Урок "Складнопідрядні речення з підрядними причини та мети. Будова і засоби зв’язку в них"

Про матеріал
На уроці використано он-лайн тест для узагальнення вивченого матеріалу, мовний експеримент, творче моделювання. Все це відображається і на слайдах.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови у 9-А класі Автор презентації: учитель української мови та літератури Щасливського НВК, “старший вчитель” Братусь Леся Василівна

Номер слайду 2

Вправа 172 Над ставком здіймалася густа пара, мов хто підігрів знизу воду (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Понад ставом біліли крізь тумани хатки, а угорі від них зеленіли городи (складносурядне речення). Соняшники високо попіднімали свої голови і ставали навспинячки так, немов хотіли погрітися на сонці (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Вони наче сміялися, обігріваючись після нічної прохолоди, куталися в теплій хвилі, міняючи свій колір із зеленого на жовтогарячий або на червоно-синій (просте речення, ускладнене однорідними присудками та дієприслівниковими зворотами). Вони вдивлялися в сонце, котре дугою збігало через гору і осідало золотим піском за ставок (складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною). Картатими плахтами виставилися лани, мов хто кольорові доріжки вислав по долині (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Вони кудись тяглися, зникаючи в сизому просторі далини (просте речення, ускладнене дієприслівниковим зворот). За Панасом Мирним.

Номер слайду 3

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними причини та мети. Будова ізасоби зв’язку в них. Тема Складнопідрядні речення з підрядними причини та мети. Будова і засоби зв’язку в них.

Номер слайду 4

Мета: ознайомити учнів із особливостями структури складно-підрядних речень з підрядними причини та мети ; формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; виробляти навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; розвивати усне мовлення, логічне мислення, висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати почуття відповідальності.

Номер слайду 5

Тест-он-лайн1. Складнопідрядне речення – це таке речення: А) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою лише інтонації; Б) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і пояснює його; В) що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одного.

Номер слайду 6

Тест-он-лайн1. Складнопідрядне речення – це таке речення: А) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою лише інтонації; Б) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і пояснює його; В) що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одного.

Номер слайду 7

2. Підрядне речення з'єднується з головним А) сполучниками підрядності; Б) сполучниками сурядності; В) сполучниками підрядності та сполучними словами.

Номер слайду 8

2. Підрядне речення з'єднується з головним: А) сполучниками підрядності; Б) сполучниками сурядності; В) сполучниками підрядності та сполучними словами.

Номер слайду 9

3. Чим відрізняються сполучні слова від сполучників: А) виступають членами речення і відповідають на питання; Б) не є членами речення; В) не відповідають на питання.

Номер слайду 10

3. Чим відрізняються сполучні слова від сполучників: А) виступають членами речення і відповідають на питання; Б) не є членами речення; В) не відповідають на питання.

Номер слайду 11

4. Визначте вид складнопідрядного речення "Невдовзі ми маємо обрати життєвий шлях і фах, який стане долею": А) з'ясувальне; Б) означальне; В) обставинне.

Номер слайду 12

4. Визначте вид складнопідрядного речення "Невдовзі ми маємо обрати життєвий шлях і фах, який стане долею": А) з'ясувальне; Б) означальне; В) обставинне.

Номер слайду 13

5. Визначте вид складнопідрядного речення " Не можна стати винахідцем у сфері освіти без того, щоб не підтримувати гуманістичні ідеї": А) з'ясувальне; Б) означальне; В) обставинне.

Номер слайду 14

5. Визначте вид складнопідрядного речення " Не можна стати винахідцем у сфері освіти без того, щоб не підтримувати гуманістичні ідеї": А) з'ясувальне; Б) означальне; В) обставинне.

Номер слайду 15

6. Визначте схему речення. Гроза минула, і пахучі квіти усі в краплинках. А) [ ], і [ ], і [ ]. Б) [ ], і [ ]. В) [ ] але [ ].

Номер слайду 16

6. Визначте схему речення. Гроза минула, і пахучі квітиусі в краплинках. А) [ ], і [ ], і [ ]. Б) [ ], і [ ]. В) [ ] але [ ].

Номер слайду 17

7. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним?А) Вони не можуть заспокоїтись, бо їм на роду написано тривожити громадську думку (М. Хвильовий); Б) Вірить лелека, що не буде йому кривди від людей (Є. Гуцало);В) Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).

Номер слайду 18

7. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним?А) Вони не можуть заспокоїтись, бо їм на роду написано тривожити громадську думку (М. Хвильовий); Б) Вірить лелека, що не буде йому кривди від людей (Є. Гуцало);В) Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).

Номер слайду 19

8. У якому складнопідрядному реченні взято в дужки головну частину? А) Я знову згадав ті хвилини, (що душу п'янили мою). Б) Коли мене на фронт ти проводжала, (пучок конвалій ти мені дала)... В) Ця подорож неждана, (як грім на сніжній рівнині).

Номер слайду 20

8. У якому складнопідрядному реченні взято в дужки головну частину? А) Я знову згадав ті хвилини, (що душу п'янили мою). Б) Коли мене на фронт ти проводжала, (пучок конвалій ти мені дала)... В) Ця подорож неждана, (як грім на сніжній рівнині).

Номер слайду 21

9. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу. А) Щасливий, чудесний край, де навіть вода могла приносити людині статки!Б) Треба зараз вертатися, поки вона недалеко одійшла й не забула дороги. В) Над порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім теплом, клубки білої пари.

Номер слайду 22

9. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу. А) Щасливий, чудесний край, де навіть вода могла приносити людині статки!Б) Треба зараз вертатися, поки вона недалеко одійшла й не забула дороги. В) Над порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім теплом, клубки білої пари.

Номер слайду 23

10. Виділіть складнопідрядне речення. А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок. Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього. В) Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить.

Номер слайду 24

10. Виділіть складнопідрядне речення. А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок. Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього. В) Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить.

Номер слайду 25

11. Виділіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною. А) Я люблю тишину, коли море так дише і зітхає у сні до холодних і темних глибин. Б) Коли мені підхлібний руку тисне, тікаю геть від нього, сам не свій. В) Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулися.

Номер слайду 26

11. Виділіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною. А) Я люблю тишину, коли море так дише і зітхає у сні до холодних і темних глибин. Б) Коли мені підхлібний руку тисне, тікаю геть від нього, сам не свій. В) Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулися.

Номер слайду 27

12. Виділіть складнопідрядне речення з підрядним означальним: А) Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя. Б) Сонце пекло так, що й уночі степ пашів. В) Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.

Номер слайду 28

12. Виділіть складнопідрядне речення з підрядним означальним: А) Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя. Б) Сонце пекло так, що й уночі степ пашів. В) Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі.

Номер слайду 29

Мовний експеримент. Провести спостереження: який сполучник уживається в складнопідрядних реченнях з підрядними мети найчастіше?Пояснити лексичне значення слова осонні. Що уособлює в українському фольклорі бджола? Скласти про це міні-текст, уживаючи складнопідрядні речення з підрядними мети. Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

Номер слайду 30

Творче моделювання (робота по групах). І група З кожної пари простих речень утворити складнопідрядні речення, використовуючи сполучні засоби (бо, що, яке )Єдине свято називається Введенням в храм. Воно висвітлює дитячі і юні літа Пресвятої Богоматері. Без духа жертви нема любові ідеалів. Жертва - це мова любові. Сьогодні не багато батьків. Які плекали б в родині ідеал духовного покликання. Статистика свідчить. П'ятдесят відсотків духовних покликань вирішується між шостим і чотирнадцятим роком життя.ІІ група Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми.1. Він усміхнувся, поглянув у той бік, де ...2. Вона виглядатиме там, де ...3. Людина сама собі створює долю, аби ...4. Не можна повернути жодної миттєвості, щоб ...ІІІ група Речення записати, вставивши пропущені розділові знаки. Зробити їх повний синтаксичний розбір.1. Земле, засійся зерном золотим, щоб колосилася нива зелена. 2. Не несу я нікому біду, бо й від вас я її не чекаю.

Номер слайду 31

Домашнє завдання: для всіх учнів: виконати вправу 185; для творчої групи: створити проект «Складнопідрядні речення з підрядними умови».

pptx
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
4394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку