Урок 17
Тема: Вокальна музика
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із поняттям «вокальна музика», «концерт»; навчати учнів виражати та обґрунтовувати власне емоційно – естетичне ставлення до музичних та літературних образів; ознайомити учнів із найхарактернішими особливостями вокальної музики;
Розвивальна: розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва; розвивати особисті естетичні уподобання учнів;
Виховна: виховувати естетичний смак учнів.
Музичний матеріал: Р. Глієр Концерт для колоратурного сопрано з оркестром; І.Карабиць «Пісня на добро».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р.Глієра, І.Карабиця
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід І.Карабиць «Пісня на добро»
1. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. Актуалізація опорних знань
Бесіда
- Хто виконує музику?
- Чим відрізняється інструментальна музика від вокальної?
- Які ви можете назвати інструментальні твори? Вокальні твори?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Я переконана, що всі ви любите музику і майже всі – співати. Як же називають музику, що співають? Яка вона – музика для голосу? Відповіді на ці запитання знайдемо сьогодні на уроці.
4. Основна частина
Розповідь учителя
Італійське слово vocaleозначає «голосовий», тобто це музика для голосу або багатьох голосів. Як ми вже знаємо, співати людина навчилась у давні часи: спочатку це, швидше за все, були звукові сигнали, пов’язані з охотою, війною або спільною працею. Поступово вокальна музика стала самостійним мистецтвом та відокремилася від ритуалів, що супроводжувала, від танцю.
Вокальна музика може бути різних жанрів: пісня, романс, опера.
- Які вокальні твори ви знаєте?
Вокальні твори складаються з музики та слів, але є винятки.
- Пригадайте автора та назву вокального твору, який ми слухали на початку навчального року та який виконувався без слів.
Так, це – «Вокаліз» С.Рахманінова. Отже, вокальна музика пов’язана з мовою та мовленням. Підйоми та пониження голосу, тобто мовленнєві інтонації, об’єднуючись із музикою, підсилюють її виразність.
Сьогодні ми отримали запрошення на концерт. Майже всі ви у своєму житті відвідували концерт – у школі, у філармонії, у концертній залі або бачили його по телебаченню.
Слово «концерт» має два значення У першому значенні – це виконання музичних творів перед слухачами. Буває сольний концерт, у якому бере участь один артист, а буває збірний, де виступають багато артистів. Друге значення слова «концерт» - це змагання. І справді, на концерті, де виступають багато виконавців, вони наче змагаються один з одним.
Робота з поняттями
Але є ще одне значення цього слова. Концертом називають великий інструментальний музичний твір, що написаний для якогось музичного інструмента – фортепіано, скрипки або віолончелі – та симфонічного оркестру. Концерт – це також музичний жанр.
Такий твір зазвичай містить три частини, кожна з яких написана у різному темпі.
- Підкажіть, які темпи існують у музиці?
Слухання музики
Отже, концерт – це немов змагання соліста та оркестру, під час якого відбувається музична розмова між інструментом та оркестром. Саме такий концерт пропоную вам послухати. Це – Концерт для колоратурного сопрано з оркестром, який створив російський композитор Р. Глієр.
Це неймовірно ніжний, надзвичайно гарний, легкий твір. Навіть якщо Глієр не написав би більше жодного твору, цього Концерту було б достатньо, щоб увійти в історію світового музичного мистецтва. До сьогодні Концерт для голосу Глієра залишається рідкісним твором, у якому звучить відкрита чиста душа, що оспівує красу музики.
Концерт для сопрано з оркестром Глієра – практично унікальний вокаліз дивовижної краси і неймовірної складності!
- Послухайте та поміркуйте над тим, до якого музичного жанру – вокального чи інструментального – належить цей твір?
Слухання Концерту для колоратурного сопрано з оркестром Р.Глієра
- Охарактеризуйте мелодію та вокальні інтонації твору.
Робота з поняттями
Вокальна музика – це музика, в якій голос відіграє чільну або рівноправну з інструментами роль.
Вокально – хорова робота
Саме до вокальної музики і належить пісня І.Карабиця «Пісня на добро»
Засоби виразності – ритм, мелодія, динамічні відтінки, виразні мовленнєві інтонації – утворюють радісний святковий настрій. Прослухайте пісню та дайте відповідь на запитання.
- Які засоби музичної виразності створюють добрий настрій цієї пісні?
Слухання пісні І.Карабиця «Пісня на добро»
Розспівування та розучування пісні І.Карабиця «Пісня на добро»
5. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
- Що таке вокальна музика?
- Які жанри вокально музики ви знаєте?
- Чому вокальну музику називають музично – поетичним мистецтвом?
6. Домашнє завдання
Послухайте вокальну музику за власним вибором та розказати про свої враження від неї своїм батькам.