Розробка уроку на тему «ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ»

Про матеріал
Мета: • навчальна:ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу; • розвивальна: розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити;. • виховна: виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці.
Перегляд файлу

Урок 3. ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ

Мета:

       навчальна:ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу;

       розвивальна: розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити;.

       виховна: виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці.

Музичний матеріал: Музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле», укр.. нар. пісня «Вийшли в поле косарі»

Елемент інтеграції: О. Кваша. «Українське село», М. Пимоненко. «Жнива в Україні», Г. Попінова. «Обжинки»

Основні поняття: "календарно-обрядові пісні", "жниварські пісні".

Тип уроку: урок введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(укр.. нар пісні «Вийшли в поле косарі»)

1.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Музичне вітання.

2.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

У нас сьогодні урок незвичайний, адже ми потрапимо в світ жниварських пісень і саме під одну з них ви заходили до класу.

 

3.   ОСНОВНА ЧАСТИНА

Вчитель. У кожного народу є безлічнароднихпісень, яківиконують у певну пору року, тобтовідповідно до календаря. У давнину такийспівсупроводжувався обрядами, тому ціпісніназиваються календарно-обрядо- вими. Зазвичайці твори відображаликожен цикл хлібо­робськоїпраціпротягом року: навесні, влітку, восени. У таких пісняхдуже часто відтворювалисярухи, щосим­волізуютьоранку, сівбу, жнива тощо.

Календарно-обрядовіпісніцепісні, які виконували селяни під час різних народних обрядів і календарних свят.

Пісні, якіспіваютьпід час жнив, коли збирають ... урожай, називаютьсяжниварськими. Ці твори пов’язані з хліборобськими обрядами, адже жни­ва — найважливіший час літнього циклу. І хочацейпе­ріоджиттялюдинихарактеризуєтьсяважкоюпрацею, віннасампередозначаєзавершенняхліборобського року. А чивідомотобі, які обряди пов’язанізі жнивами? Якщоні, тодізвернімося до народноїскриньки.

НАРОДНА СКРИНЬКА

В Україні до початку жнив готувалися і як до великого свята, і як до важкоївідповідальноїроботи, коли доводилосяпрацювативідсвітанку до ночі, незважаючи на спеку і спрагу У перший день жнив на поліз’являлися люди в широких білихштанях, у полотняних сорочках із косами в руках, — косарі. Дівчата й молодицівиходили на ниву із серпами; жнучи, вони спритно клали сніп за снопом і, працюючи, співали.

Дожинаючи ниву, женцізалишалитрохинедожатихстебеліз колосками «спасові на бороду». Те недожатеколосся вони зв’язували в пучок червоноюниткою, абовипліталиколосянукитицю, ніби бороду, й пригиналиколосся до землі — це й була «Спасова борода».

Закінчивши жнива, женціпримовляли: «Хто орав — тому силку, а хтосіяв — тому дві, а хто жав — тому всі. Дай Боже, щоб і на друге літобувгарний урожай!»

А щепід час жниварських робіт усі співали! Жниварський обряд був сповнений пісень різного змісту: у них звучала похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам.

Жниварські пісні — народні пісні, які виконують під час жнив.

Слухання: музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле»

       І Який характер пісні?

       Про що співається в ній? Яка з репродукцій картин найкраще ілюструє пісню?

 

Фізкультурна хвилинка

Вчитель.Жниварські роботи на селі, які тривають протягом літа, завжди супроводжувалися співом. Поділяються жниварські пісні на три групи: зажинкові — величання першого снопа і жниць, жнивні — основною темою є важка праця хліборобів, обжинкові — бадьорі, радісні пісні, у яких оспівується нива та новий урожай.

Послухай українську народну пісню «Вийшли в поле косарі».

       Поміркуй, до якої групи жниварських пісень вона належить.

Звучить  українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»)

 

Вчитель: - Українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» віднесемо до групи власне – жниварських пісень, адже в ній розповідається про сам процес роботи на полі.

Жниварські пісні відзначаються винятковою простотою і реальністю. Навіть мотиви втоми женців від важкої праці під гарячим сонцем можуть бути втілені у світлих образах.

- Як можна музичними барвами уявити або намалювати таку картину: косарі далеко – далеко, потім все ближче, ось вони вже і поряд з нами, і знову віддаляються. За допомогою яких засобів музичної виразності? (Динамічних відтінків)

- Ось такий динамічний план виконання цієї пісні, яку ми з вами розучимо:

      p <mf< f >mf>

 

Вокально-хорова робота

Вчитель: - Перш ніж почнемо розучувати пісню, давайте спочатку розігріємо наш голосовий апарат. Всі встали рівно, випрямили спинки, руки довільно опущені донизу.

-   Покажіть, відобразіть звуками, як колоситься пшениця.

Учні:  (Повільний вдих через ніс, видих на звук «ш – ш – ш - ш»)

Вчитель: - Хлопці, покажіть, як ви у бабусі в селі сіно косили.

Хлопці: (Імітують, що косять: вдих через ніс – помах коси вправо, видих – «Ух!» - помах коси вліво)

Вчитель: - Дівчата, а як ви в’язали в снопи пшеницю?

Дівчата: (Імітують, що в’яжуть: вдих через ніс – в’яжуть сніп, видих – «Ух!» - руки опущені донизу)

Вчитель: - А як ви виспівували, йдучи додому після жнив. Заспіваємо звук «А» у висхідному положенні на легато, а в низхідному на стакато – звук «О». (Спів учнів)

Вчитель: -  А як ви ввечері , відпочиваючи після денної роботи, ходили збирати гриби? Заспіваємо про це поспівку «Диби – диби». (Спів учнів)

Вчитель: - Молодці.

Розучування пісні «Вийшли в поле косарі»

Вчитель: - Заспіваємо пісню неголосно, чітко промовляючи слова. Пам’ятайте про дихання, чітку артикуляцію.

Не забувайте за динамічний план.

4.   ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

           Яка музика звучала на уроці?

      Який жанр народних пісень був головним на уроці?

Визнач, які пісні належать до жниварських.

      пісні, які співають увечері

      пісні, які співають під час жнив

      пісні про героїчні події

      пісні, які змальовують тяжку працю хлібороба

      пісні, які оспівують завершення жнив

 

5.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Сьогодні ми познайомилися з одним із жанрів української народної пісенної творчості – жниварськими піснями.

Усне оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку