичної форми, не кажучи вже про саму назву. У Баха це була кантата, яких у композитора понад 300, тобто твір для солістів-співаків, хору і оркестру. Крім свого номера (211-й), від інших бахівських кантат вона відрізнялася незвичайною назвою — «Кавова».

Що ж стало приводом для написання цього цікавого твору? А ось що. У часи, коли жив Бах, кава, завезена в Європу з Південної

Америки, усе ще вважалася дивовижею та частенько ставала предметом негараздів і суперечок між дорослими і молоддю. Бах завжди цікавився всім, що відбувалося навколо нього, навіть до «кавових суперечок» свого часу він не лишився байдужим.

Зміст кантати, за словами видатного російського музичного педагога Д. Кабалевського, досить простий і кумедний. Суворий, буркотливий, понурий, як ведмідь, Стародум (ось яке ім'я вигадав Бах!) обурений поведінкою своєї дочки — юної Лізетти. Вона рішуче відмовляється виконати наказ батька, який заборонив їй пити каву.

 Татусю,— кричить вона до Стародума,— згляньтеся! Я тричі на добу маленьку чашечку кави мушу пити, інакше буду я кістлявою, мов пересмажена печеня!

Але Стародум лишається невблаган¬ним. Як він тільки не намагається вплинути на непокірливу Лізетту! Забороняє їй гуляти... Не пускає її в гості...

 Нехай! Натомість я питиму каву! — тільки й чує він у відповідь. Погрози стають дедалі жахливішими:

 Залишишся без модного криноліну! Ні з ким із знайомих не розмовлятимеш! Нової гарної стрічки до чепця не отримаєш!

Але все марно. Тоді Стародум виголошує останню, найжорсткішу погрозу:

 Ніколи заміж не віддам тебе!

Тут не витримала вже Лізетта:

 О, каво, печиво і цукре, прощавайте! Ані краплі більше не візьму до вуст!

Стародум готовий вже святкувати перемогу. Але його радість передчасна. Лізетта вдається до хитрощів: вона поширює чутки, що погодиться вийти заміж тільки за того, хто дозволить їй пити кави скільки вона забажає...

 Як кішка не відпустить мишку, дівиці не полишать каву! — співається в останній частині кантати.

І догану врешті-решт отримує не Лізетта, а батечко Стародум:

 Дочку свою ніколи не повинен він сварити!

Хіба це не оперета? Ось яким веселим жартівником був великий Йоганн Себастьян Бах! А якісь диваки, нічого не знаючи, уявляють його нудним, незрозумілим музикантом, далеким від будь-якої усмішки чи жарту!

Почуття гумору проявлялось і в його творах, що сповнені світла та радості, адже музикант любив народну творчість з притаманною їй веселою усмішкою.

Один із найпопулярніших творів Баха так й називається — «Жарт» («Скерцо»). Ця легка, граціозна п'єса — остання частина Сюїти № 2 для струнних інструментів і флейти; як і інші частини сюїти, вона має танцювальний характер, особливу чарівність твору надає мелодійне, але гостре звучання флейти, яка виконує соло.

Сюїта (у перекладі з французької — ряд, послідовність) — му-зичний твір, що складається з кількох самостійних частин, поєдна-них художнім задумом. Музика сюїти зазвичай танцювальна.

Наприклад, Сюїта № 2 Й. С. Баха складається з семи частин: «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез з варіацією», «Менует» і «Скерцо».

Скерцо — жартівливі, грайливі пісеньки або частина сюїти.

Слухання музики

Учитель. Послухайте «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха та дайте відповідь на запитання

  •     Які настрої та почуття ви помітили у творі Й. С. Баха?

Слухання «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха в інструментальному виконанні

  •     У виконанні якого інструмента прозвучало «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха? 

Сприйняття творів мистецтва

Учні розглядають репродукцію картини Е. Мане «Флейтист», аналізують зображене, розповідають про свої враження від побаченого, порівнюють живописний твір Е. Мане із музичними творами Й. С. Баха, прослуханими на уроці.

  •     Опишіть роль флейти і струнного супроводу в музиці.

Слухання музики

Учитель. Послухайте «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха у вокальному виконанні і дайте відповідь на запитання.

  •     Чи можна назвати його обробкою «Скерцо» Й. С. Баха?

Слухання «Жарту» із Сюїти № 2 Й. С. Баха у вокальному виконанні

  •     Опишіть характер звучання вокального твору і порівняйте його  з інструментальним
  •  Який варіант виконання твору сучасніший і чому?

Розповідь учителя

— Якщо на попередніх уроках ми характеризували музику Баха як величну, глибоку, урочисту, серйозну, драматичну, то тепер ми можемо додати, що вона може бути і танцювальною, жартівливою, радісною, світлою.

Якщо у бахівські часи скерцо було частиною сюїти, то пізніше композитори стали використовувати скерцо як самостійний твір з різноманітним, навіть драматичним змістом.

М. Лисенко вперше в українській музиці звернувся до інструментальних жанрів. Серед його кращих творів — «Героїчне скерцо».

У галузі фортепіанної музики композитор мав великі досягнення. Джерелом для його творчості були пісні, мелодії, мотиви з скарбниці народного музичного мистецтва.

Лисенко поставив українську фортепіанну музику на шлях про-фесіоналізму, виніс її на широку концертну естраду, дав масовому слухачеві.

Висока майстерність, добра піаністична звучність і зручність для виконання — риси, типові для багатьох творів композитора.

Особливою популярністю поміж інших творів користуються «Героїчне скерцо», що увійшло у золотий фонд вітчизняної форте-піанної літератури.

Слухання музики

Учитель. Послухайте «Героїчне скерцо» М. Лисенка та дайте відповідь на запитання, т Який настрій ви відчули у цьому творі?

Слухання «Героїчного скерцо» М. Лисенка

  •     Що може поріднювати давню класичну німецьку музику та українську музику?

Вокально-хорова робота

Учитель. Усі ми зростали під мамині колискові. А потім самі навчалися співати про маму. Кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, в усі віки було оспіване та увічнене митцями.

Вивчена та виразно і натхненно виконана нами пісня О. Антоняка на слова А. Орел «Мамині руки» долучить нас до цієї святої та невичерпної теми в мистецтві, т Послухайте пісню О. Антоняка «Мамині руки» і скажіть, як її треба співати.

Слухання пісні О. Антоняка «Мамині руки»

Розспівування

Робота над піснею О. Антоняка «Мамині руки» (виконання має бути виразним, натхненним, з повагою і любов'ю до матері)

  1.               ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

 Підбиття підсумків уроку

Учитель. Скільки фарб має музика! Навіть у межах одного жанру ми можемо відчути різні настрої, контрастні характери, образи.

Експрес-тестування

1. Сюїта — це:

а) невеликий музичний твір імпровізаційного складу;

б) твір для виконання хором;

в) інструментальний твір, що складається з кількох контрастних частин, частіше танцювального типу, об'єднаних спільним задумом.

2. «Скерцо» Й. С. Баха звучить:

а) траурно, трагічно;

б) жартівливо, грайливо;

в) маршово.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • «Виявляється, що...»;
  • «Сьогодні я дізнався...»;
  •  «Найцікавіше — це те, що...».

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Слухати музику Й. С. Баха за власним вибором.

Учні виходять із класу під музичний супровід (Й. С. Бах «Скерцо»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
5509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку