Тема. Вирази зі змінними
Мета: вдосконалити вміння учнів працювати з виразами, що містять змінні (обчислення значень виразів, знаходження ОДЗ виразів зі змінними).
Тип уроку: застосування вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Особливо ретельно слід перевірити виконання завдання № 2 (на складання виразу зі змінними) та № 3 (на знаходження ОДЗ змінної у виразі).
№ 2. Вираз має вигляд: 6n – 50m. Якщо т = 2, n = 30, то
6 · 30 – 2 · 50 = 180 – 100 = 80 (к).
Відповідь. На 80 копійок.
№ 3. Для учнів досить складним є момент переходу від умови, за якої вираз не має змісту (дільник або знаменник дорівнюють нулю), до умови, коли вираз має зміст (тобто з множини будь-яких чисел виключаємо ті значення змінної, при яких вираз не має змісту):
1) 2х – 5 має зміст при будь-яких значеннях х, бо це — цілий вираз;
2) має зміст при всіх х, окрім 0;
3) має зміст при всіх х, окрім х = -3, бо при х = -3 х + 3 = 0;
4) має зміст при будь-яких значеннях х, бо це — цілий вираз.
II. Актуалізація опорних знань
Замість рутинного (і не досить ефективного) фронтального опитування можна організувати роботу в парах (або групах) із таким завданням.
Дано вирази: ; 25 : (3,5 + а); (3,5 + а) : 25.
Порівняйте їх і знайдіть якомога більше відмінностей. Під час презентації результатів виконання роботи учні відтворюють зміст основних понять теми:
III. Удосконалення вмінь
На цьому уроці продовжуємо роботу з удосконалення вмінь учнів:
а) обчислювати значення виразів зі змінними;
б) знаходити значення змінних, при яких вираз має зміст;
в) складати вирази за певними умовами.
Рівень завдань підбираємо більш високий.
Виконання письмових вправ
1) x = 4; у = l,5; 2) х = -1; у = ; 3) х = 1,4; у = 0; 4) х = 1,3; у = -2,6.
Оскільки учні ще не володіють умінням розв'язувати рівняння розкладанням многочленів на множники, розв'язувати дробові рівняння, системи рівнянь, завдання розв'язуємо із використанням міркувань приблизно такого змісту: оскільки змінна в знаменнику виразу (вираз дробовий), то, щоб вираз мав зміст, необхідно, щоб знаменник не дорівнював 0. Але оскільки х2 не може бути від'ємним числом, то сума x2 + 1 не може дорівнювати 0 при жодних значеннях х, тому х2 +1 не дорівнює 0 ні при яких значеннях х.
Отже, вираз має зміст при будь-яких х (і т. д.).
а) Периметр прямокутника 16 см, одна з його сторін т см. Яка площа прямокутника?
б) З двох міст, відстань між яким S км, назустріч одне одному виїхали два автомобілі. Швидкість одного з них v1 км/год, а швидкість другого — v2
км/год. Через скільки годин вони зустрінуться?
IV. Діагностика засвоєння
Самостійна робота (різнорівнева)
A. 3х – 5, якщо х = -1. (2 б.)
Б. , якщо а = 3,5. (3 6.)
B. , якщо m + n = 8, р = 3. (4 6.)
A. Різниця чисел 5а та 7b. (2 б.)
Б. Піврізниця добутку чисел -0,2 та а та числа 0,8. (З б.)
B. Швидкість човна в стоячій воді дорівнює v км/год. Швидкість течії
річки у км/год. За який час човен подолає S км за течію річки? (4 б.)
А. 2а + 5. (2 б.) Б. . (3 б.) В. . (4 б.)
Під час виконання роботи учні повинні вибрати тільки одне завдання (А, Б, В) з трьох запропонованих. Оцінюємо відповідно: А — 2 бали, Б — 3 бали; В — 4 бали. (Учень має право вибирати завдання різного рівня, наприклад № 1 — А, № 2 — В, № 3 — Б.)
V. Рефлексія
Перевіряємо правильність виконання завдань. (Учні отримують таблицю із розв'язаннями й відповідями та перевіряють свої роботи.)
№ завдання |
Рівень |
Умова (вираз) |
Значення змінної |
Числовий вираз |
Значення виразу |
Кількість балів |
1 |
А |
3х – 5 |
х = -1 |
3(-1) – 5 |
-3 - 5 = -8 |
2 |
|
Б |
|
а = 3,5 |
|
= -16 |
3 |
|
В |
|
т + п = 8 р = 3 |
|
|
4 |
2 |
А |
5а – 7b |
|
|
|
2 |
|
Б |
(-0,2а -0,8) |
|
|
|
3 |
|
В |
|
|
|
|
4 |
3 |
А |
2а + 5 |
а — будь-яке |
|
|
2 |
|
Б |
|
с — будь-яке, окрім 12 (12 – с ≠ 0, с ≠ 12) |
|
|
3 |
|
В |
|
х — будь-яке, окрім 0 та -1 (х(х + 1) ≠ 0, х ≠ 0, х ≠ -1) |
|
|
4 |
VI. Домашнє завдання
№ 1. Випереджальне. Дано вирази:
1) а + b та b + а. Порівняйте значення цих виразів при а = 3 та b = -5;
а = ; b = 0,3. Що ви помітили?
2) а(b + с) та ab + ac. Порівняйте значення цих виразів при а = 2; b = 1,7; с = -. Що ви помітили?
Як ваші міркування записати мовою математики?
3) x + 1 та |x + 1|. Порівняйте значення цих виразів при х = -1; 2; -3. Що ви помітили? Чи будуть виконуватися для виразів х + 1 та |x + 1| ті ж самі властивості, що й для двох попередніх пар виразів? Який висновок можна зробити?
№ 2. При яких значеннях змінної має зміст вираз:
1) ; 2) ; 3) ; 4) ?