Урок 10. Музична казка.
Мета :
- навчальна:закріпити знання про колискові та ліричні пісні ; надати знання про жанр оперного мистецтва , познайомити учнів із творчістю М.В.Лисенка (із його дитячою оперою «Коза –дереза»)
- розвивальна:розвивати інтерес до народних пісень, вокально - хорові навички, вміння інтерпретувати музичний твір; образно мислити під час слухання музичних творів
- виховна:виховувати повагу та шану до української народної музичної творчості
Музичний матеріал: Микола Лисенко, пісня Кози, пісня Лисички, пісня Вовчика, пісня Рака з опери «Коза-дереза».«Котику сіренький» у. н. п. (повторення).Микола Лисенко, пісня Кози, пісня Лисички, пісня Вовчика, пісня Рака з опери «Коза-дереза»
Елемент інтеграції: м/ф «Коза-дереза» (фрагменти)
Основні поняття: «музична казка».
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
Хід уроку.
Учні входять до класу під музичний супровід
(пісня Лисички з опери « Коза-дереза» М . Лисенка..)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Світ здавався би набагато похмурішим, якби в ньому не було… казок! Адже чарівні історії люблять усі — і малеча, і дорослі. Казки вдвічі цікавіші, коли не просто читаєш або слухаєш їхній текст, а чуєш
музику — неодмінну складову музичних казок. Пригадай, якими вони бувають.
Учні пропонують вчителеві свої варіанти знайомих казок.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Музичні казки — це опери!
Музичними казками можуть бути й опери, і балети, і мюзикли… І сьогодні ми помандруємо до музичної казки-опери.
- Пригадай: чим особливий цей жанр?
Учитель : У 19 столітті в Україні жив композитор, який полюбляв світ казок. Своє захоплення він відобразив у трьох операх-казках — «Коза-Дереза», «Пан Коцький» та «Зима і Весна». А звати цього видатного музичного казкаря — Микола Лисенко. Упевнена, що його ім’я тобі відоме!
Микола Лисенко є творцем дитячої опери — першої не лише в Україні, а й у світі загалом. Дитячі опери композитор написав для своїх чотирьох дітей, яких дуже любив.
Музика першої його дитячої опери — «Коза-Дереза», насичена народними піснями і танцями. Ця опера комічна, і згідно із задумом автора — її виконують діти. Для кожного героя казки «Коза-дереза» Микола Лисенко написав пісні. А розповідається в ній про вередливу гостророгу Козу, яка оселилася в лисиччиній хатині та лякає всіх звірів.
Тож, пориньмо в казку!
Музична казка « Коза-дереза» (музика М.Лисенко)
Група учнів демонструє інсценування казка(автор, коза, лисичка,вовчик, рак)
Лібрето казки : Жила-поживала вперта Коза. Ніхто не міг їй догодити: ані Бабуся, ані Дідусь. Розсердившись, Дідусь прогнав її з дому, і вирішила Коза оселитися в хаті
Лисички. Як не намагалася руденька прогнати негідницю, однак марно… Звернулася тоді вона по допомогу до звірів, але й вони не змогли зарадити — залякала їх вередлива Коза-дереза. Лише хоробрий Рак-неборак зміг вигнати нахабу з хатки Лисички.
Вчитель.Для кожного героя казки «Коза-дереза» Микола Лисенко написав пісні. Ці прості мелодії настільки виразні, що слухачі легко впізнають персонажів навіть без слів. Послухай пісні персонажів опери і спробуй передати характери казкових героїв за допомогою
жестів і танцювальних рухів у відповідних темпах.
Слухання . Микола Лисенко, пісня Кози, пісня Лисички, пісня Вовчика, пісня Рака з опери «Коза-дереза».
Вокально-хорова робота
Розспівування
Ігрові дії до виконання пісні Кози з опери М. Лисенка «Коза-Дереза»
З-поміж учнів класу обирають Козу.
Співаючи пісню, діти показують їй, що вона «півбока луплена» (б’ють себе кулачками по правому або лівому боці), «за три копи куплена» (піднімають угору три пальці), далі тупотять ногами, «колють» перед собою «ріжками» (виставляють пальці), замітають «хвостиком» (руками позаду себе), знову тупотять і з вигуком «Тут тобі й край!» тікають навсібіч. Роздратована Коза намагається їх наздогнати. Той, кого вона спіймає або торкнеться, стає на її місце, і гра триває.
Пісня Кози
Я коза-дереза, півбока луплена,
За три копи куплена,
Тупу-тупу ногами,
Сколю тебе рогами,
Хвостиком замету,
Ніжками затопчу,
Тут тобі й смерть.
Я коза-дереза, хитра та лукава,
Я лисицю дурну добре налякала.
Учитель. А ось Лисичка — добра, лагідна та працьовита; її хатка — охайна та чепурна.
Прослухайте, чи відрізняється її пісня від пісні Кози.
Пісня Лисички
Не швидко
Я лисичка, я сестричка,
Не сиджу без діла,
Я гусятка пасла,
Полювать ходила. (Двічі)
Я лисичка, я сестричка,
Не сиджу без діла,
Я гусятка пасла,
Полювать ходила.
Я гусятка пасла,
Полювать ходила.
Дуже скривдила Коза Лисичку. Навіть Вовк, хоча й вихвалявся, що сильний і хоробрий, не впорався з Козою.
Пісня Вовчика
Ой я, сірий вовчок,
По степах гуляю
Та на тих овечок
Пильно поглядаю.
А яка з них дурна,
Не слухає чабана,
Ту я зараз за чуприну
Та і покараю.
А ось Рак, хоча й не такий великий і страшний, як Вовк, натомість дуже хоробрий.
Він не злякався Кози — вигнав її з Лисиччиної хатки.
Пісня Рака звучить упевнено й бадьоро.
Пісня Рака
А я рак-неборак,
Я не простий козак!
Через те на мені
Не кирея, не сіряк.
Я над раками пан,
Я болотний гетьман!
Подивіться, люди добрі,
Який пишний жупан!
Учитель : Оберить слова, що характеризують музичну мову кожного персонажа опери М. Лисенка «Коза-дереза»
ПІСНЯ КОЗИ. Мелодія :схвильована поривчаста стримана сувора сумна журлива спокійна світла співуча героїчнаенергійна збуджена весела грайлива маршова тривожна
ПІСНЯ ЛИСИЧКИ. Ритм: рівномірний чіткий маршовий
виразний постійний одноманітний нерівномірний збуджений нерішучий твердий рвучкий енергійний танцювальний млявий
ПІСНЯ РАКА. Темп: повільний помірний швидкий дуже швидкий
Динаміка: дуже тиха, тиха затихаюча наростаюча гучна дуже гучна контрастна
Перегляд мультфільму «Коза-дереза»
4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Учитель :
- Сподобалась вам вистава ? Які персонажі більш сподобалися? Чому?
- Пісеньку якого персонажа пам’ятаєте?
Про що розповіли персонажі у своїх піснях?
Учитель: Тоді пропоную вам виконати пісеньку улюбленого персонажа опери Миколи Лисенка «Коза-дереза» (флешмоб).
Учень, який виконував роль цього персонажа стає перед класом ,співа свою пісеньку та показує рухи учням.
3. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Отже, під час уроку ми познайомилися з цікавою музикою, що допомогла нам здійснити подорож казками.
Саме з дитинства ми вчимося бути Людиною. Цьому вчать мамина колискова, гра й розвага, казка і дитяча пісенька. З ними ми дорослішаємо, вчимося розуміти життя і людей.
Усне оцінювання.