Розробка уроку "Науки-помічниці історії"

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу з курсу "Вступ до історії України та громадянської освіти" на тему "Науки-помічниці історії". Містить конспект уроку та презентацію, яка підкріплена для конспекту. Презентація містить QR-коди, інтерактивні завдання тощо.
Перегляд файлу

Тема: Науки-помічниці історії

Очікувані результати:

Знаннєвий компонент:

  •                  розуміє значення понять «допоміжні історичні дисципліни», «археологія», «етнографія», «нумізматика» тощо
  •                  способи нагромадження та пошуку  історичної інформації;
  •                  розуміє значення історії та допоміжних історичних дисциплін для вивчення минулого;

Уміння:

  •                  самостійно наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо;
  •                  пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах, дізнається значення незнайомих слів за допомогою словників, пошукових систем;
  •                  за алгоритмом аналізує медіатекст історичного змісту.

Ставлення:

  •      усвідомлення важливості вивчення історії України;
  •      виявляє повагу до свого рідного міста, Батьківщини в цілому;
  •      усвідомлює себе частиною родини, народу, громади, людської спільноти в цілому.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь

Обладнання: підручник («Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу НУШ (авт. Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.) – 2022 / Електронний ресурс. Режим доступу:https://drive.google.com/file/d/1ysxJYl3TVtxAWkG454BENNO80it5t0Kh/view), інтерактивні вправи, хмара слів, презентація

Хід уроку:

https://wordwall.net/resourceajax/qr?shareLocation=1&activityId=68877224І Організаційний момент (привітання – 2хв) – емоційне налаштування за посиланням: https://wordwall.net/uk/resource/68877224

 

 

 

 

ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь

Пригадайте та поясніть значення понять: історичні джерела, назвіть види історичних джерел, історичний процес, історичний факт

Виконати інтерактивну вправу за посиланням: https://wordwall.net/uk/resource/60893278

https://wordwall.net/resourceajax/qr?shareLocation=1&activityId=60893278 

 

 

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Науки-помічниці історії

Вчитель

Напевно ви помічали, що у світі все працює злагоджено, так і в історичній науці. Сьогодні ми з вами познайомимося з історичними дисциплінами, які допомагають ще глибше і детальніше вивчати історію. Отже, запрошую у захоплюючу подорож під назвою «Науки-помічниці історії».

Пліч-о-пліч з історичною наукою працюють гуманітарні дисципліни.

Розгляньте хмару слів і прочитайте їх (робота в зошиті – слайд 5):

 

 

 

 

 

 

 

Культурологія – це гуманітарна дисципліна, що вивчає культуру як

цілісну систему, різноманіття культур у просторі й часі, взаємодію культур, типи культур.

Літературознавство – наука, що вивчає функціонування в суспільстві художньої літератури.

Краєзнавство – галузь людської діяльності, яка спрямована на всебічне вивчення краю та сукупність знань про край.

Соціологія  наука про умови та процеси в суспільстві.

Розповідь вчителя: Завдяки досягненням у природних науках – це і полегшило історичні дослідження. Наприклад, у середині ХХ століття в археології застосовується метод «радіовуглецевого датування»

 

 

 

 

 

 

 

 

Досягнення в фізиці та геології сприяли появі георадарів, які використовують для археологічних досліджень

Георадар – прилад, який дозволяє досліджувати ґрунт на глибині 20-30 метрів без розкопування. (робота в зошиті – слайд 7)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Допоміжні історичні дисципліни

Важливу роль для вивчення історії мають допоміжні історичні дисципліни, які допомагають ще більше і всебічно досліджувати історичні джерела. Сьогодні налічують більше 80 спеціальних історичних дисциплін. Розглянемо деякі з них (робота з презентацією – слайди 8 - 15 ):

Археологія- наука, що вивчає історію за допомогою матеріальних пам’яток

(речових) .

Нумізматика- наука, що вивчає монети.

Хронологія- наука, що вивчає послідовність подій у часі.

Етнографія- досліджує життя, традиції та культуру народів.

Палеографія- наука, що вивчає розвиток письма.

Геральдика- наука, що вивчає герби.

Генеалогія – наука, що вивчає походження та родинні зв’язки.

Боністика – наука, що вивчає паперові гроші.

Інтерактивна вправа на закріплення за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=pd4s19j8324

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pd4s19j8324 

 

 

 

 

 

ІV Закріплення набутих знань і вмінь

Інтерактивна вправа на самооцінювання за посиланням (слайд 16):

https://wordwall.net/resourceajax/qr?shareLocation=1&activityId=61269474https://wordwall.net/uk/resource/61269474

 

 

 

 

 

V Рефлексія (слайд 17)

Урок у мене викликав: https://www.menti.com/alb59v57m7cb

 

 

 

 

 

VІ Домашнє завдання:

Прочитати § 4, с. 26-32 («Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу НУШ (авт.Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.) – 2022 / Електронний ресурс. Режим доступу:

https://drive.google.com/file/d/1ysxJYl3TVtxAWkG454BENNO80it5t0Kh/view),  виконати вебквест за посиланням:

https://vseosvita.ua/webquest/start/s/19320/978618-86aaadfd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. «Вступ до історії України та громадянської освіти» підручник для 5 класу НУШ (авт.Щупак І. Я., Бурлака О. В., Піскарьова І. О., Посунько А. Л.) – 2022 / Електронний ресурс. Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1ysxJYl3TVtxAWkG454BENNO80it5t0Kh/view
  2. https://wordart.com/
  3. https://learningapps.org/display?v=pd4s19j8324
  4. https://www.menti.com
  5. https://wordwall.net/uk
  6. https://vseosvita.ua

 

 

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку