Урок 5. Сяйво козацької слави
Мета:
• навчальнаОзнайомити школярів із жанром історичної пісні. Розкрити його особливості і життєвий зміст. Показати відтворення цієї теми у різних видах мистецтва.;
• розвивальна: Розвивати в учнів предметні та міжпредметні компетентності, відчуття характеру музики, підтримати пізнавальний інтерес до вивчення історичних пісень як частини героїчного епосу народу.
• виховна:Засобами народного і професійного мистецтва виховувати в четвертокласників патріотичні почуття, бажання вивчати історію своєї Батьківщини і продовжувати славні традиції героїчних пращурів.
Музичний матеріал: Українська народна пісня «Пісня про Байду» у виконанні Михайла Коваля;«Ой на горі та й женці жнуть» у. н. п.
Елемент інтеграції: В. Форостецький «Байда Вишневецький»»
Основні поняття: "історичні пісні", "козацькі пісні".
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(«Ой на горі та й женці жнуть» у. н. п.»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні ми познайомимося з новим жанром української пісенної творчості.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні.
Про що, на вашу думку, розповідають історичні пісні?
Відповідь напрошується сама: їхнім змістом є історія народу —
певні історичні події й діяння окремих історичних особистостей.
Народні пісні, у яких ідеться про події минулого, називаються
історичними.
Історичні пісні називають «художнім літописом історії народу», бо в них відбилися не лише самі історичні події, а, насамперед, ставлення і погляди до них народу. Історичні пісні і українські думи — це епічні жанри. Значне місце у фольклорі кожного народу посідає епос —
давні історико-героїчні пісні, які розповідають про події минулого. Без нього неможливо уявити собі історію народу.
Епічні пісні складалися очевидцями подій, в них живе дух далеких часів.
Протягом багатьох століть український народ вів непримиренну боротьбу проти іноземних загарбників. Історичні пісні розповідають про козацькі походи, в них «оживають» сторінки далекого минулого, оспівуються славні діяння й подвиги.
Гордістю українського народу є сміливі й мужні козаки, які не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони вправно грали на бубнах трубах,та особливо шанували бандуру й кобзу.
Козацькі пісні — це музично-поетичні твори,у яких оспівуються безстрашні герої, захисники вітчизни — козаки.
За характером музики історичні пісні різноманітні. Є серед них протяжні й наспівні, але більшість історичних пісень — бадьорого й
маршового характеру. Звичайно вони мають куплетну форму
(з великою кількістю куплетів — це вже розповідь), виконуються переважно чоловіками, часто — без супроводу.
А чи відоме вам ім’я одного з найвизначніших козаків — князя Дмитра Вишневецького? Саме він побудував на острові Мала Хортиця (нині м. Запоріжжя) першу майбутньої Запорозької Січі — осередку козаків. Народні співці, кобзарі, склали «Пісню про Байду», головним персонажем якої, на думку фольклористів (дослідників народної творчості) вважають саме Дмитра Вишневецького. У цьому творі оспівується ідея благородства та високого почуття патріотизму.
Слухання
Українська народна пісня «Пісня про Байду»у виконанні
Михайла Коваля.
Яким показаний у пісні Байда?
Який характер та особливості музичної мови пісні?
Порада вчителю. При аналізі-інтерпретації «Пісні про Байду» застосовуються методи «Дискусія», «Мікрофон».
До якого виду народної пісні належить «Пісня про Байду»?
Який історичний період відображений у цій народній історичній пісні
Чи допомагає музика краще зрозуміти образ народного героя? Яким чином?
З яким історичним ім'ям пов'язаний зміст пісні?
НАРОДНА СКРИНЬКА
Про Байду Вишневецького до нашого часу дійшла силасиленна легенд і переказів! За переказами, якось кримський хан Девлет-Гірей повів на Хортицю майже всю орду. Упродовж місяця тримали татари острів в облозі, але так і не змогли зламати опір козаків. Замість перемоги отримав кримський хан ганьбу та величезні втрати війська, тому й відступив
Елемент інтеграціїВ. Форостецький Байда Вишневецький
Фізкультурна хвилинка
Одна з найвідоміших історичних пісень — «Ой на горі та
й женці жнуть» — розповідає про хотинський похід козаків
1621 року на чолі з гетьманами Михайлом Дорошенком і Пе-
тром Конашевичем-Сагайдачним. Того року під Хотином від-
булася битва, внаслідок якої було розбито турецьку армію.
Народна пам’ять про цей похід і двох славних отаманів від-
билася у пісні.
Слухання «Ой на горі та й женці жнуть» у. н. п.
Аналіз твору: мужнє звучання чоловічого хору у супроводі бандур, маршовий характер, розспів окремих складів, багатоголосний спів.
Подивіться зображення капели бандуристів див. фото
Капела — це хоровий колектив, а капела бандуристів — суто українське явище
Вокально-хорова робота
Розспівування
Розучування пісні (Звернути увагу на розспів складів, розподіл дихання до кінця фраз, приспівспівати на два голоси (паралельними терціями), не форсувати звучання голосів.)
4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
У чому полягають відмінності між думою й історичною піснею?
Вигадай музичний супровід до пісні «Ой на горі та женці
жнуть». Виконай його на дитячих народних інструментах.
Обери музичний інструмент для того, щоб передати стукіт
копит коней.(див. мал. Музичні інструменти)
Козацька слава невмируща!
А в якому характері написані козацькі пісні? Скористайся підказкоюкороля Ритма. Поясни, чому ти так вважаєш. Див мал.характкоз. пісень
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні на прикладі української народної пісні „Ой на горі та й женці жнуть” ми познайомилися з історичними піснями – жанром української пісенної творчості, а також дізналися, що головними героями цих пісень є історичні особи.
Усне оцінювання.