Тема: Увертюра (6 клас)
Мета: навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями увертюра, розвивати в учнів зацікавленість класичною музикою; розвивати вміння глибоко відчувати втілені в музичних творах настрої, почуття та характери;
виховна: прищеплювати почуття єдності з музичним образом пісні, зацікавленість творами класичної музики.
Музичний матеріал: увертюра до опери «Семіраміда» Дж. Россіні,
«Добрий маг» муз. О. Шпак
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Дж. Россіні.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід (увертюра до опери «Семіраміда» Дж. Россіні).
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА. Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності (слайд 1)
Учитель. Симфонічний оркестр має надзвичайні можливості впливу на емоційний стан слухача, музика у його виконанні здатна торкнутися найпотаємніших куточків нашої душі. Складно переоцінити багатство звучання симфонічного оркестру: музика лунає від піанісимо до фортисимо (і справді, в оркестрі грають до 100 музикантів!), розцвічуючи музичну палітру різноманітними фарбами й відтінками, що лунають у виконанні різних груп оркестру. Саме тому майже всі композитори зверталися до музики для симфонічного оркестру, створювали твори для оркестру в різних жанрах: це симфонія й поема, кантата й ораторія.
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь учителя (слайд 2)
— Увертюра — оркестрова п'єса-вступ до опери, балету, ораторії, драми. Вона готує слухачів до майбутнього дії, вводить в емоційну атмосферу вистави, у коло ідей і образів, тобто в узагальненому вигляді передає задум композитора.
Велике значення має увертюра в кіно. На початку кінофільму або мультфільму, під час титрів, обов'язково звучить музика, яка нібито попереджає нас про жанр того, що ми зараз дивитимемося,— драму, комедію, бойовик чи детектив.
Отже, в лютому 1823 року Джоаккіно Антоніо Россіні написав для Венеції нову оперу — «Семіраміду», яку можна вважати кульмінацією італійського періоду творчості Россіні,— хоча б тому, що це була остання опера, створена ним для Італії. Більше того, ця опера з таким блиском пройшла в інших країнах, що після неї репутація Россіні як найвидатнішого оперного композитора епохи вже не піддавалася жодним сумнівам. Недарма Стендаль порівнював тріумф Россіні на терені музики з перемогою Наполеона в битві під Аустерліцем.
Прийом опери публікою перевершив будь-які сміливі очікування автора: слухачі перебували в захваті! Одразу після увертюри здійнялася буря оплесків. Щоправда, першу дію було прийнято досить насторожено, проте другу дію неодноразово переривали виразами щирого схвалення. Після завершення вистави овації довго не вщухали. Першого вечора композитора викликали на сцену 9 разів!
Нині в концертному репертуарі залишилася тільки увертюра від цієї опери.
Слухання музики (слайд 3)
Джоакі́но Анто́ніо Россі́ні (італ. Gioachino Antonio Rossini; 29 лютого 1792, Пезаро — 13 листопада 1868, Париж, Франція) — італійський композитор, автор декількох десятків опер. Він зумів вдихнути нове життя в традиційні для Італії види опери — комічну (буфа) і «серйозну» (серіа).
Учитель. Послухайте увертюру до опери «Семіраміда» Дж. Россіні та дайте відповідь на запитання.
Серйозна прослухана музика чи легка?
Учитель. Увертюра складається з трьох частин. Перша — експозиція. У ній зазвичай звучать основні образи. Музичною мовою дві основні теми увертюри називають головною та побічною партіями.
Увертюра, за італійською традицією звана симфонією,— грандіозний оркестровий номер з яскравими, захоплюючими темами,— набула популярності на концертній естраді.
Вокально-хорова робота
Розспівування
Вивчення пісні «Добрий маг» О. Шпака.
Робота над літературним та музичним текстом пісні (визначення структури мелодії, руху кожної фрази)
Виконання творчого завдання.
Заспівайте пісню під фонограму. Спробуйте виконати пластичний танець-імпровізацію під мелодію пісні. Виберіть солістів для виконання куплетів, а приспів заспівайте усім класом.
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підбиття підсумків уроку
Учитель. «Завдяки своїм операм „Севільський цирульник", „Семіраміда" Дж. Россіні увійшов в історію музики вічним сонцем Італії»,— так сказав про композитора німецький поет Генріх Гейне.
Бліцопитування
Які особливості драматургії характерні для увертюри до опери «Семіраміда» Дж. Россіні
Домашнє завдання.
Прослухайте музичні твори, які є у вас вдома, особливо саундтреки до фільмів. Чи були серед них твори, подібні до тих, що звучали на уроці?
Заспівайте вивчену пісню з друзями.
Вихід з класу під музику Фігаро з опери «Севільський цирульник»
Дж. Россіні