Міністерство освіти і науки України
Українська інженерно – педагогічна академія
Факультет міжнародних освітніх програм
Кафедра педагогіки, методики та менеджменту освіти
ВИПУСКНА РОБОТА
на тему «Використання менеджера файлів»
Слухач курсів підвищення кваліфікації О.Є. Мартинов
(підпис) (прізвище та ініціали)
Керівник роботи
(підпис) (прізвище та ініціали)
Анотація
Дана випускна робота – розробка дидактичних матеріалів до уроку професійно – теоретичної підготовки предмету «Основи роботи на ПК» за професією «Оператор комп’ютерного набору».
Підтема № 22 «Використання менеджера файлів» є складовою теми № 2. «Керування процесами у операційній системі».
На даному уроці формуються теоретичні знання учнів про роботу з файловою системою, найменування, зберігання, швидкий доступ, видалення та відновлення файлів.
Після вивчення цієї тем учень розуміє: що таке файова система, які існують файлові системи, а також найменування, зберігання, швидкий доступ, видалення та відновлення файлів.
Зміст
1. Вступ
При вивченні теми «Використання менеджера файлів» слід звернути увагу на наступне: Файлова система - це загальна структура, яка визначає в операційній системі найменування, збереження і розміщення файлів. Різними типами файових систем являються системи FAT, FAT32 та NTFS.
Після вивчення цієї тем учень розуміє: що таке файлова система та які види бувають, що інформація, створена у середовищі практично всіх програм, зберігається у вигляді файлів.
Міжпредметні зв’язки мають особливе значення для здійснення органічного зв'язку професійної і загальноосвітньої підготовки, тобто забезпечення єдності в навчанні. Вивчення теми «Використання менеджера файлів» пов’язане з такими предметами як: інформатика; основи роботи в Internet; виробниче навчання з професії, технології комп'ютерної обробки інформації та ін..
2. Теоретична частина
Концепція сучасного уроку базується на особистісно-орієнтованих цінностях освіти, коли учень є центральною фігурою навчального процесу. При цьому педагог у більшій мірі виступає в ролі організатора самостійної, активної, пізнавальної діяльності учнів, компетентного консультанта і помічника. Його професійні вміння повинні бути спрямовані не лише на контроль знань і умінь, але на проектування, діагностику і корегування дій учнів, щоб вчасно допомогти своїми кваліфікованими діями усунути утруднення в одержанні й застосуванні учнями необхідної інформації.
Сучасний зміст освіти та закономірності процесу навчання визначають ряд неодмінних вимог до сучасного уроку :
Освітня програма з предмета «Основи роботи на ПК» професії «Оператор комп’ютерного набору (ІІ категорії)» передбачає здобуття теоретичних та практичних навичок при роботі з персональним комп’ютером, склад комп’ютера, мікропроцесорної системи та периферійних пристроїв. Програма дозволяє отримати знання і уміння в області комп'ютерних інформаційних технологій і має професійно-технологічну спрямованість.
Основними цілями навчальної програми з предмета «Основи роботи на ПК» є: формування основ складу комп’ютера, використання комп'ютера; розвиток логічного і алгоритмічного мислення, системних підходів до рішення задач; підготовка до активної повноцінної праці за професією в умовах сучасної інформатизації суспільства.
Основна мета вивчення підтеми «Використання менеджера файлів»: сформувати поняття файлова система та використання файлів у інших програмах, середовищах;
сформувати вміння користуватись файлами та папками, виявляти можливість використання їх, самостійно здобувати знання, застосовувати набуті знання на практиці; навчити застосовувати можливості менеджера файлів, зберігати на логічних дисках жорсткого диску, знаходити та використовувати в інших середовищах.
Після вивчення підтеми:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Ця тема має важливе значення для кваліфікованого робітника професії «Оператор комп’ютерного набору». Інформаційні технології відіграють велику роль в житті сучасної людини, в успішному розвитку всього людства. Предмет вивчає методи та засоби опрацьовування, передавання та зберігання інформації, склад ПК та периферійні пристрої. Те, що комп’ютеризовану інформацію можна втратити, знає з власного досвіду більшість користувачів комп’ютерів. В загальнодержавних масштабах питання інформаційної безпеки України в сучасних умовах є надзвичайно актуальними і вимагають поглибленого вивчення. Тому проблема збереження даних від втрати – одна з головних у комп’ютерній індустрії.
Актуальність теми: загалом система інформаційної безпеки має відбивати стан захищеності національних інтересів саме в інформаційній сфері від зовнішніх та внутрішніх загроз як для самої держави або суспільства, так і для конкретної людини.
Мета уроку полягає у визначенні заходів реалізації організаційних принципів використання даних так і забезпечення інформаційної безпеки.
Головним завданням уроку є навчити учнів: самостійно виконувати пошук необхідних файлів, робота з папками та каталогами, змінювати у разі потреби їх назву, зберігати на різноманітних видах носіїв.
3. Методична частина
Спеціальність – Оператор комп’ютерного набору
Кваліфікація - ІІ категорія
Кваліфікаційні вимоги
Повинен знати: правила експлуатації комп’ютерної техніки і систем зв’язку; технологію опрацювання даних, робочі інструкції, програмне забезпечення, що використовується; послідовність виконання операцій у комп’ютерних системах (мережах); стандарти уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації; діловодство; правила орфографії та пунктуації; технічні вимоги до магнітних дисків, паперу, витратних матеріалів для принтера; основи організації праці; основи законодавства про працю; правила захисту інформації.
Повинен уміти: виконувати операції з базами даних на комп’ютерному устаткуванні (введення, опрацювання, накопичення, систематизація та виведення інформації) відповідно до затверджених процедур та інструкцій з використанням периферійного обладнання, систем передавання (приймання) даних; готувати до роботи устаткування: магнітні диски, стрічки, картки, папір; працювати в текстовому редакторі з введенням тексту та його редагуванням; оперувати з файлами, записувати текст на дискету або переносити на папір за допомогою друкувальних пристроїв; виконувати інші операції технологічного процесу опрацювання інформації (приймати і контролювати вхідні дані, готувати, виводити та передавати вихідні тощо); керувати режимами роботи периферійного обладнання згідно із робочими завданнями (підготовка текстів і графічних документів, розрахунків таблиць, переліків, списків тощо); своєчасно застосовувати коригувальні дії в разі появи недоліків у роботі устаткування; доповідати відповідальному працівникові про виявлені відхилення від установлених норм функціонування комп’ютерного устаткування; здійснювати передавання (приймання) інформації по мережах відповідно до вимог програмного забезпечення; постійно вдосконалювати уміння та навички роботи з клавіатурою. У разі необхідності виконувати обов’язки секретаря керівника (організації, підприємства, установи), вести діловодство.
Загальнопрофесійні вимоги
Сфера професійного використання випускника:
– обслуговування комп’ютерних і інтелектуальних пристроїв, систем і мереж обробки інформації та прийняття рішень;
– комп’ютерна обробка текстової, графічної та образної інформації;
– обслуговування комп’ютеризованих, інтегрованих і робототехнічних систем.
“Основи роботи на ПК”
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
|
Всього |
З них на лабораторно-практичні роботи |
||
1. |
Архітектура та конфігурація комп’ютера і мікропроцесорної системи |
12 |
4 |
2. |
Керування процесами у операційній системі |
26 |
14 |
Всього годин: |
38 |
18 |
Тема 1. Архітектура та конфігурація комп’ютера і мікропроцесорної системи
Вивчення теми забезпечує уміння збирати, накопичувати та зберігати дані.
Склад комп’ютера та взаємодія між вузлами. Склад мікропроцесорної системи.
Обмін даними між зовнішніми пристроями та мікропроцесорною системою. Інтерфейси: системний, розподілених систем керування, локальних обчислювальних систем, мультипроцесорних систем.
Периферійні пристрої. Організація відеопристроїв комп’ютера
Лабораторно-практичні роботи:
Тема 2. Керування процесами у операційній системі
Вивчення теми забезпечує уміння використовувати методи комп’ютерних інформаційних технологій для обробки інформації.
Використання менеджера програм
Використання менеджера файлів.
Обмін даними між програмами
Захист та архівування інформації.
Лабораторно-практичні роботи:
Вибір форм та методів навчання
Головним завданням професійно-теоретичної підготовки на сучасному етапі є підготовка конкурентоспроможних фахівців. Вирішення цього питання вимагає перегляду змісту й форм навчального процесу, впровадження нетрадиційних технологій інтенсивного навчання, переорієнтацію навчання з накопичення знань (предметне навчання) на підвищення рівня фахової компетентності як основи розвитку здібностей, ефективних дій в умовах конкретних ситуацій (рольові ігри, проблемне навчання).
Проблемне навчання – це організований майстром (викладачем) спосіб активної взаємодії учня з проблемно представленим змістом навчання, у ході якого він залучається до об’єктивних суперечностей наукового знання та способів їхнього розв’язання, навчається мислити, творчо засвоювати знання. Проблемне навчання передбачає створення проблемних ситуацій, усвідомлення, прийняття й розв’язання цих ситуацій у процесі спільної діяльності майстра (викладача) та учнів. Велике значення надається самостійній роботі учнів, а завдання майстра (викладача) – керувати та спрямовувати діяльність учнів.
Застосування творчих, проблемних завдань у процесі підготовки майбутніх конкурентоспроможних фахівців розвиває у учнів креативність, сприяє підвищенню рівня знань, інтересу до вивчення технічних дисциплін. Проблемне викладання професійно-теоретичних дисциплін здійснюється на останніх уроках за тем та складається з таких етапів діяльності: організація проблемної ситуації; формулювання проблеми; індивідуальне або групове вирішення проблеми суб’єктами навчання; верифікація (перевірка, тлумачення й систематизація) отриманої інформації; використання засвоєних знань у теоретичній та практичній діяльності. До слабких сторін проблемного навчання можна віднести великі витрати часу на вивчення навчального матеріалу.
Істотного значення в навчальній діяльності набувають нестандартні форми проведення уроків, коли створюються проблемні ситуації та визначаються функції кожного учасника гри з урахуванням його інтересів і здібностей. У процесі рольової гри слід створити такі ситуації, в яких виробничий процес відобразився б цілісніше у свідомості учнів, щоб вони набували певного досвіду поведінки в умовах трудової колективної діяльності.
Однією із форм роботи із сучасними інформаційними технологіями є використання мультимедійних засобів навчання (мультимедійних презентацій, відеофільмів та відеоуроків). Мультимедіа - це представлення об'єктів і процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто у всіх відомих сьогодні формах.
Мультимедіа – це створення умов з організації роботи шляхом сполучення навчального матеріалу й забезпечення його успішного сприйняття при підключенні різних видів пам'яті: зорової, слухової, емоційної та ін.
Відомо (дослідження інституту Євролінгвіст, Голландія), що більшість людей запам'ятовують 5% почутого і 20% побаченого. Одночасне використання аудіо- і відеоінформації підвищує запам’ятовування до 40-50%.
Мультимедіа програми представляють інформацію в різних формах і тим самим роблять процес навчання ефективнішим.
На уроках теоретичного навчання викладач має чудову можливість на основі активації міжпредметних зв’язків значно поглибити вивчення матеріалу деяких тем курсу.
4. Практична частина
ПЛАН - КОНСПЕКТ УРОКУ
Предмет: Основи роботи на ПК
Викладач: Мартинов О.Є.
Тема програми: Керування процесами у операційній системі
Тема уроку: «Використання менеджера файлів.»
Мета:
Навчальна: сформувати поняття: файлова система, структура в операційній системі, найменування, збереження і розміщення файлів; файловий менеджер. Формувати вміння вести опорний конспект уроку.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу;
Виховна: виховання інформаційної культури учнів, уважності, акуратності.
Типу уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Форми роботи, які використовує вчитель на уроці: фронтальна бесіда, розповідь з елементами обговорення, пояснення з елементами демонстрації, аналіз.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, інформаційні технології.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка наявності та готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування:
ІІІ. Повідомлення теми, мети і задач уроку
Запишіть сьогоднішньою тему в зошит «Використання менеджера файлів.»
Сьогодні ми ознайомимося із основними поняттями даної теми: файлова система, папки та каталоги, пошук файлів, копіювання, переміщення, швидкий доступ, видалення та відновлення файлів; розглянемо: файловий менеджер Windows Commander.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сучасне і майбутні покоління потрапляють у світ, в якому відбуваються досить швидкі зміни. Освіта повинна швидше пристосовуватися до виникнення нових технологій і застосування їх на практиці. Вона має готувати учнів до того, що протягом життя їм доведеться принаймні один раз поміняти фах. Система освіти повинна також своєчасно готувати учнів до використання технічних можливостей – теперішніх і майбутніх.
Комп'ютери стали невід'ємною частиною реальності, їх використовують як на роботі, так і вдома, в години дозвілля. Майбутня професійна діяльність деяких учнів буде пов'язана з розробкою і випуском комп'ютерів та мікроелектронного обладнання. Багато кому з них доведеться використовувати комп'ютери і мікропроцесори в щоденній роботі.
Отже, і з логічного, і з практичного погляду очевидно: застосування комп'ютерів у сфері освіти та в житті людини вдосконалюється й розширюється.
V. Пояснення нового матеріалу
План:
Пояснення матеріалу за конспектом лекції
Файлова система - це загальна структура, яка визначає в операційній системі найменування, збереження і розміщення файлів. Різними типами файових систем являються системи FAT, FAT32 та NTFS.
Основна робота з файловою системою полягає у наступному: найменування, зберігання, швидкий доступ, видалення та відновлення файлів. Оскільки файл - це пойменована область інформації, а безперечний той факт, що інформація, створена у середовищі практично всіх програм, зберігається у вигляді файлів.
Файли в свою чергу зберігаються в папках. У папок своя історія. Раніше, при використанні дискової операційної системи їх називали каталогами або директоріями. При з’явленні операційних систем з графічним інтерфейсом каталоги чи то директорії стали називати папками, оскільки їхні піктограми дійсно нагадують вид папок. Щодо визначення папки, то це “контейнер для програм та файлів у графічних інтерфейсах користувача, відображений на екрані у вигляді значка або піктограми з виглядом канцелярської папки; папки використовуються для упорядкування програм та документів на диску і можуть містити як файли, так і інші папки”.
Самі папки і файли зберігаються на логічних дисках жорсткого диску або вінчестера. Для зручності роботи з файлами та папками жорсткий диск розбивають на декілька логічних дисків, один з яких відводять під системний. Диском вважається «відформотована» для певної файлової системи область збереження даних, якій призначена певна буква диску; для збереження може використовуватися дискета, компакт-диск, жорсткий диск або диск іншого типу; зміст диску можна переглянути, натиснувши на його значок в провіднику Windows або у вікні Мій комп’ютер
Windows Commander
Windows Commander - це файловий менеджер, розроблений для сімейства Windows подібний до провідника Windows. Але Windows Commander використовує інший підхід: він має два фіксованих вікна (або ще їх називають панелями, ця назва прийшла до нас з часів використання ОС MS-DOS), розташованих одне навпроти іншого.
Основними ключовими якостями Windows Commander є:
- функції клавіатури подібні до оригінальних функцій клавіатури в дисковій операційній системі (DOS) (таблиця № 1);
- підтримує метод мишки Drag & Drop, включаючи керування принтером;
- розширене копіювання, переміщення, перейменування та видалення цілих дерев каталогів (включаючи функцію видалення “повних” директорій) ;
- архівами управляють, як директоріями; можна просто копіювати файли до та з архівів; відповідна програма-архіватор викликається автоматично; підтримуються слідуючи типи архівів: pkzip, arj, lha, rar, uc2 та ace;
- стартове меню (визначені користувачем команди) дають можливість користуватися меню, що розгортається, певна директорія або файл виділений курсором в даній програмі може просто запустити відповідну програму;
- командна строчка існує для простого запуску програм з параметрами, треба набрати ім’я програми, а потім натиснути CTRL+ENTER чи CTRL+SHIFT+ENTER;
- покращена система пошуку з пошуком тексту в файлах на всіх без винятку дисках;
- вбудована програма перегляду файлів будь-якого розміру в шістнадцятирічному, двійковому та текстовому форматі, що використовує як набір знаків (алфавіт) ASCII - (DOS), так і набір знаків (алфавіт) ANSI - (Windows), ширина строчки та розмір шрифту може бути змінена;
- внутрішній архіватор Unzip, що дозволяє працювати з zip-файлами без виклику зовнішньої програми-архіватора;
- кнопкова панель, що настроюється, для запуску зовнішніх програм чи команд внутрішнього меню;
- основне меню, яке настроюється;
- внутрішні архіватори для файлів формату ZIP, ARJ, LZH, GZ, TAR, RAR та ACE.
Операції з файлами
Основними операціями, що передбачені в файловому менеджері Windows Commander є: виділення файлів, перечитання вихідної директорії, перегляд змісту файлів, редагування файлів, копіювання, перейменування / переміщення, створення директорій / каталогів, папок /, видалення об’єктів.
Виділення файлів
Щоб виділити файли потрібно натиснути на них правою кнопкою мишки один раз, утримуючи праву кнопку мишки натисненою, провести по групі файлів - вони стануть виділені; інший спосіб - навести курсор за допомогою клавіш та натиснути клавішу Insert.
Щоб провести виділення / зняття виділення файлів спеціального типу, потрібно натиснути клавішу + (або -) номерного блоку на клавіатурі та вибрати в опціях виділення “Выделить группу / Снять выделение…” з меню “Выделение”.
Виділення файлів передує виконанню таких операцій, як копіювання та переміщення/перейменування файлів; розпакування файлів з архівів.
Перегляд змісту файлів
Операція перегляду змісту файлів за допомогою внутрішнього переглядача виконується за допомогою клавіші F3. Вбудований переглядач файлів відобразить зміст виділених файлів або файлу, виділеного курсором (в залежності від конфігурації, настройок). Утримуючи натисненою клавішу SHIFT та натискаючи клавішу F3, вибирається альтернативний метод (тобто перегляд виділених файлів, коли за замовчуванням стоїть режим перегляду файлу під курсором). В переглядачі можна також переключатися з перегляду одного файла на другий (при перегляді численних файлів) за допомогою натискання “n”, ESC закриває переглядач файлів та повертає знов до роботи у файловому менеджері. Також можна настроїти Windows Commander для з використанням для перегляду файлів зовнішнього переглядача за вибором користувача.
За допомогою клавіші ALT легко здійснюється перехід між зовнішньою та внутрішньою програмами перегляду файлів, а за допомогою клавіші SHIFT - між одним та багатьма файлами (перехід між багатьма файлами можливий тільки за умови використання внутрішньої програми перегляду файлів).
Якщо вихідна директорія відображає зміст архіву, то користувачу задається питання у вигляді діалогового вікна, чи дійсно користувач бажає розпакувати та переглянути виділені файли. Потім файли розпаковуються до директорії, визначеної тимчасовою змінною середовища, так званою директорією - temp. Можна прописати строчку у файлі “autoexec.bat”, наприклад, “settemp=c:\windows\temp”. Якщо такої директорії на ПК не існує, тоді Windows Commander в своїй програмній директорії створює піддиректорію \$wc, де і зберігаються всі тимчасові файли. Коли Windows Commander закривається, ця директорія видаляється.
Редагування файлів
Для того, щоб відредагувати файл потрібно натиснути клавішу F4. так запускається редактор, який користувач вибирає у діалоговому вікні конфігурації файлового менеджера, і туди завантажується виділений файл, призначений для редагування. За замовчуванням таким редактором є блокнот Windows. Але він відкриває текстові файли обмеженого розміру, тому часто використовують інші текстові редактори для таких цілей, наприклад, Wordpad.
Копіювання
Ця команда дозволяє копіювати файли та цілі директорії з вихідної директорії до іншої директорії. Для цього потрібно вибрати, тобто, виділити необхідні для копіювання файли та натиснути клавішу F5 на клавіатурі. Відкриється діалогове вікно, де потрібно ввести шлях до директорії, куди копіюватимуться файли, а також маска файлів. За замовчуванням шлях до директорії представлено разом з маскою файлів “*.*”, що означає “всі файли з будь-яким розширенням”. Можна використовувати будь-який тип імен файлів дискової операційної системи (DOS), включаючи непередбачувані. В полі трохи нижче при необхідності визначається, що тільки файли певного типу будуть скопійовані до цільової директорії. Наприклад, можна скопіювати файли тільки з розширенням *.xls (це правило розповсюджується і на файли, що знаходяться в піддиректоріях.
Щоб скопіювати файл в ту ж саму директорію (змінити імя файла), потрібно натиснути SHIFT+F5. При роботі в операційних системах Windows 95/98 або NT з новою оболонкою використовують для цього комбінацію клавіш CTRL+SHIFT+F5.
За допомогою кнопки з написом “Дерево” вибирають потрібну директорію з дерева директорій. Якщо потрібна директорія знаходиться на іншому диску, то потрібно його вказати.
За допомогою кнопки “Черга” виділені файли можна додавати до останнього відкритого діалогового вікна копіювання. Ця функція файлового менеджера Windows Commander дуже корисна при копіюванні файлів великого розміру одного за другим. Такий режим копіювання набагато ефективніший, ніж паралельне копіювання усіх фалів зразу.
Можна також додавати один файл до іншого. Але перед цим треба зробити так, щоб режим підтверджень не був вимкнений, потім просто потрібно скопіювати файл, що додається до іншого файлу. Windows Commander запропонує діалогове вікно з тим, щоб перезаписати його, потрібно вибрати кнопку “Append” (додати).
Перейменування / переміщення
Ця команда дозволяє перейменовувати та переміщувати файли та цілі директорії з вихідної директорії і може бути застосовна для переміщення їх до інших директорій та дисків. Задається команда для цієї операції за допомогою клавіші F6.
Створення директорій / каталогів, папок /
Операція створення нової директорії в вихідній виконується за допомогою клавіші F7, можна створювати декілька піддиректорій за одну операцію, тільки їх треба відокремлювати зворотною косою або слешем, наприклад: директорія_1\директорія_2\директорія_3\і т д.
Видалення об’єктів
Видалення файлів та директорій / папок, каталогів / є дуже тонкою справою, оскільки можна ненароком видалити не той файл чи папку, іноді навіть системний; при ОС Windows 95/98/NT та при відповідній настройці Windows Commander (вона, до речі, при встановленні файлового менеджера працює за замовчуванням) видалені файли потрапляють до корзини, звідки можна легко їх відновити. Видалення об’єктів: файлів та папок; здійснюється за допомогою клавіші F8.
Функціональні особливості Windows Commander:
- натискання лівою кнопкою мишки один раз на вже виділеному обєкті дозволяє редагувати його, копіювати та вставляти;
- включити до / виключити з певні директорії в пошуковій функції;
- пошук і синхронізація директорій зараз працює з доданою файловою системою;
- підтримка перегляду;
- підтримка для звичайних піктограм в додатках;
- видалення непустих директорій іноді не спрацьовувало;
- відновлення переміщеного коментарю OLE до окремого поля, з-за цього уповільнювалась робота файлів деяких типів;
- неможливість перегляду файлів формату RTF відкритих у Word (загальна проблема);
- підтримка внутрішніх команд в меню Ctrl+D (гарячий список директорій), наприклад: cm_OpenDesktop;
- обмежена підтримка унікоду в назвах файлів: видалити, перейменувати, редагувати і показати властивості;
VІ. Закріплення нового матеріалу
VІ. Підведення підсумків
Відповіді викладача на запитання учнів. Що було не зрозумілим на уроці?
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити конспект.
Підготувати доповідь на теми: Файлові менеджери, які також використовують в операційній системі Windows.
5. Висновки
Представлення розробка уроку професійно – теоретичної підготовки предмету «Основи роботи на ПК» з професії «Оператор комп’ютерного набору» ІІ категорії за темою «Використання менеджера файлів».
Після вивчення теми учень повинен:
знати:
вміти:
Список використаних джерел
1