Урок 21
Тема: Інструментальна музика
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з особливостями інструментальної музики, поняттями «камерна музика», «соло»; розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва;
Розвивальна: розвивати художньо – творчу уяву, креативність, спостережливість;
Виховна: прищеплювати любов до мистецтва, до української класичної музики.
Музичний матеріал:Л.Ревуцький «Пісня»; В.Барвінський «Пісня без слів»; В.Філіпенко «Веснянка».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Л.Ревуцького та В.Барвінського
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід В.Філіпенка «Веснянка»
1. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. Актуалізація опорних знань
- За якими ознаками утворилися групи музичних інструментів?
- Від чого залежить тембр музичного інструмента?
- Пригадайте: які існують сімейства музичних інструментів?
3. Основна частина
Існують три групи музичних інструментів. Це струнні інструменти (скрипка, віолончель, альт, контрабас, арфа); духові – дерев’яні інструменти (флейта, гобой, кларнет) та мідні інструменти (валторна, труба, тромбон); а також ударні інструменти (литаври,тарілки, барабан). Кожен музичний твір написаний для якогось певного музичного інструмента. Але іноді музичні твори, що за назвою призначені для голосу, виконуються інструментом.
- У виконанні якого інструмента або інструментів ми слухали твір С.Рахманінова «Прелюд»? (фортепіано)
Робота з поняттями
Виконання музичного твору одним голосом або інструментом називається соло.
Для різних музичних інструментів написані твори, що називаються піснями без слів, піснями. Головні мелодії таких творів звучать як пісня - співуче, мелодійно. Твори з такими назвами різноманітні за змістом.
Слухання музики
Такий твір – «Пісня» - є і в українського композитора минулого століття Левка Ревуцького.
(учитель стисло розповідає про життя та творчий доробок Л.Ревуцького, звертаючи особливу увагу учнів на роль композитора у становленні української симфонічної та фортепіанної музики минулого століття).
Пісенна тематика та обробки українських народних пісень посідають чільне місце у творчості Левка Ревуцького. Композитор майстерно поєднував різні жанри українського народного фольклору з професійною інструментальною музикою. Пісенність панує в його симфоніях та інших музичних творах.
«Пісня» Л.Ревуцького – це невелика фортепіанна п’єса, яка нагадує українські народні пісні – думи. Послухайте «Пісню» Л.Ревуцького та поміркуйте над тим, яким є характер цієї п’єси.
Слухання «Пісні» Л.Ревуцького
- В якому темпі звучить музика?
- Чому Л.Ревуцький назвав свій інструментальний твір «Піснею»?
- Порівняйте «Пісню» Л.Ревуцького з «Вокалізом» С. Рахманінов. Чим різняться ці два твори і що їх об’єднує? (Об’єднує характер виконання, засоби виразності: різняться за складом виконавців)
Отже, ми дійшли висновку, що це невелика фортепіанна п’єса, широка, наспівна мелодія якої ллється зосереджено і стримано, нагадуючи українські народні пісні – думи.
Твори з назвою «пісня» зустрічається у творчості ще одного видатного композитора – Василя Барвінського, визначного представника української музичної культури XXстоліття.
(Учитель стисло розповідає про життя та творчий доробок В.Барвінського, звертаючи особливу увагу учнів на високохудожні музичні твори, написані композитором на фольклорну тематику).
В.Барвінський був одним з перших українських композиторів, хто створив високохудожні твори камерної музики.
Робота з поняттями
Каамерна музика (camera – італ. кімната) – це вид музичного мистецтва, призначений для виконання в невеликих приміщеннях або для домашнього музикування.
Слухання музики
Зараз ми прослухаємо інструментальний твір В.Барвінського «Пісня без слів», у якому відчувається тісний зв'язок з українською народною творчістю. Після прослуховування поміркуйте і дайте відповідь на запитання.
- Чим різняться «Пісня» Л.Ревуцького та «Пісня без слів» В.Барвінського?
Слухання «Пісні без слів» В.Барвінського
- Які засоби виразності використав композитор?
- Яку картину ви б намалювали, слухаючи цей твір?
Вокально – хорова робота
- Які пісні виконують напередодні весни? Яким є характер цих пісень? (радісне, світле, прозоре, чисте звучання характерне для пісні В.Філіпенка «Веснянка».) Прослухайте пісню та дайте відповідь на запитання.
- Що просять діти у весни?
Слухання пісні В.Філіпенка «Веснянка»
Розспівування
Розучування пісні В.Філіпенка «Веснянка»
4. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
- Що називають камерною музикою?
- Що таке соло?
- Які групи музичних інструментів ви знаєте?
5. Домашнє завдання
Об’єднатися у три групи – представників шкільного прес – центру. Кожна група має зробити невеликий репортаж на запропоновану тему:
І група – «Музичні новини уроку»;
ІІ група –«Пісні без слів»;
ІІІ група – «Моє ставлення до інструментальної музики»
Учні виходять із класу під музичний супровід В.Філіпенка «Веснянка»