Презентація "Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми"

Про матеріал
Презентація "Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми" для 10 класу з поглибленим вивченням української мови
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі. Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника

Номер слайду 2

Доповніть таблицю «Мовні норми»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назви норм. Що регулюють норми Приклади. Орфоепічні  [рожчеисатие], а не [розчесати] Орфографічні   Установлюють закономірності утворення нових слів за наявними в мові словотвірними моделями Кравчиня, а не кравчиха  Використання слів відповідно до їх лексичного значення. Дружний клас, а не дружній клас Правильне вживання граматичних форм слів, усталену побудову словосполучень та речень. Найкращий, а не самий кращий.  Пунктуаційні Уживання розділових знаків   Доцільність уживання мовних засобів у конкретних стилях мови. У науковому стилі: Море глибиною, а не глибоченне море.

Номер слайду 3

Вправа з ключем. Випишіть підряд у колонку сполучення слів: 1) спочатку ті, у яких нічого не треба виправляти; 2) потім ті, у яких виправите порушення милозвучності мови. Знайшов у книзі; безліч усяких речей; в глибині душі; кликав ввечері; збиралися в дорогу; тямить в всьому; здійснилась мрія, міряємося силою; і йому сказали; так і сказали би; стрівся з старим другом; от тобі й маєш; переді мною; у світлих тонах; читав вранці; лунає у вухах; останній в черзі; плескалися в хвилях; розповіла і пішла; сьогодні й завтра, Світлана та Тарас; знав все; ознайомився зі справами; тисяч з дві; бачив би ти; скінчилось все добре. Ключ. Підкресліть другу букву в кожному сполученні слів – прочитаєте рядок із поезії М. Рильського.

Номер слайду 4

Орфографічний практикум Запишіть слова, вставивши замість крапок, де потрібно, літери або апостроф. Поясніть значення виділених слів (за допомогою «Словника іншомовних слів») Ал..янс, д..лер, к..ювет, ак..редитація, мад..яр, еміс..ія, н..юанс, Брат..слава, дис..ертація, консорц..ум, інкас..атор, аукц..он, ауд..тор вар..єте, консалт..нг, Брюс..ель, д..алектика, Бон.., Ніц..а, Дардан..ел..и, лінол..ум, Ап..ен..ін..и, Кас..андра, мед..камент, Одіс..ей, Гаван..а, Бокач..о, ем..ігрант, мас..а, клір..нг, Хем..нгуей, д..спансер, мен..джмент, клас..ифікатор, ауд..єнція, бракон..єр, б..летристика, Севіл..я, Цюр..х, парф..мерія. аморт..зація, експропр..ація, крепд..шин, ател..є, іл..юзія, к’янті, мун..ципальний, дистриб..ютор, Яф..а, Ас..ірія, конглом..рат, ..нсайдер. Поділіть для переносу останні 10 слів.

Номер слайду 5

«П’яте зайве»У кожному рядку знайдіть складне (складноскорочене) слово, написане неправильно. кристалоутворення, мізантроп, інформбюро, рентгенкабінет, гострокутник; Мінюст, держкредит, міськвиконком, товстолобик, автоцис¬терни;2) купівля-продаж, інтернет-магазин, еквілібрист-жонглер, хліб-сіль, агро-фірма;3) діаметрально протилежні, умовно знищений, контрастно виділені, аналогічно заповнений, взаємо пов’язані;4) жовто-блакитний, жовто-гарячий, жовто-синій, червоно-синій, жовто-зелений;5) машинобудівний, медоносний, істориколітературний, хвилеподібннебий, сталеплавильний;6) двістітридцятий, стотисячний, двадцятип’ятикілограмовий, семитонний, дев’ятимісячний; 7) з дня на день, час від часу, будь що будь, з боку на бік, раз у раз;8) у кого-небудь, казна-з-ким, перед будь-ким, через яку-небудь, при бозна-чиїх;9) українськомовний, українськоанглійський, західноєвропейський, давньоєврейський, важкодоступний;10) свиноматка, дармоїд, хліборізка, сажотрус, овочохранилище; 11) бурелом, сонцепоклонник, працездатність, насіннесушарка, картоплесаджалка;12) двох сотий, одна п’ята, шістсот четвертий, тридцять дев’ятеро, сімнадцять мільярдів.

Номер слайду 6

Творче конструювання. До поданих загальних назв доберіть власні назви з довідки. Визначте орфограми у власних назвах. Драматург, композитор, співачка, географ, історик, скульптор, кіноактор, поет, імператор, актриса, генерал, художник. Монсеррат Кабальє; П’єр Жан Д’Анже; Вільгельм Завойовник; Данте Аліг’єрі; Жан Батист Д’Анвіль; Ежен Делакруа; Джоаккіно Россіні; Джон О’Донован; Жерар Депардьє; Гійом Аполлінер; Марина Нейолова; Шарль де Голль

Номер слайду 7

На підступах до Нобеля. Достовірно відомо, що Україна – батьківщина шістьох Нобелівських лауреатів. Це Ілля Мечников, який народився в Куп'янському повіті на Харківщині. Він – лауреат 1908 року за дослідження з імунології. Мікробіолог Зельман Ваксман родом із Прилуків на Чернігівщині, громадянин Сполучених Штатів Америки, одержав премію в 1952 році за відкриття стрептоміцину – першого антибіотика проти туберкульозу. Роальд Гофман із Золочева на Львівщині, професор Гарварда і громадянин США, став лауреатом у 1981 році за розробку теорії перебігу хімічних реакцій. Саймон Кузнець, уродженець міста Харкова, був удостоєний премії Нобеля з економіки (1971) «за емпірично обґрунтоване тлумачення економічного зростання, що привело до нового й глибшого розуміння як економічної та соціальної структури, так і процесу розвитку». Він також з Гарварда... Георгій Шарпак, громадянин Франції, родом з Рівненщини (нобеліант 1992 року) — фізик. Його детекторні камери — унікальний світовий винахід. Нобеліантом з літератури в 1966 році став громадянин Ізраїлю Шмуель Йосеф Агнон, що народився в Бучачі на Тернопільщині. Премію було присуджено за «глибоко оригінальне мистецтво оповіді, навіяне єврейськими народними мотивами» (Л. Шкляр, А. Шпиталь)Знайдіть помилку в написанні відмінкової форми іменника-власної назви

Номер слайду 8

Тест 1. Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка. А торт, тривога, п’ятниця, шістсот; Б зшити, розчищати, зв'язок, зима;В тінь, новий, ніж, насіння; Г сядь, дюшес, дятел, боротьба;Д тесля, безсмертний, осінь, сила. 2. Спрощення в групах приголосних відбувається усіх словах рядка. А щас...ливий, зліс...ний, со…нце, кіс…лявий;Б словес…ний, очис…ний, повіс…ці, ус..ний;В чес…ний, шіс…десят, студен..ство, якіс…ний;Г хрус…нути, блис..нути, учас..ник, ненавис…ний;Д у хус…ці, нацис…ький, мас…ний, пес…ливий. 3. Звуків більше, ніж букв у всіх словах рядка А життя, сердишся, віддзеркалення, привітний; Б приємний, прощається Японія, прив’язати; В джура, якісний, в’юн, Прип’ять; Г надвечір’я, селезень, щирий, Німеччина; Д безжальний, бандитський, дивишся, дженджуристий.

Номер слайду 9

4. На перший склад наголос падає в кожному слові рядка. А верба, дочка, коваль, пишучи; Б адресний, везла, вірші, твого;В випадок, фольга, свердло, подруга; Г донька, поблизу, дати, ластівка,Д будеш, миска, читання, старий.5. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа. А Х’юстон, ком’юніке, зап’ястя, Лавуаз’є; Б Руж’є, торф’яний, барел’єф, розм’якнути;В миш’як, рутв’яний, духм’яний, перед’ювілейний;Г Святослав, медвяний, Вячеслав, червяк; Д прицвяхувати, фюзеляж, дзвякнути, морквяний. 6. Позначте рядок, у якому в слові пропущений м’який знак. А павутинці, кобзар, бринчати, дівчинці; Б тонший, весняний, держално, балабончик; В Галинчин, кузня, ріжте, Харків; Г шістсот, онучечці, менший, голці; Д деренчати, пилинці, цвяшок, веснянці.

Номер слайду 10

7. Позначте рядок, у якому всі географічні назви записані правильно. А Гуляйполе, Вест-Індія, Гостра Могила, зато́ка свято́го/Лавре́нтія;Б Австро-Угорщина, Індо-Китай, Страхолісся, Копай Город;В Кам’янець-Подільський, озеро Синевир, Югославія, Північноатлантичний хребет;Г Широкий Яр, Велико-Брита¬нія, Вірджінія, Вернигородок;Д Буенос-Айрес, Узбекістан, Канберра, Мала Дівиця.8. Виберіть рядок з правильним вживанням великої літери в усіх словах. А Декларація Прав людини, Орден за заслуги, Товариство об’єднаних українських канадців, Донбаська державна машинобудівна академія;Б Хотинська Фортеця, Народний рух України, Курбасівський театральний фестиваль, античний світ; В Друга світова війна, Грінченків словник, Всеукраїнське товариство "Просвіта", Києво-Печерська лавра; Г Пісня Пісень, Північний Морський Шлях, Заслужений діяч мистецтв, Профком університету; Д Молочний Шлях, Ахіллесова п'ята, Пуща водиця, Президент компанії.

Номер слайду 11

9. У якому рядку всі слова написані без помилок?А білінгвізм, грельяж, ксилограф, фізаліс;Б ориєнталіст, містифікатор, жирандоль, оппортунізм,В барел’єф, касса, сієста, холдинг;Г реципієнт, флюїд, ад’юнкт, бенефіс;Д вестібюль, імміграція, жюрі, сатисфакція.10. У якому рядку всі слова слід написати разом?А ново/будова, вічно/зелений, видимо/невидимо, перекоти/поле;Б всюди/хід, біло/сніжний, залізо/бетон, темно/зелений;В залізо/бетон, радіо/фізичний, вельми/шановний, фельд/маршал;Г звуко/оператор, інтернет/кафе, капітан/лейтенант, фото/етюд;Д харчо/блок, художник/модельєр, трьох/елементний, щиро/вдячний.11. Правильно утворені імена по батькові в рядку А Сергійович, Григорійович, Петрівна, Вітальївна; Б Арсенич, Олексійович, Михайловна, Степанівна; В Василівна, Інокентійович, Ілліч, Яківна; Г Анатольович, Миколович, Григоріївна, Степанівна; Д Васильович, Леонтьович, Дмитріївна, Вікторівна.

Номер слайду 12

Домашнє завдання. Повторіть розділи «Фонетика», «Орфоепія», «Графіка», «Орфографія»2. Запишіть текст фонетичною транскрипцією. Скалічена мова отупляє людину, зводить її мислення до примітиву. Бо мова – це лад мислення, це віконця, через які людина бачить світ. Що ж вона побачить, коли віконця – кіптяві, засновані павутинням, засиджені мухами?.. Отже, шлях боротьби за високу успішність лежить передусім через мовну культуру, бо мовна культура – це живодайний корінь культури розумової, усього розумового виховання, високої, справжньої інтелектуальності (В. Сухомлинський)

pptx
Додано
18 листопада 2023
Переглядів
2021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку