Тема: Науки-помічниці історії
Очікувані результати:
Знаннєвий компонент:
Уміння:
Ставлення:
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь
Обладнання: підручник («Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу НУШ (авт. Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.) – 2022 / Електронний ресурс. Режим доступу:https://drive.google.com/file/d/1ysxJYl3TVtxAWkG454BENNO80it5t0Kh/view), інтерактивні вправи, хмара слів, презентація
Хід уроку:
І Організаційний момент (привітання – 2хв) – емоційне налаштування за посиланням: https://wordwall.net/uk/resource/68877224
ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь
Пригадайте та поясніть значення понять: історичні джерела, назвіть види історичних джерел, історичний процес, історичний факт
Виконати інтерактивну вправу за посиланням: https://wordwall.net/uk/resource/60893278
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель
Напевно ви помічали, що у світі все працює злагоджено, так і в історичній науці. Сьогодні ми з вами познайомимося з історичними дисциплінами, які допомагають ще глибше і детальніше вивчати історію. Отже, запрошую у захоплюючу подорож під назвою «Науки-помічниці історії».
Пліч-о-пліч з історичною наукою працюють гуманітарні дисципліни.
Розгляньте хмару слів і прочитайте їх (робота в зошиті – слайд 5):
Культурологія – це гуманітарна дисципліна, що вивчає культуру як
цілісну систему, різноманіття культур у просторі й часі, взаємодію культур, типи культур.
Літературознавство – наука, що вивчає функціонування в суспільстві художньої літератури.
Краєзнавство – галузь людської діяльності, яка спрямована на всебічне вивчення краю та сукупність знань про край.
Соціологія – наука про умови та процеси в суспільстві.
Розповідь вчителя: Завдяки досягненням у природних науках – це і полегшило історичні дослідження. Наприклад, у середині ХХ століття в археології застосовується метод «радіовуглецевого датування»
Досягнення в фізиці та геології сприяли появі георадарів, які використовують для археологічних досліджень
Георадар – прилад, який дозволяє досліджувати ґрунт на глибині 20-30 метрів без розкопування. (робота в зошиті – слайд 7)
Важливу роль для вивчення історії мають допоміжні історичні дисципліни, які допомагають ще більше і всебічно досліджувати історичні джерела. Сьогодні налічують більше 80 спеціальних історичних дисциплін. Розглянемо деякі з них (робота з презентацією – слайди 8 - 15 ):
Археологія- наука, що вивчає історію за допомогою матеріальних пам’яток
(речових) .
Нумізматика- наука, що вивчає монети.
Хронологія- наука, що вивчає послідовність подій у часі.
Етнографія- досліджує життя, традиції та культуру народів.
Палеографія- наука, що вивчає розвиток письма.
Геральдика- наука, що вивчає герби.
Генеалогія – наука, що вивчає походження та родинні зв’язки.
Боністика – наука, що вивчає паперові гроші.
Інтерактивна вправа на закріплення за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=pd4s19j8324
ІV Закріплення набутих знань і вмінь
Інтерактивна вправа на самооцінювання за посиланням (слайд 16):
https://wordwall.net/uk/resource/61269474
V Рефлексія (слайд 17)
Урок у мене викликав: https://www.menti.com/alb59v57m7cb
VІ Домашнє завдання:
Прочитати § 4, с. 26-32 («Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу НУШ (авт.Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.) – 2022 / Електронний ресурс. Режим доступу:
https://drive.google.com/file/d/1ysxJYl3TVtxAWkG454BENNO80it5t0Kh/view), виконати вебквест за посиланням:
https://vseosvita.ua/webquest/start/s/19320/978618-86aaadfd
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: