Тема уроку. Навчальні вправи (складнопідрядні речення). Підготовка до контрольної роботи
Мета: повторити й узагальнити навчальний матеріал, підготуватися до контрольної роботи; вирізняти СПР у текстах; розвивати уміння створювати та використовувати СПР у власних висловленнях; виховувати прагнення до успіху.
Обладнання: презентація, словник синонімів, тлумачний словник.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Перебіг уроку
1.Частини складнопідрядного речення нерівноправні за змістом.
2. Займенники не можуть бути сполучними словами в СПР.
3. Підрядне речення пояснює,уточнює чи доповнює головне і граматично залежить від нього.
4. Головне речення схематично позначаємо круглими дужками.
5. Підрядне речення може бути тільки після головного.
6. Означальна підрядна частина відповідає на питання Який? Котрий?
7. До всіх підрядних частин у СПР з однорідною підрядністю ставимо одне й те саме питання.
8. Підрядну частину допусту з’єднуємо з головною за допомогою сполучника так що.
9. При складених сполучниках тому що, через те що, для того щоб, незважаючи на те що, після того як, унаслідок того що, замість того щоб кому треба ставити тільки один раз: або перед усім складеним сполученням слів, або перед сполучником що, щоб, як — залежно від змісту й інтонації.
10. У реченні з послідовною підрядністю до всіх підрядних частин ставимо питання від головної частини.
11. У реченні
Народ що не знає своєї історії є народом сліпців.
треба поставити лише одну кому.
12. Речення
Якщо тебе хтось образив, здивуй його приязню.
є складнопідрядним з підрядною частиною умови.
2. 2. Перевірка письмового завдання (вправа 3 на ст.95), схема речення.
3.1. Оголошення теми та мети уроку. Сьогодні продовжуємо працювати над складнопідрядним реченням: визначатимемо види підрядних речень, узагальнимо та систематизуємо знання з теми та підготуємося до контрольної роботи.
3.2. Виконання інтерактивної вправи
https://learningapps.org/watch?v=pzw7mbhta23
3.3. Записати речення, поставити розділові знаки, побудувати структурні схеми, указати вид складного речення. (робота біля дошки)
Якщо прагнеш успіху, вкладай частинку себе у свою працю. (М. Дочинець)
3.Успіх залежить і від того, як людина проводить свій вільний час.
1.Будь-яка праця, у яку ви вкладаєте душу, стає творінням.
2.Якщо хочете по-справжньому відчути задоволення від життя, усвідомте своє призначення!
4. Бажання домогтися успіху без наполегливої праці схоже з бажанням зібрати урожай там, де ви не садили насіння.
Якщо ти не ставиш перед собою високі цілі, то не досягнеш успіху.
3.4. Що об'єднує ці речення? (поради, як досягти успіху). А що таке успіх? Як ви визначаєте успішну людину?
У́СПІХ (позитивний наслідок роботи, справи, змагання і т. ін.), ДОСЯ́ГНЕННЯ, УДА́ЧА, ЗДОБУ́ТОК, ПЕРЕМО́ГА, ТАЛА́Н, ЩА́СТЯ, ЗВЕ́РШЕННЯперев.уроч., книжн.,ПО́СТУПзаст.;ТРІУ́МФ (блискучий публічний успіх); РЕКО́РД (найвищий наслідок у якійсь роботі). [Юля:] У мене в інституті такі успіхи... Грамотою нагородили (З. Мороз); - Наша експедиція не пройшла марно. Ми вже й зараз можемо сказати про наші досягнення (О. Донченко); Письменницька робота надзвичайно складна. Тут можливі і свої удачі, здобутки, можливі і невдачі, зриви (з журналу); Ці дипломи в різний час присуджено Сашкові за перемоги на змаганнях радіолюбителів-короткохвильовиків (О. Гончар); Я виливаю кров щоднини в ямби І нелегким радію таланом (Д. Павличко); Трудові звершення; Мама обіцяла доні за добрий поступ у науці рожеву шовкову сукенку (Ірина Вільде); Запуск космічних кораблів - справжній тріумф науки і техніки; Ївжин батько поставив рекорд по сівбі (О. Донченко).
|
УСПІХ |
НЕВДАЧА |
Позитивне завершення якоїсь справи, замислу, позитивне досягнення чого-н. |
Невдале, несприятливе завершення чого-н. |
Успіх бажаний, блискучий, бурхливий, великий, відомий, голосний, довгожданий, заслужений, здобутий, легкий, майбутній, надзвичайний, науковий, непередбачений, обґрунтований, очікуваний, повний, переконливий ~ невдача безсумнівна, близька, велика, величезна, виняткова, економічна, об’єктивна, повна. Постійні, часті успіхи ~ невдачі. Успіх ~ невдача брата, дочки, спортсмена, студента, ученого, учня; бригади, групи, колективу, команди, класу; на екзаменах, на олімпіаді, на спартакіаді; у дослідженнях, у змаганнях, у навчанні, у праці, у спорті. Добиватися, досягти, хотіти успіху ~ потерпіти невдачу. |
|
Тільки сміливий, неймовірно сміливий удар може забезпечити успіх його атакуючим бійцям (О. Гончар). Роман терпіти не міг тих людей, які, гублячи гідність, вивертали напоказ кожну свою невдачу (М. Стельмах). |
|
Успішний ~невдалий Пор. ще: ПЕРЕМОГА ~ ПОРАЗКА |
|
|
3.5. Синтаксичний розбір речення (за зразком на ст.97)
Бог наділив людину талантом в борг, аби згодом вона віддала талановитим доробком.
Талант1. 1. р. -у. Обдаровання людини; хист. 2. р. -а. Людина з видатними здібностями.
Талант2, -а. У Стародавній Греції – вагова й грошово-вагова одиниця; в сучасній Греції – міра ваги.
Талан, -у. Чийсь життєвий шлях, доля; щастя. – Пожила я з ним два роки та й овдовіла. Отакий мій талан (І.Нечуй-Левицький); Нащо мені врода, Коли нема долі, нема талану? (Т.Шевченко); Виросла і Галя.. – То талан Парасці Господь послав, – казали люди, – та тілько не вміє вона того талану шанувати (Панас Мирний); Планета стогне, ніби хвора, Що в дітях не зазнала талану (М.Руденко); Чи знайдеш ти талан зі мною? (П.Карманський).
5.3. Відредагуйте речення.
1. Світ тримається на майстрах, що знають і люблять своє діло. (М.Дочинець)
На майстрах тримається світ, що знають і люблять своє діло. (М.Дочинець)
2.Успіх – це сума результатів всіх маленьких кроків, які ми робимо щодня.
Успіх – це сума результатів, які ми робимо щодня, всіх маленьких кроків.
3.Якщо Ви хочете досягти успіху, уникайте шести вад: сонливості, ліні, страху, гніву, ледарства і нерішучості.
3.5. Зрозуміло, для кожної людини поняття успішності має різний характер та вимір. Проте зараз є люди, від успіху яких залежить не тільки наш спокій, але й існування. Як ви думаєте, про кого я?
Так, звичайно, про наших воїнів. Одним із них є наш випускник, 33-річний Герой України, кавалер орденів Богдана Хмельницького ІІІ і ІІ ступенів, командир батальйону окремої десантно-штурмової бригади підполковник Ростислав Козій. Прочитайте його висловлювання та сказане про нього і виконайте завдання.
1.Знайдіть просте речення (2). 2. Знайдіть СПР з підрядним означальним (1). 3. Побудуйте структурні схеми 3 та 4 речення, визначте вид підрядності.
- як ви думаєте, що стало запорукою успіху цього офіцера?
3.6. Продовжіть речення «Щоб стати успішним, необхідно…» (ліцеїсти записують на аркушах і створюють «сходи» успіху.
4. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи (параграфи 16-27 повторити); зробити синтаксичний розбір речення.
Він належить до нової плеяди офіцерів, які формувалися і проходили становлення вже під час російсько-української війни.
5. Підсумки уроку. Оцінювання.