Вправа 172 Над ставком здіймалася густа пара, мов хто підігрів знизу воду (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Понад ставом біліли крізь тумани хатки, а угорі від них зеленіли городи (складносурядне речення). Соняшники високо попіднімали свої голови і ставали навспинячки так, немов хотіли погрітися на сонці (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Вони наче сміялися, обігріваючись після нічної прохолоди, куталися в теплій хвилі, міняючи свій колір із зеленого на жовтогарячий або на червоно-синій (просте речення, ускладнене однорідними присудками та дієприслівниковими зворотами). Вони вдивлялися в сонце, котре дугою збігало через гору і осідало золотим піском за ставок (складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною). Картатими плахтами виставилися лани, мов хто кольорові доріжки вислав по долині (складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною). Вони кудись тяглися, зникаючи в сизому просторі далини (просте речення, ускладнене дієприслівниковим зворот). За Панасом Мирним.
Мета: ознайомити учнів із особливостями структури складно-підрядних речень з підрядними причини та мети ; формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; виробляти навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; розвивати усне мовлення, логічне мислення, висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати почуття відповідальності.
Тест-он-лайн1. Складнопідрядне речення – це таке речення: А) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою лише інтонації; Б) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і пояснює його; В) що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одного.
Тест-он-лайн1. Складнопідрядне речення – це таке речення: А) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою лише інтонації; Б) в якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і пояснює його; В) що складається з двох і більше простих речень, незалежних одне від одного.
7. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним?А) Вони не можуть заспокоїтись, бо їм на роду написано тривожити громадську думку (М. Хвильовий); Б) Вірить лелека, що не буде йому кривди від людей (Є. Гуцало);В) Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).
7. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним?А) Вони не можуть заспокоїтись, бо їм на роду написано тривожити громадську думку (М. Хвильовий); Б) Вірить лелека, що не буде йому кривди від людей (Є. Гуцало);В) Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).
9. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу. А) Щасливий, чудесний край, де навіть вода могла приносити людині статки!Б) Треба зараз вертатися, поки вона недалеко одійшла й не забула дороги. В) Над порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім теплом, клубки білої пари.
9. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу. А) Щасливий, чудесний край, де навіть вода могла приносити людині статки!Б) Треба зараз вертатися, поки вона недалеко одійшла й не забула дороги. В) Над порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім теплом, клубки білої пари.
10. Виділіть складнопідрядне речення. А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок. Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього. В) Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить.
10. Виділіть складнопідрядне речення. А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок. Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього. В) Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить.
11. Виділіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною. А) Я люблю тишину, коли море так дише і зітхає у сні до холодних і темних глибин. Б) Коли мені підхлібний руку тисне, тікаю геть від нього, сам не свій. В) Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулися.
11. Виділіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною. А) Я люблю тишину, коли море так дише і зітхає у сні до холодних і темних глибин. Б) Коли мені підхлібний руку тисне, тікаю геть від нього, сам не свій. В) Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулися.
Мовний експеримент. Провести спостереження: який сполучник уживається в складнопідрядних реченнях з підрядними мети найчастіше?Пояснити лексичне значення слова осонні. Що уособлює в українському фольклорі бджола? Скласти про це міні-текст, уживаючи складнопідрядні речення з підрядними мети. Зробити синтаксичний розбір останнього речення.
Творче моделювання (робота по групах). І група З кожної пари простих речень утворити складнопідрядні речення, використовуючи сполучні засоби (бо, що, яке )Єдине свято називається Введенням в храм. Воно висвітлює дитячі і юні літа Пресвятої Богоматері. Без духа жертви нема любові ідеалів. Жертва - це мова любові. Сьогодні не багато батьків. Які плекали б в родині ідеал духовного покликання. Статистика свідчить. П'ятдесят відсотків духовних покликань вирішується між шостим і чотирнадцятим роком життя.ІІ група Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми.1. Він усміхнувся, поглянув у той бік, де ...2. Вона виглядатиме там, де ...3. Людина сама собі створює долю, аби ...4. Не можна повернути жодної миттєвості, щоб ...ІІІ група Речення записати, вставивши пропущені розділові знаки. Зробити їх повний синтаксичний розбір.1. Земле, засійся зерном золотим, щоб колосилася нива зелена. 2. Не несу я нікому біду, бо й від вас я її не чекаю.