Розробка уроку на тему «ДУМИ»

Про матеріал
Мета: • навчальна:розкрити жанрову своєрідність українських народних дум та історичних пісень; • розвивальна: розвивати образне мислення, уяву, творчі якості, емоційно-чуттєве сприймання; • виховна: виховувати інтерес до народної творчості, історичних пісень, дум, почуття патріотизму та поваги до героїчного минулого Музичний матеріал:українська народна пісня «Дума про козака Голоту»; У. н. п. «Вийшли в поле косарі» (повторення)
Перегляд файлу

Урок  4. ДУМИ

 

Мета:

   навчальна:розкрити жанрову своєрідність українських народних дум та історичних пісень;

   розвивальна: розвивати образне мислення, уяву, творчі якості, емоційно-чуттєве сприймання;

   виховна: виховувати інтерес до народної творчості, історичних пісень, дум, почуття патріотизму та поваги до героїчного минулого Музичний матеріал:українська народна пісня «Дума про козака Голоту»; У. н. п. «Вийшли в поле косарі» (повторення)

Елемент інтеграції: М. Дерегус. «Козак Голота»

Основні поняття: "думи", "кобзар".

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

                                         ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(укр.. нар пісні «Вийшли в поле косарі»)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні ми дізнаємося про події у світі й державі з газет, репортажів журналістів по телебаченню і статей в Інтернеті. А як було раніше, коли ще не існувало преси, радіо і телебачення, Інтернету? Наприклад, у часи козацтва?Упродовж багатьох віків, ще до появи письменства, народ творив своє геніально просте і величне мистецтво. Це казки, билини, прислів’я, пісні. Твори ці передавалися з уст в уста, від покоління до покоління.

3.   ОСНОВНА ЧАСТИНА

Вчитель .Саме піснею линули розповіді про історичні події та їх учасників. А замість журналістів ці новини «розповідали» співці — кобзарі та бандуристи. Нерідко такими співцями були самі відважні герої, які брали участь у боях. І характер цих пісень — дум, був відповідним — ліричним і драматичним. А виконувались думи в супроводі кобзи або бандури.

Думи — це ліричні або драматичні пісні, присвячені важливим історичним подіям і відважним героям.

За характером мелодії думи близькі до речитативу, тобто напівспіву-напіврозмові. Вони тужливі, наспівні та протяжні.Виконавцями дум були народні співці України – кобзарі.

Кобзар — мандрівний співак, який виконував пісні та думи в супроводі кобзи чи бандури.

Вони не тільки їх виконували, але і складали. Мандруючи від села до села, кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу та красу рідного краю. Вони розповідали людям у своїх піснях не тільки про різні події, а й висловлювали ідеї єднання народу в боротьбі проти чужинців, ідеї волі й незалежності, прославляли патріотизм, відстоювали права кожної людини й усього народу на вільне життя, звеличували шанування батьків, роду, Вітчизни.

Кобзарів дуже поважали в народі і прислуховувалися до них, бо вони завжди співали правду. В наш час кобзарський рух відроджується, а виступи кобзарів можна побачити на українських етнофестивалях.

Зазвичай думи — це великі пісенно-розповідні твори. Умовно вони складаються з таких частин: вступ (заспів), епічна розповідь (розгортання сюжету), кінцівка

(славослов’я).

Однією з найвідоміших є «Дума про козака Голоту». Хто ж це такий? Козак Голота («голота» означає «бідняк, незаможний») — це поетичний образ захисника рідної землі від іноземних загарбників. Дехто вважає, що цей персонаж має історичне підґрунтя: у ньому, начебто, змальовано одного зі сподвижників Богдана Хмельницького — полковника Іллю Голоту.

Слухання .Українська народна пісня «Дума про козака Голоту».

       Як у думі оспівується образ козака?

       Які риси характеру персонажу відображено у творі

Фізкультурна хвилинка

        Гра  «Композитор».

Учитель. Уявіть себе композитором та створіть мелодично-ритмічну розповідь про кобзаря Перебендю на вірші T. Шевченка.

Перебендя старий, сліпий,-

Хто його не знає?

Він усюди вештається

Та на кобзі грає.

Робота над піснею «Вийшли в поле косарі»

Розспівування

 

4.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Обери слова-характеристики дум

 

      Що ви запам'ятали про народні думи?

      У чому полягає їх жанрова своєрідність? Чи подібна дума до пісні?

      Який висновок про значення українських пісень, українських дум можна зробити?

Учитель

Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине... От де, люди, наша слава, Слава України!

 

5.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром української пісенної творчості – думами, а також визначили особливості звучання цих творів на прикладі думи Дума про козака Голоту»”.

Усне оцінювання.

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку