Урок 8. Українські народні інструменти
Мета:
• навчальна: поширити знання учнів про українські інструменти
і народні інструментальні ансамблі;
• розвивальна: розвивати в школярів пізнавальний інтерес
до українського мистецтва, фантазію і емоційну сферу, предметні та міжпредметні компетентності, здатність відчувати характер і образ-
ний зміст твору, впізнавати за звучанням українські народні інструменти.;
• виховна: виховувати інтелектуальну й творчу особистість майбутнього знавця й цінителя народного мистецтва. Пробуджувати бажання вивчати й пишатися культурою свого народу
Музичний матеріал:«Сіяв мужик просо» у. н. п. (повторення)
«Елегія» М. Лисенка. М. Ведмедеря. «Край калини» по співка
Елемент інтеграції:«Козак Мамай»,«Народження пісні» Михай-
лаДерегуса.
Основні поняття:«елегія».
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
( «Сіяв мужик просо» у. н. п.)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Музика завжди грала в житті українців важливу роль, тому про неї часто згадується в піснях і казках. Багато століть існують і музичні інструменти.
• Які українські народні інструменти ви знаєте?
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Народні інструменти поділяються на три групи:
Струнні Духові Ударні й шумові
Струнні інструменти
Кобза-бандура є символом української музичної культури. Кобза — дуже давній інструмент, який веде своє походження від давньоруських гуслів. Подивіться зображення гуслів і кобзи, порівняйте їх. Із часом кобза дещо змінилася, її стали називати бандурою (порівняти кобзу і бандуру за зо-
браженням). Граючи, виконавець защипує струни пальцями,тому інструмент називається струнним щипковим.
Кобза була популярною у козаків.
Елемент інтеграції Розглянемо репродукцію народної картини «Козак Мамай». Народними називали картини непрофесійних художників, які любили малювати, але не вважали свої твори мистецтвом і ніколи не підписували картини своїм ім’ям. Козак Мамай символізував образ на-
родного захисника. Поряд із ним завжди були 4 речі: шабля, люлька, кобза, вірний кінь. Про козаків говорили: «Стріляли, співали, на кобзах грали».
Елемент інтеграції
Розглянемо репродукцію картини українського художника М. Дерегуса «Народження пісні», На ній ми бачимо, що козаки зазвичай брали в походи кобзу, що пісня завжди була з ними.
Запитання:
— Чому, на вашу думку, картина називається «Народження пісні»?
— Про що буде пісня, що народжується в душі козака?
Прочитаємо рядки Ольги Свиридюк:
Душа України — в бандурі.
Під пальцями струни стріпнуться,
Чи то соловейком заллються,
Чи, може, зітхнуть похмуро…
Слухання. «Елегія» М. Лисенка
Елегія — це твір задумливого, сумного характеру.
Музика «Елегії» М. Лисенка у виконанні на бандурі розкриває багату палітру почуттів, різні емоції людини: від суму і задумливості до схвильованості й відчаю. Відчувається схожість між двома образами — музичним і живописним («Народження пісні»). В „Елегії” ряд широких мелодичних хвиль приводить до кульмінації – драматичного спалаху. Ці нагнітання, як і наступні хвилі – спади, виростають з однієї дуже виразної мелодичної фрази.
Розспівування. М. Ведмедеря. «Край калини»
Виконання пісні „Сіяв мужик просо” з рухами
Вчитель Цимбали — струнний ударний інструмент, поширений
в багатьох народів. Дерев’яними паличками музикант вдаряє по струнах. Іноді цимбали ставлять на спеціальні ніжки, але вішають за ремінь на шию.
Струнні смичкові інструменти
Скрипка грає ледь не головну роль у народних ансамблях. Вона оспівана у багатьох казках і піснях. У селах завжди були свої віртуози-скрипалі.
Басоля — струнний смичковий інструмент, схожий на віолончель. Вона часто входила до складу «троїстих музик» (разом з цимбалами та скрипкою), на ній виконували партію баса.
Духові інструменти
Сопілка — духовий інструмент, що нагадує пастушу дудочку.
Сурма (дерев’яна труба) — була дуже поширена в Україні, козаки використовували її в походах. «В похід засурміли»,«Сурмачі кличуть» — говорили в народі.
Трембіта — духовий інструмент, поширений в Карпатах.
Здебільш на ньому грають під час вигону худоби на полонину. Голос трембіти — це голос Карпат, він звучить і в радості, і в горі. Довжина трембіти сягає 2,5–3 метри.
Волинку теж знають у багатьох країнах світу. Вважається, що в Україні цей інструмент спочатку поширився на Волині (звідки й назва). Іноді волинку називали дудою. Виготовляли дуду-волинку зі шкіри тварин, а в міх вставляли три трубки. Волинка також часто входила до складу народних музичних ансамблів.
Ударні інструменти
Бубон — дуже давній ударний музичний інструмент, без якого не обходиться жоден народний ансамбль, жодне свято.
Тулумбас чи литаври — ударний інструмент, схожий формою на
мідну чашу, яка обтягнута шкірою тварин. Козаки обов’язково брали його в похід. У Запорозькій Січі, ударяючи калатайками у литаври, козаків скликали на збір.
• Де в наш час можна почути голоси народних інструментів?
(Учні назвуть виступи фольклорних колективів у концертах
і по телебаченню, популярні нині етнофестивалі (напри-
клад, «Країна мрій» у Києві та багато інших у різних регі-
онах України).світлини
4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
• Пригадайте відомі вам українські народні інструменти.
• У виконанні яких інструментів звучала музика на уроці?
• Створіть уявний ансамбль «троїстих музик». Імітуйте гру на музичних інструментах
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вч. Сьогодні ми познайомилися з українськими народними інструментами і народними інструментальними ансамблями «троїстими музиками», навчилися розпізнавати за звучанням українські народні інструменти.
Усне оцінювання.