Розробка уроку на тему: "Життя і творчість Квінта Горація Флакка. Тема мистецтва і призначення митця у творі Горація "До Мельпомени". Розуміння автором значення свого доробку".

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Життя і творчість Квінта Горація Флакка. Тема мистецтва і призначення митця у творі Горація "До Мельпомени". Розуміння автором значення свого доробку".
Перегляд файлу

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ КВІНТА ГОРАЦІЯ ФЛАККА. 

ТЕМА МИСТЕЦТВА І ПРИЗНАЧЕННЯ МИТЦЯ У ТВОРІ ГОРАЦІЯ "ДО МЕЛЬПОМЕНИ". 

РОЗУМІННЯ АВТОРОМ ЗНАЧЕННЯ СВОГО ДОРОБКУ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023

 

ТЕМА: ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ КВІНТА ГОРАЦІЯ ФЛАККА.  ТЕМА МИСТЕЦТВА І ПРИЗНАЧЕННЯ МИТЦЯ У ТВОРІ ГОРАЦІЯ "ДО МЕЛЬПОМЕНИ". 

РОЗУМІННЯ АВТОРОМ ЗНАЧЕННЯ СВОГО ДОРОБКУ.

image 

Мета – розвивати наступні компетентності:  

Предметні: поглиблювати знання учнів про римську літературу, ознайомити з біографією та творчістю Квінта Горація Флакка. 

Ключові: аналізувати ідейно-художні особливості оди "До Мельпомени".  Комунікативні: розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору та порівняння творів на подібну тему.  

Інформаційні: навчати учнів самостійно знаходити потрібну інформацію про життєвий та творчий шлях Квінта Горація Флакка та презентувати її. 

Громадянські: виховувати любов учнів до своєї країни. Загальнокультурні: розширювати естетичний смак, викликати інтерес до літератури різних народів світу.   

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та розвитку вмінь і навичок на цій основі.  

Обладнання: хрестоматія, репродукція картини А. фон Вернера

"Портрет Горація"

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів   Перевірка виконання домашнього завдання. 

2-3 учні зачитують свої конспекти на тему "Значення творчості Вергілія у зарубіжній літературі". Учитель перевіряє наявність конспектів у решти учнів.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.   

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу учнями.  

Розвиток інформаційно-цифрової компетентності. 

Учні отримують QR-код на тему: "Життя і творчість Квінта Горація Флакка"          

image 

Учитель: Молодшим сучасником Вергілія та ще одним видатним поетом золотої доби римської літератури поряд із автором "Енеїди" був Горацій. Сьогодні на уроці ми познайомимося з біографією та творчістю Горація, а також розглянемо його найвідоміший твір – оду  "До Мельпомени".  

Учитель: Між 31 та 32 роками до н.е. Горацій написав вірші, які він назвав "Пісні" ("Carmina") та видав їх збіркою в трьох книгах у 23 році до н.е. Також, за проханням Августа, він описав воєнні подвиги пасинків правителя – Тібірея та Друза. До цих віршів Горацій додав ще кілька творів і 13 року до н.е. видав четверту збірку "Пісень". У пізній античності ці твори отримали назву "од".   Словникова робота. Що ж таке ода? Ода — жанр лірики, вірш; урочистий музично-поетичний твір, створений на честь певної ідеї, особи чи події.

Повідомлення про Мельпомену від підготовленого учня. Стародавні греки вірили, що навколишній світ сповнений чудес, а поруч з людьми живе безліч сутностей. Мельпомена - це один з персонажів пантеону Стародавньої Греції. Більшість дослідників називає її музою, але деякі удостоюють і більш високого "звання" - богині. Як не дивно, праві і ті, і ті. Мельпомена, як і багато інших персонажів давньогрецької міфології, має живу історію, яка розвивалася і трансформувалася. Образ наповнювався новими фарбами, сфера "діяльності" розширювалася. Згідно з давніми легендами, Мельпомена - це одна з дев 'яти дочок верховного бога Зевса і Мнемосини, шанувалася як муза трагедії. Стародавні греки вважали, що Мельпомена - це молода жінка. Її зображували з трагічною маскою в одній руці і мечем або відважною палицею в іншій. Голову музи величав вінок з листя або пов 'язка, а фігуру огортала театральна мантія.

Деякі античні скульптури Мельпомени збереглися до наших днів.

image 

Виразне читання художнього твору. Учитель організовує конкурс виразного читання. Кілька учнів декламують оду Горація "До Мельпомени" у перекладі М. Зерова. 

Перед читанням слухаємо декламацію у виконанні Наталії Жижченко, лідера українського електро-фольк музичного гурту ONUKA, за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=B8cAqQ9dO4E

 

 

ДО МЕЛЬПОМЕНИ

Звів я пам'ятник свій. Довше, ніж мідь дзвінка, Вищий од пірамід царських, простоїть він.

Дощ його не роз'їсть, не сколихне взимі,

Впавши в лють, Аквілон; низка років стрімких — Часу біг коловий — в прах не зітре його.

Смерті весь не скорюсь; не западе в імлу

Частка краща моя. Поміж потемками

Буду в славі цвісти, поки з Весталкою Йтиме понтифік-жрець до Капітолію.

Там, де Авфід бурлить, де рільникам колись

Давн за владаря був серед полів сухих, — Будуть знати, що я — славний з убогого —

Вперше скласти зумів по-італійському

Еолійські пісні. Горда по праву будь, Мельпомено, й звінчай, мило всміхаючись, Лавром сонячних Дельф нині й моє чоло.

Клас коментує читання та обирає найкращого декламатора.           Евристична бесіда  

      До якої музи звернена ода Горація «До Мельпомени»?  Яка тема твору? (Тема життя і творчості поета)  Що поет вважає своєю головною заслугою? 

      Як поет хотів би, щоб пам'ять про нього була увінчана? 

      Яким настроєм пронизаний вірш? 

      Які художні засоби використав перекладач у своєму віршовому перекладі М.Зеров? 

Учитель: Горацій був не тільки новатором, але й відомий своїми впливовими творами. Він започаткував традицію морального виховання через поетичне мистецтво, що було яскраво втілено у його посланні "До Пізонів". Також, Горацій створив поетичний пам'ятник, підбивши підсумки свого творчого життя, і цей вірш, відомий як "Ода до Мельпомени", став його найвідомішою працею. Саме цей вірш отримав всесвітнє визнання. Слова Горація: "Звів я пам'ятник свій. Довше, ніж мідь дзвінка, вищий од пірамід царських, простоїть він..." стали надзвичайно популярними та мали великий вплив на інших поетів. Вони нагадують рядки англійського поета Вільяма Шекспіра: "Державців монументи мармурові переживе могутній мій рядок..." та українського поета Максима Рильського: "Я пам'ятник собі поставив нетривалий не з міді гордої, не з мармурових брил..."

 

Я пам'ятник собі поставив нетривалий Не з міді гордої, не з мармурових брил.  Скупі слова мої, що на папері стали,  Укриє завтра пил.  

Ні сили віщої не дарувала доля, 

Ні слави славної мені не прирекла,  І час мене змете, як сохле листя з поля,  Мов крихти зо стола.  

І я забудуся, і, може, лиш припадком 

Хтось, розглядаючи старих книжок сміття,  Незацікавленим напом'яне нащадкам  Мале моє життя.  

І скаже: жив, писав; приймав хвали й образи;  А втім, ніколи нам не бракне диваків... ...

Та що, коли додасть: зате в житті ні разу Неправді не служив!

 

      Яка спільність між цими поезіями може бути виявлена? 

Темою, яка об'єднує обидва вірші, є пам'ятник. Обидва поети розглядають тему пам'ятника і його вічного значення.  

      Як Максим Рильський побудував свою поезію?  

М. Рильський побудував свою поезію на антитезі до оди Горація. Він використав протиставлення своєї концепції пам'ятника, яка відрізнялася від поглядів Горація.   У чому Максим Рильський бачить свою заслугу? 

М. Рильський вбачає свою заслугу у тому, що в житті він ніколи не служив неправді. Це відображається у його поезії та його поглядах на творчість.   Чи дійсно час змете пам'ять про письменника? 

Ні, час не зможе змести пам'ять про письменника, особливо якщо його твори залишають сильний слід у серцях людей. Великі твори та їх вплив можуть жити вічно.  

      Про які твори або переклади письменника ви знаєте, що ви прочитали особисто? 

Я особисто прочитав кілька творів Максима Рильського, зокрема його збірку віршів "З життя в життя", "На переломі", а також його переклади поезій з інших мов.

Окремо стоїть вірш Максима Тадейовича Рильського, який побудований як антитеза до оди Горація. Але не можна не згадати вислів "самоприниження паче гордині". Чи може бути поет, перекладач, публіцист, громадський діяч, мовознавець, літературознавець, академік М. Рильський надто скромним?

Можливо, він знав, що його слава пошириться на батьківщині. 

Медійне завдання учням

Медіавправа "Створення постера на літературну тему"   Тривалість інструктажу: 5-7 хвилин. 

Мета вправи: продемонструвати один із сучасних методів реклами автора, персонажа або книги; навчити створювати постери, які передають інформацію про автора, героя або книгу у захопливій формі, стимулюючи учнів до їх прочитання та ознайомлення. 

Опис вправи: надання інструкцій для виконання завдання; проведення бесіди на основі запитань.  

Учитель:  Хто може розповісти, що таке постер? (Плакат) 

Учитель: До речі, постер - це те саме, що й плакат, але зазвичай має більш сучасний вигляд. Він є паперовим матеріалом, призначеним для розміщення на стінах. Основна відмінність між термінами полягає в тому, що слово "плакат" є стародавнім запозиченням з німецької мови (plakat), а "постер" - це сучасний термін, запозичений з англійської мови (poster). Як плакат, так і постер використовуються для рекламних або декоративних цілей, оскільки мають художнє оформлення. В сучасному світі постери широко використовуються в рекламі.  

      Чи бачили ви постери на літературну тематику? 

      Якщо так, до яких творів?  

      Якщо б ви побачили такий постер, чи захотіли би прочитати ці книги, познайомитися з творчістю автора?  

      У чому особливість інтерактивних постерів на літературну тему?  (Постер на літературну тему - це художньо оформлений плакат, який рекламує певний твір чи письменника).

Створіть постер до прочитаних вище поезій за допомогою нейромережі або інших інтерактивних сайтів. 

image 

Ні слави славної мені не прирекла, 

І час мене змете, як сохле листя з поля ( М. Рильський)

 

 

image 

Вперше скласти зумів по-італійському

Еолійські пісні. Горда по праву будь ( Горацій)

 

Учні спільно обговорюють, які цінності і навички можна здобути, вивчаючи життя та творчість видатних письменників. Вони висловлюють свої думки та спостереження щодо впливу літератури на формування особистості та розвиток різних компетенцій.  Учні вбачають, що вивчення життя та творчості видатних письменників допомагає розвинути емоційну та соціальну інтелігенцію, розширює світогляд, розвиває творчу уяву та критичне мислення. Вони відзначають, що це сприяє розвитку естетичного смаку, вмінню аналізувати та висловлювати свої думки, а також розумінню інших культур і традицій.  Учні розуміють, що вивчення життя та творчості письменників також спонукає до саморозвитку та самовдосконалення. Вони наводять приклади того, як через вивчення літератури вони вдосконалюють свої навички читання, письма та аналізу текстів. Вони також відзначають, що це допомагає розвинути творчість, уяву та вміння виражати свої думки через письмо.  Учитель підтримує учнів у їхньому обговоренні, стимулює активну участь кожного учня і надає можливість висловити свої думки та ідеї. Він підкреслює, що вивчення життя та творчості видатних письменників є не лише навчальним завданням, але й цінним джерелом вдосконалення і розвитку учнів у багатьох аспектах їхнього життя.

pdf
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
20 червня 2023
Переглядів
302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку