Урок № 31. ДИНАМІКА У КРАЇНІ МУЗИКИ (продовження)
Мета:
• навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями «динамічні відтінки», «динаміка»;
• розвивальна: розвивати в учнів чуття ритму, координацію рухів, уміння розрізняти характер музики;
• виховна: підтримувати в учнів бажання емоційно виражатися у різних видах музичної діяльності.
Музичний матеріал: А. Рубінштейн «Мелодія», поспівка «Горобці і синички», українська народна пісня «Як діждемо літа».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет А. Рубінштейна.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; диригентські палички; фонохрестоматія; загадки.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Мелодія» А. Рубінштейна).
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Бесіда
Учитель. Погляньте на схему засобів музичної виразності. Поясніть кожне поняття цієї схеми.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Якщо ви відгадаєте загадку — дізнаєтеся, про що саме ми говоритимемо сьогодні на уроці.
Слоник купив собі барабан
Та гучно на ньому ритм вибивав.
Малі мишенята в куток заховались
Та тихо з такого музики сміялись.
(Гучність)
♦ Який елемент музичної мови, без якого неможливе існування музики, об’єднує всі засоби музичної виразності?
Учитель. Відповісти на це запитання допоможе загадка, яку ви маєте відгадати.
Вона ллється, мов струмочок,
Поміж квітів і дерев.
Розповісти все нам хоче,
Де була вже й де тепер.
Мила, лагідна, ласкава,
З звуків складена ясних,
В музиці важлива дама,
Перед нею кожен стих.
Робота з поняттями
Так, це — мелодія, послідовність звуків різної висоти, тривалості та сили. Висоту звука визначають за розміщенням ноти на нотному стані: чим вищий звук, тим вище записано ноту.
Розгляньте схему. Як рухається мелодія — вгору, вниз, хвилеподібно чи на одній висоті?
Вго_ ру пі дій_ май_ ся та у_ низ спу_ скай_ ся.
♦ Проспівайте поспівку відповідно до руху мелодії, обережно підіймаючись угору та спускаючись униз.
Виконання поспівки
Слухання музики
Учитель. Мелодія — це дуже важливий елемент музики. Вона визначає характер музичного твору. Мелодія є важливою не тільки у вокальних творах, а й в інструментальних.
♦ Чим різняться вокальна та інструментальна музика?
Сьогодні ми познайомимося з музикою видатного російського композитора Антона Рубінштейна, який увійшов в історію музичної культури як засновник першої в країні консерваторії (вищого навчального музичного закладу). Він став її директором і професором. Одним із перших учнів Рубінштейна був Петро Чайковський. Послухайте п’єсу А. Рубінштейна.
♦' Поміркуйте й скажіть, яку назву ви б їй дали.
Слухання п'єси «Мелодія» А. Рубінштейна
♦ Охарактеризуйте цей твір, користуючись словником ліричної музики.
Плавна Гнучка Ніжна Душевна Лагідна
Протяжна Наспівна Чуттєва Задумлива Співуча
Пронизлива Мрійлива Широка
♦ Яку назву дав композитор цій п’єсі?
Інколи мелодія навіть сама може дати назву твору. Ця п’єса дуже мелодійна. Щоб підкреслити саме цю особливість, А. Рубінштейн назвав її «Мелодія».
♦ Чи згодні ви з думкою композитора?
Гра «Диригент»
Учитель. Візьміть до рук диригентські палички та передайте за допомогою рухів широту та наспівність твору. Не забувайте показувати музикантам напрям руху мелодії, силу звучання та характер музики!
Повторне слухання твору з пластичним інтонуванням
♦ Які динамічні відтінки ви відчули в цій п’єсі?
♦ Пригадайте п’єсу «Зайчик дражнить ведмежатко» Д. Кабалевського. Чим різняться п’єси Д. Кабалевського та А. Рубінштейна?
Вокально-хорова робота
Виконання поспівки «Горобці і синички»
Продовження роботи над піснею «Як діждемо літа»
(виконання з інсценуванням)
Бесіда
♦ Навіщо музиці динамічні відтінки?
♦ Що таке мелодія?
♦ Чим різняться п’єси «Зайчик дражнить ведмежатко» Д. Кабалевського і «Мелодія» А. Рубінштейна?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Мелодія» А. Рубінштейна).