Розробка уроку "Написання складних слів разом, окремо, з дефісом"

Про матеріал
За допомогою таблиці здобувачі освіти засвоять знання з теми, де самостійно можна навести приклади. Додано цікаві вправи на закріплення. Для перевірки знань додані тести минулих років ЗНО.
Перегляд файлу

Тема: Написання складних слів разом, окремо, з дефісом.

Мета: предметні компетентності: поглибити знання про написання складних слів; проаналізувати зміни в українському правописі;

комунікативні компетентності: формувати навички правильного  написання слів, знаходити помилки та вміти їх виправляти;

ключові компетентності: розвивати логічне мислення, творчі здібності, збагачувати словниковий запас.

загальнокультурні компетентності: емоційно-ціннісне ставлення до мови.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: таблиця, мультимедійний матеріал.

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

 Словниковий диктант.

    Записаний, даний, насміх, змолоду, вперше, по-українськи, віч-на-віч, будь-як, на щастя, наприкінці, на чолі, незважаючи на, двоповерховий, жовтогарячий, світло-жовтий, пів Києва, пів яблука, не сьогодні-завтра, ввечері, військовозобов’язаний, авіаквиток, фотозона.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота з таблицею «Правопис складних слів». Доповніть її прикладами.

Правопис складних іменників:

Правило

Приклад

Разом

1.Утворені за допомогою сполучного голосного о, е.

 

2.Першою частиною яких є слова авіа, авто, аудіо, агро, біо, вело, відео, гідро, екстра, електро, кіно, лже, макро, мікро, мілі, моно, мото, псевдо, радіо, соціо, супер, стерео, теле, фото тощо.

 

3.Першою частиною яких є дієслово у формі наказового способу.

 

4.Першою частиною яких є числівник, записаний словом.

 

5.З першою частиною напів-, полу-

 

6. З першою частиною віце-, екс-, лейб-, альфа-, бета-, максі-, міні-, міді-, обер-, член-, унтер-, штабс-, контр-, поп-, веб- . (але контр-адмірал)

 

Окремо

1.Власні і загальні назви з числівником пів- (половина від чогось) (але півострів, півкуля, півоберт, піваркуш).

 

2.Прикладки – видові назви, що стоять після пояснювального слова.

 

Через дефіс

1.Утворені з двох іменників без сполучних голосних.

 

2.Прикладки – видові назви, які стоять перед пояснюваним словом.

 

3.Назви одиниць виміру.

 

4.Назви професій, посад, спеціальностей.

 

5.Прикладки, що стоять після пояснюваного іменника й виражають ознаку, яку можна передати прикметником.  Виняток: Святвечір

 

 

Правопис складних прикметників:

Правило

Приклад

Разом

1.Утворені від залежних між собою слів (між ними НЕ можна вставити сполучник і).

 

2.До складу яких входять слова мало-, багато-, ново-, старо-, давньо-, нижньо-, верхньо- тощо.

 

3.Першою частиною яких є числівник, записаний словом.

 

4.Утворені від складних іменників, які пишуться разом.

 

5.Прислівник + (діє)прикметник без залежного слова.

 

6.З кінцевою частиною –сотий, -тисячний, -мільйонний.

 

Окремо

1.Прислівник + (діє)прикметник, якщо прислівник зберігає логічний наголос.

 

2.Суспільно +прикметник, ящо відповідає формулі. «2 –й компонет – для суспільства»

 

Через дефіс

1.Утворені від незалежних між собою слів (між ними можна вставити сполучник. Винятки: хитромудрий, зловорожий).

 

2.Назви відтінків кольору, смаку та поєднання кольорів (але жовтогарячий, червоногарячий, золотогарячий)

 

3.Першою частиною яких є числівник, записаний цифрами

 

4.Назви проміжних частин світу

 

5.З першою частиною військово-, воєнно- (але військовополонений, військовозобов’язаний)

 

6.З першим компонентом на -ико, -іко

 

 

Правопис прислівників

Спосіб творення

Правило

Від підрядних словосполучень

Прислівники, утворені від підрядних словосполучень, пишуться разом: в різні боки — врізнобіч, обома руками — обіруч, на швидку руку — нашвидкуруч, на самий перед — насамперед, має бути — мабуть, не сам хотів — несамохіть, мимо ходити — мимохідь, в один час — водночас; натщесерце, споконвіку, чимскоріш, чимдуж, чимдалі, чимраз, якраз.

Увага! В прислівникових сполученнях у сто крат (хоч стократ), тим часом (хоч сполучник тимчасом як), все одно, все рівно всі частини пишуться окремо.

Повторенням тих самих, синонімічних або антонімічних незмінних слів

Складні прислівники, утворені повторенням тих самих, синонімічних або антонімічних незмінних слів, пишуться через дефіс: ген-ген, ледве-ледве, вранці-рано, давним-давно, повік-віків, зроду-віку, врешті-решт, тишком-нишком, геть-чисто, більш-менш, сам-один, видимо-невидимо.

Через два дефіси пишуться прислівники пліч-о-пліч, віч-на-віч, всього-на-всього, будь-що-будь, хоч-не-хоч, як-не-як, де-не-де, коли-не-коли.

Перша частина пишеться окремо, а дві наступні — через дефіс у прислівниках не сьогодні-завтра, без кінця-краю, з діда-прадіда, з давніх-давен (але з усіх усюд).

Прислівникові сполучення, утворені повторенням того самого змінюваного слова в різних відмінках, пишуться окремо: кінець кінцем (називний + орудний відмінки), один одинцем, одним одно, раз у раз (називний + знахідний відмінки), день у день, рік у рік, раз у раз, сам на сам, час від часу, один в один, з дня на день, з ранку до вечора, з роду в рід, з кінця в кінець

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота в групах

Випишіть складні прикметники та словосполучення у три колонки:

Разом                                       З дефісом                                 Разом

М’ясо/сальний, м’ясо/заготівельний, біло/блакитний, біло/церківський, буряко/збиральний, приємно/здивований, блідо/лиций, блякло/синій, молочно/білий, солоно/копчений, військово/ полонений, лісо/захисний, обернено/пропорціональний, червоно/ блакитно/жовтий, світло/шкірий, світло/шоколадний, хлібо/булочний, червоно/гарячий, всесвітньо/відомий, всесвітньо/історичний, навчально/виховний, давньо/український, довго/тривалий, політико/економічний, військово/спортивний, політично/зрілий, єдино/кровний, сувенірно/подарунковий, олово/рудний, дво/весловий, слюсарно/монтажний, мало/досліджений, професійно/кваліфікований, тепловозо/будівний, ново/утворений, овоче/заготівельний, овоче/баштанний, західно/український, блакитно/окий, блакитно/синій, біло/сніжний, сніжно/білий, м’ясо/яєчний, м’ясо/консервний, сто/тисячний, хімічно/зв’язаний, біло/емігрантський, біло/червоний, кам’яно/вугільний, народно/господарський, народно/демократичний, психолого/педагогічний, овоче/переробний, психологічно/непідготовлений, суспільно/шкідливий, суспільно/політичний,  військово/зобов’язаний, широко/доступний, індо/європейський, зелено/золотий, історико/філософський.

  1. Пояснювальний диктант.

Запишіть слова, поясніть правопис частин  пів-, напів-, полу- з іменниками.

Пів/ящика, напів/провідник, пів/аркуша, пів/коло, пів/години, пів/дюжини, пів/карбованця, пів/місяця, пів/яблука, пів/юрти, пів/Києва, пів/огірка, напів/автомат, напів/сон, пів/день, полу/мисок, полу/кіпок, пів/класу, пів/Кавказу, напів/фабрикат, пів/острів, пів/Одеси.

  1. Робота біля дошки.

Перепишіть речення, підкресліть складні слова. Визначте спосіб їх творення і поясніть правопис.

1. На веселому і життє/радісному обличчі світились живі й зовсім молоді очі (В. Козаченко). 2. За мир у світі всьому - це значить: проти тих, хто в горі все/людському прибутків жде нових (М. Рильський). 3. Тут були темно/зелені гарбузи у яскраво/жовтих плямах, були картаті і смугасті, кругловиді і довгі (О.Донченко). 4. Це був кремезний, широко/плечий і широко/лиций чоловік (Ю.Збанацький). 5. Це була звичайна степова станційка - біло/сніжна й самітна (О. Донченко). 6. Тарас Шевченко був справедливо переконаний, що тільки загально/народне повстання знищить кріпосний лад і принесе жадану волю трудящим (О. Коломієць). 7. Були хвилі, що їх гнало заввишки в три/поверховий будинок (О. Гончар). 8. Жовто/гаряча ягідка глоду розкрилась, і з неї визирало блискуче вічко насіння (О. Донченко).

 

V. Перевірка знань, умінь і навичок.

 

1.Разом треба писати всі складні іменники в рядку:

А екс/чемпіон, зірви/голова, напів/провідник

Б орг/відділ, учитель/словесник, живо/пис

В праце/люб, метео/служба, сімдесяти/річчя

Г проф/спілка, відео/телефон, 40/метрівка

Д авто/стоп, багато/тиражка, віце/прем’єр.Начало формы

2.Разом пишуться всі слова в рядку:

А дев’яносто/літній, мимо/волі, повсяк/час, стоп/кран

Б віце/адмірал, глухо/німий, авто/власник, важко/хворий

В мовно/стильовий, полу/мисок, міні/футбол, пів/огірка

Г десяти/значний, фото/аматор, напів/морок, кілька/сот

Д військово/спортивний, косто/прав, сто/річчя, гори/цвіт

3.Через дефіс треба писати всі слова рядка:

А давним/давно, навчально/виховний, стерео/звук

Б аграрно/промисловий, сніжно/білий, екс/король

В південно/східний, жовто/гарячий, сон/трава

Г біло/зелений, макро/економіка, кіловат/година

Д науково/технічний, блок/система, паро/плав

4.З дефісом пишуться всі слова в рядку

А генерал/майор, кіловат/година, світло/жовтий

Б південно/бережний, південно/східний, північно/західний

В військово/транспортний, військово/зобов’язаний, військово/юридичний

Г ясно/зелений, ясно/окий, ясно/золотистий

5.Через дефіс пишуться всі прислівники рядка

А віч/на/віч, по/домашньому, будь/де

Б по/людськи, як/небудь, в/тричі

В колись/то, хтозна/куди як/найбільше

Г де/не/де, в/цілому, по/четверте

Д на/радість, хоч/не/хоч, далеко/таки

Д вогне/гасник, хліб/сіль, зліт/посадка

Конец формыVI. Підсумок уроку.

VIІ. Домашнє завдання: параграф 41, виконати вправу 7 с.126.

 

docx
Додано
16 листопада 2023
Переглядів
2303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку