Презентація до уроку: «Мольєр. ,,Тартюф’’. Позакласне читання».

Про матеріал
Презентація вчителя Візгалової Н.Б. до уроку зарубіжної літератури у 8 класі, де міститься матеріал про комедійну п’єсу Мольєра «Тартюф» (позакласне читання). Розповідається про сюжет твору, характеристику персонажів, ознаки класицизму в комедії Мольєра, а також пояснюється, чому літературний твір став справжньою зброєю французького драматурга.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: «Мольєр. ,,Тартюф’’. Позакласне читання ». Візгалова Наталія Борисівна, вчитель зарубіжної літератури ліцею №21 м. Житомира. Зарубіжна література. 8 клас

Номер слайду 2

Мольєр. «Тартюф»Позакласне читання №4. 8 клас

Номер слайду 3

«Тартюф» (1664 рік)«Тартюф» – комедійна п’єса Мольєра, 1664 року. У ній Мольєр піддав нещадній критиці найбільш огидні людські пороки: лицемірство, спрагу наживи, підлість, дурість, хтивість, егоїзм, боязкість. Літературний напрямок: класицизм з елементами реалізму. Жанр: комедія.

Номер слайду 4

“Тартюф”. Сюжет твору. Дія відбувається в Парижі, в будинку Оргона. У довіру господареві будинку втирається молодий чоловік на ім’я Тартюф. Пан Оргон дивиться на гостя як на диво: молодий, вчений, скромний, благородний, побожний, безкорисливий. Домочадців, що намагаються довести йому, що Тартюф зовсім не такий святий, як намагається показати себе, Оргон вважає невдячними, загрузлими в гріхах людьми. Справжня сутність Тартюфа виявляється лише тоді, коли Оргон необачно доручає йому на зберігання касу заколотників і переписує на нього будинок і свої капітали. Лише дивовижне втручання короля, що за п’ять хвилин до фіналу наводить справедливість (Тартюф покараний, Оргон прощений, його родині повернуті будинок і майно), дозволяє п’єсі залишитися комедією.

Номер слайду 5

“Тартюф”. головні героїТартюф – лицемірний священник, шахрай та ошуканець. Оргон – чоловік Ельміри, добродушний і довірливий, що потрапив під вплив шахрая Тартюфа. Ельміра – дружина Оргона, мудра та терпляча жінка. Даміс – син Оргона, запальний молодик. Маріана – дочка Оргона, наречена Валера, спокійна та боязка дівчина.

Номер слайду 6

“Тартюф”.  Персонажі твору. Пані Пернель – мати Оргона. Валер – молодий чоловік, закоханий у Маріану. Клеант – брат Ельміри, шурин Оргона. Доріна – покоївка Маріани, яка всіляко опікується своєю пані. Фліпота – служниця пані Пернель. Пан Лояль – судовий пристав (фр. Loyal, законний). Мольєр навмисне дає це ім’я людині, підкупленому Тартюфом.

Номер слайду 7

Герой – носій однієї риси. Кожен з героїв комедії є носієм однієї, домінуючої риси характеру. У цьому поділі персонажів на позитивних і негативних виявляють себе головні риси класицизму – літературного напряму, що не припускає психологічного розвитку характерів.

Номер слайду 8

Головний герой - Тартюф Головний герой – Тартюф – постає перед читачем як образ, позбавлений яких би то не було людських достоїнств. Уявний священник є вмістилищем цілого сонму пороків: він палає пристрастю до дружини свого благодійника, він не гребує пограбувати того, хто дав йому стіл і дах, нарешті, він не боїться ні земної влади, ні небесного суду, грішачи і перед людьми, і перед Богом. Життєвий девіз Тартюфа: «Гріши тихо, і все зійде тобі з рук!».

Номер слайду 9

Доріна – покоївка Маріани. Мерзенному шахраю в комедії протиставлена покоївка Маріани, Доріна – дівчина розумна і жвава на мову. Їй одній протягом усіх п’яти дій вдається хоча б на словах протистояти Тартюфу.

Номер слайду 10

Сімейство ОРГОНІнші персонажі не можуть впоратися з Тартюфом цілою сім’єю:голова знатного сімейства Оргон – занадто легковірний і дурний, щоб розглядати чужу підлість; його син Даміс – не в міру рвучкий і гарячий; його дочка Маріана – навпаки, боязка і сором’язлива; його дружина Ельміра воліє займати відсторонену життєву позицію і не хвилюватися через такі дрібниці, як чужа любов і підлість. Брат Ельміри, Клеант, як і більшість дворян, чесний і розумний, але позбавлений внутрішнього дару переконання. Наречений Маріани Валер, як людина благородна, навіть і не думає про те, щоб вивести Тартюфа на чисту воду, адже він тим самим втрутиться у справи чужої сім’ї.

Номер слайду 11

Головна проблема у творіКожен з героїв комедії до самого кінця веде себе так, немов не сміє повірити в неймовірне лицемірство мнимого святого і непрохідну дурість його покровителя Оргона. Коли у фіналі сім’я опиняється на межі розорення і арешту, тільки втручання короля розрубує мережу злісних інтриг Тартюфа. У цій розв’язці Мольєр виявляє себе як справжній класицист: він наділяє монарха цілим рядом достоїнств – правдолюбством, прозорливістю, загостреним почуттям справедливості, любов’ю до добра. У якомусь сенсі король стає в комедії Мольєра Богом, ім’ям якого прикривається Тартюф, щоб домогтися бажаного багатства і жінки.

Номер слайду 12

Особливості жанру твору. Комедійний жанр не заважає «Тартюф» органічно входити в класицистичну систему творів. Герої «Тартюфа» – це не піднесені герої високих класицистичних жанрів, це звичайнісінькі люди, що живуть своїм маленьким, приватним життям, але не стають від цього менш цікавими.

Номер слайду 13

Правило трьох едностей До числа класицистичних рис у «Тартюфі» належить і принцип трьох єдностей – часу, місця і дії. Художній час комедії не перевищує доби. Художній простір обмежений будинком Оргона, куди при необхідності приходять всі інші персонажі. Сюжет «Тартюфа» розвивається на «єдиному подиху»: події змінюються настільки природно, наскільки це взагалі можливо. При цьому композиція твору відрізняється особливою оригінальністю: у першій дії глядач знайомиться з проблемою під назвою «Тартюф» зі слів сім’ї Оргона, у другій дії стає свідком того, наскільки згубним є вплив уявного святого на життя знатного сімейства, у третій – нарешті, з’являється сам Тартюф і виявляє свою справжню суть перед Дамісом, в четвертій дії – Оргон переконується в підлості Тартюфа, у п’ятій настає довгоочікувана розв’язка, що починається з трагедії і закінчується стандартним для класицизму фіналом – торжеством добра над злом.

Номер слайду 14

антиклерикальні ідеїОсобливе місце в «Тартюфі» займають антиклерикальні ідеї. Під лицем головного лиходія комедії ховається добре знайомий багатьом (і сучасникам Мольєра, і людям XXI століття) образ хитрого і жадібного до життєвих задоволень ченця, який лише прикривається вірою для вчинення своєї підлості. Спочатку Тартюф і був священиком, але під впливом незадоволених релігійників Мольєр змінив його образ на мирський, зробивши героя просто «благочестивою людиною». За влучним зауваженням Доріни, Тартюф – не один такий брехливий громадський персонаж: знайома пані Пернель, якась старенька Оранта, що не грішить просто тому, що вже вийшла з того віку, коли могла б це робити. Шурин Оргона, Клеант, поводиться в комедії як істинний віруючий: він періодично намагається оперувати основними християнськими положеннями, що дозволяють йому викривати лицемірство Тартюфа і дурість Оргона. Ось тільки останній занадто засліплений уявною святістю свого кумира, а перший – занадто хитрий, щоб попастися на вудку чесної людини.

Номер слайду 15

Висновки. Комедія «Тартюф» мала велике соціальне значення. У ній Мольєр змальовував не приватні родинні стосунки, а щонайшкідливіший суспільний порок — лицемірство. У «Передмові» до «Тартюфа», важливому теоретичному документі, Мольєр пояснює сенс своєї п’єси. Він затверджує суспільне призначення комедії, заявляє, що «завдання комедії — батожити пороки, і виключень тут бути не повинно. Порок лицемірства з державної точки зору є одним з найнебезпечніших за своїми наслідками. Театр же володіє можливістю протидіяти пороку». Саме лицемірство, за визначенням Мольєра, основний державний порок Франції його часу, і стало об’єктом його сатири.

Номер слайду 16

Літературний твір як зброя. Мольер змалював глибоку картину того, що відбувалося у Франції. Лицеміри типа Тартюфа, деспоти, донощики і месники, безкарно панують в країні, творять справжні злодійства; беззаконня і насильство — ось результати їх діяльності. Мольєр змалював картину, яка повинна була налякати тих, хто володів країною. Про значення «Тартюфа» для самого драматурга можна судити вже по тому, як довго і наполегливо він відстоював п’єсу, скільки душевних і фізичних сил витратив на протистояння тим, хто на неї “озброївся”. Не раз він ставав об’єктом наклепу і брудних пліток ворогів, яких чіпляла його творчість.«Тартюф» став для Мольєра, так мовити, літературною зброєю.

Номер слайду 17

Використані джерела Dovidka.biz.ua. ВНЗШКОЛАКОРИСНЕ“Тартюф” аналіз. https://dovidka.biz.ua/tartyuf-analiz Dovidka.biz.ua. ВНЗШКОЛАКОРИСНЕ“Тартюф” сюжет та проблематика. https://dovidka.biz.ua/tartyuf-analiz-tvoru https://flomaster.club/72554-tartjuf-illjustracii.html

pptx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
30 червня 2023
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку