Тема. Віднімання натуральних чисел.
Мета: ввести поняття і зміст дії віднімання; сформувати навички віднімання багатоцифрових чисел.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) 300 + 40 + 5; 2) 3000 + 400 + 5; 3) 3405;
4) 3 · 1000 + 4 · 100 + 5 · 1; 5) 3045; 6) 345.
II. Засвоєння знань
Задача 1. Група туристів, що складається з 14 осіб, пішла в похід місцями бойової слави. П'ять туристів поїхали автобусом, а решта відправились пішки. Скільки туристів відправилось пішки?
Аналіз розв'язання
Якщо число туристів, які подорожували пішки, невідоме (позначимо його літерою х), то умову задачі можна записати так: 5 + х = 14.
Тобто в задачі треба за відомою сумою двох чисел (14) і одним відомим доданком (5) знайти невідомий доданок (х), який знаходимо відніманням:
х = 14 – 5; х = 9.
Отже, відняти від числа 14 число 5 — означає, що треба знайти таке число х, яке в сумі з числом 5 дає число 14.
Задача 2. На кінець І семестру у 5 класі було 18 учнів, що вчаться на достатньому рівні. Але за II семестр кількість таких учнів збільшилась, і на кінець року таких стало 23 учні. На скільки збільшилась кількість учнів 5 класу, що навчаються на достатньому рівні?
Розв'язання
Якщо шукана кількість учнів невідома (позначимо її літерою х), то умову задачі можна записати так: 18 + х = 23. Отже, знову в задачі знаходимо невідомий доданок (х) за відомою сумою (23) і другим відомим доданком (18). Зрозуміло, що х = 23 – 18; х = 5 і відняти від 23 число 18 — означає, що треба знайти таке х, яке б у сумі з числом 18 дало число 23.
Після цих пояснень навіть учні можуть сформулювати означення:
Відняти від числа а число b — означає знайти таке число х, яке б у сумі з b давало число а:
a – b = x, х + b = а.
При цьому а — зменшуване; b — від'ємник; а – b, х — різниця.
Зауваження. З означення віднімання випливає, що правильність віднімання перевіряється додаванням (до різниці додати від'ємник, щоб отримати зменшуване).
Приклад
Що означає відняти: 1) від 18 число 9; 2) число 7 від 12?
Як перевірити правильність виконання дії віднімання?
Задача 3
1) На скільки число 62 більше від 38?
2) На скільки 49 менше за 81?
Щоб відповісти на запитання, треба відняти:
1) 62 – 38 = 24; 2) 81 – 49 = 32
Отже, різниця а і b показує, на скільки а більше від b, або на скільки b менше від а.
Задача 4. На яке число треба зменшити число 24; 38; 1; 0, щоб отримати
1) нуль; 2) ці самі числа
Розв'язання. З властивостей додавання відомо, що а + 0= а, отже, за означенням віднімання, 0 = а – а, а = а – 0, тобто:
1) 24 – 24 = 0; 38 – 38 = 0; 1 – 1 = 0; 0 – 0 = 0;
2) 24 – 0 = 24; 38 – 0 = 38; 1 – 0 = 1; 0 – 0 = 0.
Завдання 5. Як додати 23 795 до 7 459? Як знайти різницю цих чисел?
Отже, віднімання виконується теж «у стовпчик». Правильність виконання можна перевіряти додаванням:
III. Закріплення знань. Формування вмінь
Усні вправи
1) від 48 число 12; 2) 17 від 32; 3) від суми 13 і 5 число 7; 4) від т число п?
12 + 19 = 21; 19 – 12 = 7; 48 – 11 = 38; 45 + 11 = 56.
Вправи для письмового розв'язання
№ 211 (1, 2, 4); 213; 215; 234 (1, 3, 5, 6); 238 (1).
Вправи № 211, 213, 215 — обов'язкового рівня, призначені для формування вмінь виконувати віднімання багатоцифрових чисел.
Вправу № 234 можна дати на цьому уроці як логічне продовження теми віднімання багатоцифрових чисел з попереднім представленням величин через одну одиницю вимірювання.
Наприклад
76 м 39 см – 41 м 24 см = 7639 см – 4124 см = 3515 см = 35 м 15 см
Вправа № 238 (1) пропонується сильним учням, які добре засвоїли правила віднімання багатоцифрових чисел у початковій школі, а також матеріал теми «Натуральні числа» в 5 класі.
IV. Домашнє завдання
п. 8; усно: №№ 209, 210; письмово: №№ 212 (1-3); 214; 218; 235 (1,3).