Урок "Складне речення. Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком."

Про матеріал
Тема. Складне речення. Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком Мета: - закріпити знання учнів про складне речення, його види та ознаки; - розвивати навички використання теоретичних знань на практиці: правильно будувати і використовувати у мовленні речень різних видів; правильно ставити розділові знаки в складному реченні; - розвивати комунікативну функцію мовлення на основі збагачення мовлення складними конструкціями; розвивати позитивне ставлення до навчальної діяльності; формувати вміння обґрунтовувати власну думку; розвивати пізнавальний інтерес на основі знань про складне речення; - виховувати людські чесноти, допомогти у формуванні учнів як особистості. Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу Форма уроку: урок-квест
Перегляд файлу

ТУЧИНСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР

 

 

 

 

СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ІЗ СУРЯДНИМ І ПІДРЯДНИМ ЗВʼЯЗКОМ

( 9 КЛАС)

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Журомська Тетяна Олександрівна

 

 

 

2019

Тема. Складне речення. Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком

Мета:

- закріпити знання учнів про складне речення, його види та ознаки;

  • розвивати навички використання теоретичних знань на практиці: правильно будувати і використовувати у мовленні речень різних видів; правильно ставити розділові знаки в складному реченні;
  • розвивати комунікативну функцію мовлення на основі збагачення мовлення складними конструкціями; розвивати позитивне ставлення до навчальної діяльності; формувати вміння обґрунтовувати власну думку; розвивати пізнавальний інтерес на основі знань про складне речення;
  • виховувати людські чесноти, допомогти у формуванні учнів як особистості.

 

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу

Форма уроку: урок-квест

Обладнання: мультимедійна дошка, індивідуальні картки

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Привітання, організація свого робочого місця. Учні сидять колом.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні в нас незвичайний урок, тому що на нашому уроці присутні гості, тому нам потрібно показати, що ми вже навчилися, що вміємо. А для цього нам потрібно….

  • На уроці працювати  як? (злагоджено, активно, з гарним настроєм…)
  • Говорити потрібно як? (чітко, правильно…)
  • Писати потрібно як? (охайно, акуратно,  грамотно, старанно…)
  • Бо знання за плечима …. (не носиш)

А для чого нам потрібні знання?

Щоб бути грамотними, уміти спілкуватися, логічно викладати свої думки, правильно застосовувати речення в мовленні, створювати власні висловлювання…) (СЛАЙД 1)

Отже,  тема нашого уроку «Складне речення. Складні речення з сурядним і підрядним звʼязком».

Епіграфом  нашого уроку стане вислів одного з найбільш знаменитих і успішних людей всього світу Генрі Форда:     (СЛАЙД 2)                            

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.      

Сьогодні на уроці ви маєте можливість стати учасниками справжнього мовного квесту.  (СЛАЙД 3)

А що ж таке квест? Квест – це своєрідне змагання , основою якого є послідовне виконання завдань командами або окремими гравцями.

Отож, мета нашого уроку-квесту – знайти скарб. Яким він буде, ми дізнаємося в кінці уроку. Для того, щоб отримати скарб, нам необхідно виконати завдання. За кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете частинки пазлу, з яких потім ми складемо ключ  до нашого скарбу.

Отож, діти, що ви очікуєте від нашого уроку? Я, наприклад, очікую, що ми закріпимо ваші знання про складне речення…  (СЛАЙД 4)

 

Для того, щоб виконувати завдання, пригадаємо теоретичний матеріал.

IV. Актуалізація опорних знань.

  1. Репродуктивна бесіда.
  • Що таке речення?
  • Які речення ви знаєте за будовою?
  • Яке речення називаємо простим?
  • Що таке граматична основа речення? Як підкреслюємо головні члени речення? На які питання відповідає підмет, присудок?
  • Яке речення називаємо складним?
  • Які види складних речень ви знаєте?
  • Які особливості сурядного зв’язку? Підрядного?
  • Які розділові знаки ставимо між частинами складного речення.
  1. Робота біля дошки ( одночасно із актуалізацією знань один учень виконує вправу біля дошки).

Записуємо дату             (СЛАЙД 5)

Вправа «Принцип Попелюшки».  На листочку записані різні сполучники. Потрібно поділити їх у дві колонки 1) сполучники сурядності; 2) сполучники підрядності                   (СЛАЙД 6)

І, але, тому що, оскільки, бо, проте, то…то, однак, щоб, як.

Отримуємо частинку пазла.

 

V Закріплення знань умінь і навичок

  1. Робота в парах.  Вправа «Збери розбите скельце». (СЛАЙД 7)

Кожна пара отримує конверт із завданням. Потрібно правильно і швидко відновити речення. Один учасник із пари записує своє речення на дошці, підкреслює граматичну основу, доводить, що речення складне і називає вид складного речення.

 

  1. Багатством живиться лиш тіло, а душу звеселяє  споріднена праця.
  2. Ми прийшли в цей світ, щоб допомагати один одному в нашій подорожі по життю.
  3. Подаруйте життю  свій хороший настрій, щоб воно посміхнулося вам.
  4. Весела людина створює собі  веселий світ, а похмура людина створює собі світ похмурий.
  5. Розумний  любить учиться, а дурний любить іншого вчити.
  6. Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить.
  7. Ноги годують швидкого коня, а людину насичують добрі слова.

 

Перевіримо  завдання  (СЛАЙД 8)

Отримуємо частинку пазла.

 

  1. Вправа «Безсполучниковість» (усно).  (СЛАЙД 9)

На мультимедійній дошці зображені речення. Укажіть сполучник, за допомогою якого можна поєднати подані прості речення в складне.

  1. Учні спізнилися. Ішов дощ. 2. Настала весна. Розпочалися польові роботи. 3. Настав вечір. Було тепло. 4. Пробігти дистанцію було нелегко. Олена впоралася з цим завданням. 5. Все розквітає. Пройшов дощ. 6.  Від ніжності народжується ніжність. Виростає із зерна стебло. 7. Він постукав у віконце. Мати відчинила йому двері.

Отримуємо частинку пазла.

  1. Хвилинка релаксації.  (СЛАЙД  10)

Отримуємо частинку пазла.

  1. Встановлення відповідностей. Індивідуальна робота.

Установити відповідність між реченням і схемою.

  1. Радіє весняне сонце, і вишні цвітуть рясно в саду.
  2. Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє.
  3. Схиливши голову, Славко уперто не відповідав на запитання.
  4. Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
  5. Синій вечір тихо бродить, квіти колихає і навшпиньки в хату входить , вікна затуляє.

А.                             , і                                                       .

 

Б.                 ,                 ,                ,                                                  .

 

В.            ,                                    .

 

Г.                                 , бо                                  .

 

Д.                                ,                 і                                                                            ,                                                           .

Отримуємо частинку пазла

  1. Відгадати ребус.  (СЛАЙД 11)

Перевірка завдання (СЛАЙД 12)

Давно закінчилася злива, і посміхнулося сонце.

 

Отримуємо частинку пазла.

 

VI Підсумок.

  1. Слово вчителя. Закінчується наш квест, всі літери зібрано. Ключем до нашого скарбу стало словосполучення «Складне речення». Ми віднайшли відгадку до нашого скарбу (надпис «Справжній скарб – це знання»). (СЛАЙД 13)

Діти, ви погоджуєтесь з цим? Обгрунтуйте. А в додаток до скарбу ви отримуєте оцінки.

  1. Оцінювання.

VII Домашнє завдання.

VIII Рефлексія. Метод «Мікрофон».  (СЛАЙД 14)

Сьогодні на уроці я:

Навчився…

Я зрозумів, що…

Я відчув, що…

Урок зацікавив мене тим, що…

Мені видалось найважливішим…

 

(СЛАЙД 15)

 

 

 

docx
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
5496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку