Урок № 24. СЛУХАЄМО СИМФОНІЮ
Мета:
• навчальна: розкрити поняття «симфонія»; навчати учнів на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів, виразно співати;
• розвивальна: розвивати в учнів спостережливість, почуття ритму;
• виховна: виховувати в учнів музичний смак, зацікавленість музичними образами. Музичний матеріал: український народний танець «Козачок», невідомий композитор (четверта частина ),
Ю. Михайленко «Пісня про матусю».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет Ю. Михайленка.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід (український народний танець «Козачок»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Бесіда
• Які музичні жанри вам відомі?
• Чим різняться музичні жанри?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. У музиці є багато різних жанрів. Із деякими ви вже познайомилися. Але є жанр музики, до якого звертаються майже всі композитори. Усі шанувальники музики, до яких ви також належите, знають і цінують музику цього жанру. Сьогодні я відкрию вам таємницю музики, яку називають симфонією.
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. Які почуття та настрої за своє життя переживає людина? Радість, смуток, безтурботність, щастя, тривогу, замріяність, піднесеність, гнів. Як композиторові передати душевний світ людини з усіма її думками, що змінюють одна одну? Яку форму обрати йому для того, щоб передати цей світ? Саме симфонія здатна найточніше передати картини почуттів. Ось чому майже всі композитори звертаються до цього великого музичного жанру.
Робота з поняттями
Слово симфонія — грецького походження. Симфонія — це великий музичний твір для симфонічного оркестру, що містить чотири частини. Кожна частина звучить у різному темпі: швидкому, повільному, помірному і знову в швидкому.
Слухання музики
Учитель. Сьогодні ми познайомимось із чудовими творами. Один із них — український народний танець «Козачок». За характером він жвавий, веселий. Виконують його парами. Послухайте та поміркуйте, чому цей танець має саме таку назву.
Слухання українського народного танцю «Козачок»
Мелодію саме цього танцю використав невідомий композитор у симфонії в четвертій частині. Слово «симфонія»означає співз-вучність. Прислухайтесь: як досконало звучать музичні інстру-менти, передаючи запальний характер народного танцю! Послухайте та дайте відповідь на запитання.
♦ Чи змінилася музика народного танцю у виконанні симфо-нічного оркестру?
Слухання четвертої частини симфонії невідомого композитора
♦ Звучання яких інструментів ви почули?
Вокально-хорова робота
Учитель. Мій маленький приятель Микита розповів мені велику таємницю. Чи хочете ви її дізнатися?
У його матусі сьогодні день народження, але він не знає, що їй подарувати, тому просить нашої поради-допомоги. Як щодо вірша?
♦ Які вірші про маму вам відомі?
Мамо, мамочко, матуся,
Я до неї пригорнуся.
Вона добра і привітна.
Ніби сонце в небі світла.
В.Лущик
Коло, риску,закарлючку
На папері пише ручка.
Все з’єдналось загадково —
І з’явилось перше слово.
Здогадались, яке саме?
Наймиліше в світі — «мама»!
І. Сичовик
Мамо, матінко, матусю,
Я добра від тебе вчуся!
Ти найкраща в світі мама,
Ніжна, добра і ласкава!
О. Радушинська
Сподіваюся, Микиті сподобаються ваші вірші, та він хоче ще чогось. Пропоную виконати пісеньку Юрія Михайленка — «Пісня про матусю». Послухайте її уважно та скажіть, як саме ми можемо віддячити своїй мамі за її любов та турботу.
Слухання, розспівування та розучування «Пісні про матусю» Ю. Михайленка (робота над диханням, м'якістю звуковедення)
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ Що означає слово симфонія?
♦ Мелодію якого танцю використав композитор у симфонії?
♦ Як змінилася музика у виконанні симфонічного оркестру?
Учитель. Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром музики — симфонією і переконалися, що цей жанр музики здатний хвилювати почуття не тільки дорослих шанувальників музики, а й дітей.
Учні виходять із класу під музичний супровід (український народний танець «Козачок»)