Тема. Властивості паралельних прямих
Мета: засвоєння учнями змісту аксіоми паралельних, властивості кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих третьою (відповідних і внутрішніх односторонніх та різносторонніх), а також висновку (про пряму, перпендикулярну одній з двох паралельних прямих); вироблення вмінь відтворювати зміст названих аксіом і теорем, використовувати названі твердження, а також раніше вивчений матеріал для аргументації своїх дій під час обчислення градусних мір кутів, що утворилися при перетині двох паралельних прямих січною.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 7 «Паралельні прямі».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота № 5
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оскільки на момент вивчення даної теми учні вже мають деяке уявлення про такі поняття як ознака та властивість, але не знайомі з поняттями прямої та оберненої теорем, робота з учнями на цьому етапі уроку проводиться на інтуїтивному рівні: учням пропонується звернутися до «Схеми доведення від супротивного» (таблиця № 8) і, повторивши формулювання вивчених тверджень, знайти для них місце в даній схемі і потім знайти в ній «білі плями». Після закінчення цієї роботи вчитель разом з учнями формулює дидактичну мету уроку.
Також певну мотивацію створює розгляд суто практичної задачі на побудову прямої, що паралельна даній прямій і проходить через дану точку поза прямої.
Таблиця № 8
Схема доведення від супротивного |
|
Твердження: якщо А, то В |
|
Доведення |
|
1. Нехай А, але не В |
Робимо припущення, протилежне даному твердженню |
2. Міркування |
Проводимо міркування, спираючись на аксіоми, та раніш доведені теореми |
3. Суперечність |
Отримуємо твердження, що суперечить або даній умові (А), або одній з аксіом, або теоремі, що була доведена раніше |
4. Тоді В |
Переконаємося, що наше припущення помилкове, тобто дане твердження є правильним |
IV. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
На відміну від традиційного підручника, новий підручник містить дещо інший порядок вивчення матеріалу, а саме: аксіома паралельних розглядається вже після вивчення означення та ознак паралельних прямих разом з властивостями паралельних прямих та властивостями кутів, утворених при перетині двох прямих січною. У такій послідовності вивчення матеріалу є певна логіка, що відповідає схемі (табл. № 8).
Що стосується самого доведення властивості відповідних кутів при паралельних прямих і січній, то схема її доведення аналогічна схемі доведення властивості внутрішніх кутів при паралельних прямих і січній, яка застосовувалася в традиційному підручнику (схема доведення від супротивного).
V. Первинне усвідомлення матеріалу
Письмові вправи
№ 199 (базова задача на застосування властивостей кутів, що утворилися при перетині двох прямих січною), 212, 215 (опорна задача — властивість кутів із відповідно паралельними сторонами).
VI. Підсумки уроку
Усні вправи
Чи обов'язково з-поміж кутів, що утворилися при перетині двох прямих січною, знайдуться:
а) рівно чотири гострі кути;
б) не більше, ніж чотири гострі кути;
в) не менш, ніж чотири тупи кути;
г) не менш, ніж чотири рівні кути?
VII. Домашнє завдання