Тема: Торгівля як вид послуг. Світовий ринок товарів та послуг.
Мета: сформувати уявлення про суть торгівлі, як складової економічних відносин, ознайомити з поняттями «експорт», «імпорт», «міжнародні організації»; розвивати вміння аналізувати, характеризувати міжнародні організації та їх роль у світовому виробництві та ринку товарів і послуг, працювати зі статистичними даними, а також орієнтуватися в світових економічних відносинах та чинниках, що цьому сприяють; виховувати практичність, патріотизм, економічну культуру.
Тип уроку: комбінований
Основні терміни та поняття: експорт, імпорт, міжнародні організації, біржа, ринкова система.
Обладнання та матеріали: підручник, робочі зошити, таблиці, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Лото»
Автомобільний |
Залізничний |
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Замислись: яким чином країни світу співпрацюють між собою? (Асоціативний кущ)
Жодна країна світу не може обійтися без торгівлі. Торгівля акумулює в собі специфічні особливості вироблених товарів і наданих послуг, їх споживчі якості, уявлення покупців про можливості товарів задовольняти потреби. За допомогою зовнішньої торгівлі національна економіка взаємодіє з господарствами інших країн. Завдяки міжнародній торгівлі досягається вищий рівень задоволення потреб для населення кожної з торгуючих країн (хоча, може, і не однаковою мірою). Кожен із нас майже щодня користується послугами торгівлі. Тому надзвичайно важливо розуміти особливості розвитку та сучасні форми організації торгівлі в Україні та світі.
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Основними інфраструктурними елементами ринку товарів і послуг виступають біржі. Біржа є ринковою організацією (установою), де здійснюється продаж великих партій товарів або послуг, цінних паперів, валюти, інформації, науково-технічних розробок, а також наймання робочої сили на основі договорів.
Евристчна бесіда. Як біржі впливають на світову торгівлю?
Основними формами торгівлі є внутрішня і зовнішня, а також гуртова і роздрібна. Якщо продаж здійснюється в межах однієї країни, то торгівлю називають внутрішньою, а якщо між країнами — зовнішньою.
Показники зовнішньої торгівлі.
Пояснення. Обсяги зовнішньої торгівлі зазвичай визначають зовнішньоторговельним обігом, тобто сумою експорту та імпорту, виражених у грошовій формі. Різницю між розміром експорту та імпорту називають сальдо зовнішньої торгівлі. Якщо експорт перевищує імпорт, то сальдо зовнішньої торгівлі називають додатним, якщо навпаки — від’ємним.
Задача. Користуючись даними таблиці с. 207, 208 розрахувати сальдо зовнішньої торгівлі для США, ЄС, Китаю.
Слово вчителя.
Всі ці тенденції у розвитку зовнішньоторговельних зв’язків визначаються такими чинниками:
1) подальшим прискореним розвитком науково-технічного прогресу (НТП), який вимагає об’єднання зусиль багатьох країн для його реалізації в економіці;
2) поглибленням міжнародного поділу праці;
3) проведенням державами світу зовнішньоторговельної політики, спрямованої на, з одного боку, розширення зон вільної торгівлі, а з іншого — на протекціонізм, тобто захист вітчизняної економіки від іноземних конкурентів.
При цьому виникає видиме протиріччя між високорозвинутими країнами, яким вигідна вільна торгівля без будь-яких обмежень, і країнами, що розвиваються, які намагаються шляхом протекціонізму пожвавлювати економічний розвиток окремих галузей.
Робота з картою атласу «Міжнародні організації»
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язання проблемних ситуацій:
V. Домашнє завдання
Пр. 39 с. 206-210