Тема. Вирази зі змінними. Тотожності
Мета: домогтися свідомого розуміння суті поняття «тотожність» і способів доведення тотожності шляхом тотожних перетворень та оволодіння прийомами доведення тотожностей, використання цих прийомів для розв'язування вправ на доведення тотожностей різного рівня складності.
Тип уроку: засвоєння навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Вправи № 1-2 або перевіряємо усно, або учні заповнюють листки відповідей:
Прізвище, клас... |
|||
№ завдання |
Вираз |
Вираз після перетворення |
Числове значення |
|
|
|
|
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
На дошці записано: 1) х(у – 2) – 3у; у(х – 3) – 2х.
Залежно від того, як було здійснено порівняння, учні можуть сформулювати різні висновки, але, напевно, серед них будуть і такі (дуже важливо, щоб вони прозвучали й на них звернули увагу):
III. Усвідомлення матеріалу; алгоритмізація способів дій
Вступна бесіда. Знайомство учнів зі змістом поняття «доведення» та алгоритмом доведення (додаток).
Після цієї бесіди учні працюють з алгоритмом (алгоритми роздаються учням).
Завдання 1. Доведіть тотожність (а + b) – (а – b) = 2b.
Важливо спонукати учнів до самостійної діяльності, тому, пояснивши кожний крок алгоритму, вчитель пропонує учням самостійно виконати доведення. Після виконання цієї роботи — обов'язкова корекція, тому для більш швидкого виконання корекції бажано, щоб учні записували свої дії поетапно (як про це сказано в алгоритмі):
Зміст дій |
Корекція |
1.... 2.... |
|
Після обговорення результатів і корекції виконаних завдань переходимо до наступного етапу уроку.
IV. Застосування знань, умінь та навичок
Не забуваємо про порівняння завдань і класифікацію, яка допомагає визначитися з тим, як може змінитися спосіб застосування одного й того самого алгоритму (в одних тотожностях треба перетворювати обидві частини, в інших одну перетворити до виду іншої частини тотожності). Звертаємо увагу й на вправи високого рівня складності, що передбачають спочатку складання тотожності за умовою завдання, а вже після цього — доведення цієї тотожності.
Виконання письмових вправ
1) 2b(-4) + 8b – 4 = -4; 2) 2x – 1 – 5(1 – 2х) = 12х – 6;
3) a – (4a – 3b) = 3(b – a); 4) 2c = 12c – 5(2c + 3) + 15.
1) 2(a + b + c) – (a + b + c) – (a – b + c) = 2(b + c);
2) 28 + 2(2(2(b – 2) – 2) – 2) = 8b.
а) різниця чисел 11т + 3n і 7т + 7n ділиться на 4;
б) сума чисел 10m + 3n + 2 і 2т + 5п – 2 ділиться на 4.
Розв'язуванню вправ №3, 4 повинні передувати вправи, що актуалізують знання учнів щодо змісту поняття подільності чисел (наприклад, ціле число а ділиться на ціле b, якщо існує ціле число с таке, що а = bc. Тоді якщо число а ділиться на 4, то це означає, що а = 4с, де с — ціле число). Тоді п. 1 з алгоритму доведення реалізуємо так:
3. Доведіть, що (11т + 3n) – (7т + 7n) = 4с, де с — ціле число і т. д.
5*. (Додатково, на повторення). Знайдіть значення виразу
.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Серед списку математичних термінів виберіть ті, що стосуються теми уроку: числовий вираз; корінь рівняння; тотожність; тотожно рівні; вираз зі змінними; рівносильні; числове значення виразу; доведення; перетворення; цілий вираз.
VI. Домашнє завдання
№ 1. Повторити вивчені алгоритми розв'язання завдань:
№ 2. Використовуючи текст підручника, підібрати й розв'язати завдання (або скласти самим) на застосування названих алгоритмів.
Додаток
Алгоритм доведення
Аргументи (підстави) — судження, істинність яких перевірена й доведена (практикою). Головною характеристикою є істинність, тобто відповідність дійсності.