Урок 3. ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ
Мета:
навчальна:ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу;
розвивальна: розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити;.
виховна: виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці.
Музичний матеріал: Музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле», укр.. нар. пісня «Вийшли в поле косарі»
Елемент інтеграції: О. Кваша. «Українське село», М. Пимоненко. «Жнива в Україні», Г. Попінова. «Обжинки»
Основні поняття: "календарно-обрядові пісні", "жниварські пісні".
Тип уроку: урок введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(укр.. нар пісні «Вийшли в поле косарі»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У нас сьогодні урок незвичайний, адже ми потрапимо в світ жниварських пісень і саме під одну з них ви заходили до класу.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель. У кожного народу є безлічнароднихпісень, яківиконують у певну пору року, тобтовідповідно до календаря. У давнину такийспівсупроводжувався обрядами, тому ціпісніназиваються календарно-обрядо- вими. Зазвичайці твори відображаликожен цикл хліборобськоїпраціпротягом року: навесні, влітку, восени. У таких пісняхдуже часто відтворювалисярухи, щосимволізуютьоранку, сівбу, жнива тощо.
Календарно-обрядовіпісні— цепісні, які виконували селяни під час різних народних обрядів і календарних свят.
Пісні, якіспіваютьпід час жнив, коли збирають ... урожай, називаютьсяжниварськими. Ці твори пов’язані з хліборобськими обрядами, адже жнива — найважливіший час літнього циклу. І хочацейперіоджиттялюдинихарактеризуєтьсяважкоюпрацею, віннасампередозначаєзавершенняхліборобського року. А чивідомотобі, які обряди пов’язанізі жнивами? Якщоні, тодізвернімося до народноїскриньки.
НАРОДНА СКРИНЬКА
В Україні до початку жнив готувалися і як до великого свята, і як до важкоївідповідальноїроботи, коли доводилосяпрацювативідсвітанку до ночі, незважаючи на спеку і спрагу У перший день жнив на поліз’являлися люди в широких білихштанях, у полотняних сорочках із косами в руках, — косарі. Дівчата й молодицівиходили на ниву із серпами; жнучи, вони спритно клали сніп за снопом і, працюючи, співали.
Дожинаючи ниву, женцізалишалитрохинедожатихстебеліз колосками «спасові на бороду». Те недожатеколосся вони зв’язували в пучок червоноюниткою, абовипліталиколосянукитицю, ніби бороду, й пригиналиколосся до землі — це й була «Спасова борода».
Закінчивши жнива, женціпримовляли: «Хто орав — тому силку, а хтосіяв — тому дві, а хто жав — тому всі. Дай Боже, щоб і на друге літобувгарний урожай!»
А щепід час жниварських робіт усі співали! Жниварський обряд був сповнений пісень різного змісту: у них звучала похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам.
Жниварські пісні — народні пісні, які виконують під час жнив.
Слухання: музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле»
І Який характер пісні?
Про що співається в ній? Яка з репродукцій картин найкраще ілюструє пісню?
Фізкультурна хвилинка
Вчитель.Жниварські роботи на селі, які тривають протягом літа, завжди супроводжувалися співом. Поділяються жниварські пісні на три групи: зажинкові — величання першого снопа і жниць, жнивні — основною темою є важка праця хліборобів, обжинкові — бадьорі, радісні пісні, у яких оспівується нива та новий урожай.
Послухай українську народну пісню «Вийшли в поле косарі».
Поміркуй, до якої групи жниварських пісень вона належить.
Звучить українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»)
Вчитель: - Українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» віднесемо до групи власне – жниварських пісень, адже в ній розповідається про сам процес роботи на полі.
Жниварські пісні відзначаються винятковою простотою і реальністю. Навіть мотиви втоми женців від важкої праці під гарячим сонцем можуть бути втілені у світлих образах.
- Як можна музичними барвами уявити або намалювати таку картину: косарі далеко – далеко, потім все ближче, ось вони вже і поряд з нами, і знову віддаляються. За допомогою яких засобів музичної виразності? (Динамічних відтінків)
- Ось такий динамічний план виконання цієї пісні, яку ми з вами розучимо:
p <mf< f >mf>
Вокально-хорова робота
Вчитель: - Перш ніж почнемо розучувати пісню, давайте спочатку розігріємо наш голосовий апарат. Всі встали рівно, випрямили спинки, руки довільно опущені донизу.
- Покажіть, відобразіть звуками, як колоситься пшениця.
Учні: (Повільний вдих через ніс, видих на звук «ш – ш – ш - ш»)
Вчитель: - Хлопці, покажіть, як ви у бабусі в селі сіно косили.
Хлопці: (Імітують, що косять: вдих через ніс – помах коси вправо, видих – «Ух!» - помах коси вліво)
Вчитель: - Дівчата, а як ви в’язали в снопи пшеницю?
Дівчата: (Імітують, що в’яжуть: вдих через ніс – в’яжуть сніп, видих – «Ух!» - руки опущені донизу)
Вчитель: - А як ви виспівували, йдучи додому після жнив. Заспіваємо звук «А» у висхідному положенні на легато, а в низхідному на стакато – звук «О». (Спів учнів)
Вчитель: - А як ви ввечері , відпочиваючи після денної роботи, ходили збирати гриби? Заспіваємо про це поспівку «Диби – диби». (Спів учнів)
Вчитель: - Молодці.
Розучування пісні «Вийшли в поле косарі»
Вчитель: - Заспіваємо пісню неголосно, чітко промовляючи слова. Пам’ятайте про дихання, чітку артикуляцію.
Не забувайте за динамічний план.
4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Яка музика звучала на уроці?
• Який жанр народних пісень був головним на уроці?
Визнач, які пісні належать до жниварських.
• пісні, які співають увечері
• пісні, які співають під час жнив
• пісні про героїчні події
• пісні, які змальовують тяжку працю хлібороба
• пісні, які оспівують завершення жнив
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми познайомилися з одним із жанрів української народної пісенної творчості – жниварськими піснями.
Усне оцінювання.