Тема. Тотожні вирази. Тотожні перетворення виразів. Тотожності
Мета: закріпити знання учнів про основні поняття, вивчені на попередньому уроці; відпрацювати навички .володіння термінологією; вдосконалити вміння складати вирази за умовою, виконувати тотожні перетворення виразів, обчислювальні навички.
Тип уроку: застосування знань, засвоєння навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Ступінь розуміння термінології перевіряємо під час самостійної роботи (вправи на дописування).
Для самостійного виконання (з наступною перевіркою)
a + b = b + ...; ab = b...; (a + b) +c =...+ (b + c); (a...)c = a(b...); a(...+...) = ab+ac.
5.* Із запропонованих слів (словосполучень) утворіть пари, об'єднані певною (однією) логікою (змістом): 1) вирази; 2) тотожність; 3) заміна; 4) тотожно рівні; 5) рівність; 6) тотожне перетворення. Поясніть логіку.
II. Робота з випереджальним домашнім завданням. Обґрунтування технології роботи з обчислення значень виразів зі змінними
На дошці записано вирази: 1) 3 · 4,9 + 4,9 · 6; 2) .
Учні презентують свою роботу з обчислення і порівняння відповідей і способів дій (спільне, різне, висновки) і коригують свої міркування (правильність обчислень, спосіб виконання, порядок дій). Після проведеного обговорення підбиваємо підсумки.
Спільне |
Різне |
1) відповіді у виразах (49); 2) складаються з одних і тих самих чисел ; 3) умова зв'язана з розподільною властивістю множення відносно додавання |
1) порядок виконання дій; 2) кількість дій; 3) складність обчислень |
Нам відомо, що в подібних випадках можна замінювати «більш складний» вираз на «більш простий», який має те ж саме значення, і виконувати обчислення простіше (див. урок 1).
Виникає запитання: а чи не можна так само робити із буквеними виразами, тобто «більш складний» вираз замінити «більш простим», але щоб вони мали однакове значення, тобто були тотожно рівними, і потім обчислювати значення «більш простого» (спрощеного) виразу.
III. Засвоєння навичок
Виконання усних вправ
(2a – 1)b; a · (-b); 4(a – 2b); -4b + 4a – 4b; a – (b +37); 3x – 3y.
1) 4a – 8b; 2) -4(2b – a); 3) -4b + 4a – 4b?
1) a = 41; b= -16; 2) a + b = 7.
Виконання письмових вправ
3) 2x – 3(1 – y) + 4y при х = -2; у = 5; 4) 5(-4х + 0,6) + 17,5х – при х = 0,8;
5) 25х – 4(5х – 3у) – 2(5 + 3х – у) при х = -7,6; у = 0,76.
Дуже важливо акцентувати увагу учнів на тому, що навіть, якщо в умові завдання безпосередньо не сказано про попереднє тотожне перетворення виразу, в будь-якому разі, перш ніж обчислювати, намагаємось спростити (або перетворити) відповідно до умови.
5*. Двозначне число, яке має а десятків та b одиниць, позначають через (позиційний запис числа). Отже, = 10а + b. Запишіть у вигляді виразу + і спростіть його.
IV. Підсумки уроку. Рефлексія
Використавши знання й уміння, набуті на уроці, складіть алгоритм розв'язання завдання: «Обчислити значення виразу... при... (значенні змінної)».
V. Домашнє завдання
№ 1. Спростіть вираз та запишіть його значення:
1) 6 + 3(2а – 4) – 8а при а = -1; 2) 3(а + 6) – (а – 3b) – 4b при а = 3; b = -3.
№ 2. Складіть вираз за умовою задачі та знайдіть його значення при заданих значеннях змінних:
№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Спростіть вирази, виконавши тотожні перетворення: 1) х(у – 1) – 3у і 2) у(х – 3) – 2х.
Порівняйте дані й здобуті вирази. Що можна сказати, виходячи з цього, про дані два вирази?