Розробка уроку на тему «Жартівливі пісні»

Про матеріал
Мета: • навчальна:ознайомити учнів з новим жанром української пісен- ної творчості — жартівливими піснями;розкрити її життєвий зміст та жанрові особливості; дати поняття «жартівлива», «сатирична» пісня; • розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності, музичний і артистичний потенціал четвертокласників, почуття ритму, розуміння народного гумору, вміння розрізняти жарт і сатиру, підтримувати прагнення учнів до самовираження і участі у колективній творчості; • виховна:виховувати в школярів кращі риси національного характеру, що виявилися в жартівливій пісні: оптимістичний погляд на світ і життя, любов до людей, віру в свої сили, почуття гумору, вміння веселитися і підтримувати веселий настрій, прищеплювати імунітет проти вульгарності..
Перегляд файлу

Урок  7. Жартівливі пісні

Мета:

      навчальна:ознайомити учнів з новим жанром української пісен-

ної творчості — жартівливими піснями;розкрити її життєвий зміст та жанрові особливості; дати поняття «жартівлива», «сатирична» пісня;

      розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності, музичний і артистичний потенціал четвертокласників, почуття ритму, розуміння народного гумору, вміння розрізняти жарт

і сатиру, підтримувати прагнення учнів до самовираження і участі у колективній творчості;

      виховна:виховувати в школярів кращі риси національного характеру, що виявилися в жартівливій пісні: оптимістичний погляд

на світ і життя, любов до людей, віру в свої сили, почуття гумору, вміння веселитися і підтримувати веселий настрій, прищеплювати імунітет проти вульгарності..

Музичний матеріал: У. н. п. «Дівка в сінях стояла», М.Калачевський, «Українська симфонія» (друга частина).«Сіяв мужик просо» у. н. п.

Основні поняття: "Жартівлива " « сатирична» пісня

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

( «Сіяв мужик просо» у. н. п.)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні за допомогою музики ми розглянемо ще одну рису українського народу, яка втілена в піснях і танцях.

Усі полюбляють гумор і жарти. Український народ створив безліч гумористичних бувальщин, пісень і казок.

 

      Пригадай жартівливі пісні, які співали або слухали. Що їм

  притаманне?

 

3.   ОСНОВНА ЧАСТИНА

Послухайте віршик:

Негренята босоногі

Жартували з носорогом:

- Глянь, шкарпетку носоріг

Начепив собі на ріг.

Це – жарт. Жарти властиві українському народові. Жартують дід із бабою, чоловік із жінкою, хлопці з дівчатами. Люди весело кепкують з надмірно боязких хлопців, які навіть не насміляться порозмовляти з дівчиною; з розсіяних, неуважних, скупих чи лінивих людей, адже жарт робить життя цікавішим.  У піснях розповідають про різні недоречні ситуації, безглузді

суперечки.

Показати свій розум, дотепність і спритність допомагає людям музика. Пісні такої направленості називають жартівливими.

Жартівливі пісні — пісні, у яких виражається народний гумор і дотепність.

 

Подивись на нотний запис однієї з українських народ-

них пісень (див  нот запис. Грицю, Грицю до роботи)

 

      Як називається пісня?

      Чи може вона належати до жартівливих пісень?

 

Слухання .Українська народна пісня «Дівка в сінях стояла».

 

      Поміркуйте, над чим жартує народ, що висміюється у творі.

 

Аналіз прослуханого твору

У пісні „Дівка в сінях стояла” у формі діалогу передано побутову сценку між дотепною дівчиною і парубком-боягузом, що не хоче виходити на побачення, бо в дівчини і батько лихий, і мати лиха, …і миші лихі.  Твір сповнений м’якого, але задирливого гумору.

 

Відомості про II частину «Української симфонії» М. Калачевського

Видатний український композитор Михайло Калачевський у II частині своєї «Української симфонії» використав мелодію заспіву української народної жартівливої пісні «Дівка в сінях стояла». II частина є майстерною симфонічною розробкою цієї пісні.

До речі, пригадаймо, що симфонія – це великий твір для симфонічного оркестру.

Послухайте II частину «Української симфонії» і прослідкуйте, як звучить народна мелодія на початку твору, як вона постійно розкривається новими гранями; у середньому епізоді змінює настрій (стає сумною), а в заключному – варіаційно розвивається.

 

Слухання. М. Калачевський. «Українська симфонія» (II частина)

      Чи змінилися мелодія і характер пісні?

      Яких нових ознак набула мелодія пісні?

 

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

Михайло Калачевський— український композитор, піаніст. Народився в середині 19 століття на Кіровоградщині. Рано втратив батьків, виховувався родичами на Херсонщині. Дитинство минало в оточенні народної музики, тому й не дивно, що найвідомішим твором композитора вважається «Українська симфонія». Цей твір М. Калачевський написав як студентську дипломну роботу в Лейпцизькій консерваторії. У симфонії композитор

використав чимало українських народних пісень, зберігши їхні жанрові особливості. Завдяки можливостям оркестру пісенний фольклор набув великої музичної форми та образного змісту. Після навчання за кордоном композитор повернувся в Україну й оселився в м. Кременчуці (Полтавська обл.). Саме тут у 1901 р. уперше на рідній землі прозвучала «Українська симфонія» в оркестровому виконанні. Після звучання кожної частини твору слухачі викликали гучними оплесками автора на сцену. Сьогодні «Українську симфонію» виконують найвідоміші оркестри України. Окрім симфонії, до наших днів дійшло небагато творів Михайла Калачевського, серед них — струнний квартет, фортепіанне тріо, романси тощо.

 

Фізкультурна хвилинка

Виконання музичної розспівки .

Послухайте одну з жартівливих пісень. Зверніть увагу на її зміст

поміркуйте над характером твору, засобами музичної виразності, які сприяли розкриттю образу пісні.

Розучування української народної пісні «Сіяв мужик просо».

У пісні „Сіяв мужик просо” жінка в’їдливо глузує над чоловіком, висміюється впертість жінки, її прагнення завжди настояти на своєму, навіть якщо це межує з дурістю.Музиці характерна жвавість, простота мелодії, чіткість ритму, навітьтанцювальність. Зверніть увагу! Музика другої половини кожного куплету повторюється, тому в нотному записі використовують знак „реприза”. Домагатися виразного й емоційного виконання, чіткого промовляння всіх слів.

Див ноти пісні.

 

Проведення гри «Ансамбль».

Створимо  ансамбль троїстих музик для супроводу жартівливої пісні

 

4.   ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

      До якої групи пісень належить українська народна пісня «Сіяв мужик просо».

КОЛИСКОВІ              ЖНИВАРСЬКІ

ЖАРТІВЛИВІ             ІСТОРИЧНІ

      Обери назву пісні, яку використав М. Калачевський у своїй симфонії.

- українська народна пісня «СІЯВ МУЖИК ПРОСО»

-українська народна пісня «ГРИЦЮ, ГРИЦЮ, ДО РОБОТИ»

-українська народна пісня «ДІВКА В СІНЯХ СТОЯЛА»

      Уяви себе композитором і спробуй вигадати мелодію до гуморески Павла Глазового.

Пряник

— У вас зуби є, дідусю? — онучок питає.

Дід журливо посміхнувся: — Давно вже немає. —

Це почувши, хлопченятко зраділо без краю:

— Тоді пряник потримайте, а я пострибаю

5.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Вч. Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром української пісенної творчості – жартівливими піснями Почуття гумору завжди допомагає людині у житті, робить її сильнішою, бо вміння сміятися, навіть у скрутні часи, свідчить про силу духу і характеру людини.

Усне оцінювання.

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку