Розробка уроку "Ніч перед Різдвом"». Сюжет. Роль фантастики в повісті.Засоби створення комічного. Образи чорта та Солохи."

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе вчителю та учням розкрити роль М.В.Гоголя у змалюванні традицій та звичаїв українського народу; усвідомити значення ідейно-художнього аналізу для розуміння головних думок, естетичної привабливості твору. Урок спрямований на розвиток образного та логічного мислення, дослідницькі вміння
Перегляд файлу

                                           Підготувала вчитель зарубіжної

                                          літератури, російської мови Криворізької

                                          загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 99

                                          Лисякова Тамара Миколаївна, спеціаліст

                                           вищої категорії, старший вчитель

Тема:

М.В.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Сюжет. Роль фантастики в повісті.

Засоби створення комічного. Образи чорта та Солохи.

Мета. Навчальна - розкрити роль М.В.Гоголя у змалюванні традицій

та звичаїв українського народу;

допомогти учням усвідомити значення ідейно-художнього аналізу для

розуміння головних думок, естетичної привабливості твору;

Розвивальні: розвивати образне та логічне мислення, дослідницькі

 вміння, навички роботи з підручником, художнім твором, із

 додатковими матеріалами; навчити складати характеристики образів,

виявляти їхні художні особливості; формувати вміння висловлювати

 свої думки та враження;

          Виховні: формувати почуття поваги до  загальнолюдських цінностей,

народних звичаїв і традицій, любов і           повагу до рідної землі, до

свого народу, почуття гумору.

 Обладнання: портрет М. В. Гоголя, ілюстрації до твору, біографії

           письменника, текст повісті, паперові сніжинки, мультимедійна

                                                                                                                                   1

           презентація, інтелект-карта.

Тип уроку: Комбінований урок вивчення нового матеріалу (презентація міні - проекту).

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Слово учителя. (3 хв.)

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з творчістю М.В. Гоголя, згадаємо, відкіля в нього знання народних традицій та любов до них.

Слайди №№ 2-10

В повісті «Ніч перед Різдвом» Гоголь показує нам, як святкують Різдво. В Україні Різдво – улюблене свято, до якого готовились заздалегідь. У старовину перед Різдвом українські парубки та дівчата збирались на вечорниці. Там вони ближче знайомились одне з одним, придивлялися, шукаючи свою майбутню «половинку», співали, розважалися, розказували та слухали цікаві історії – і бувальщини, і казки, в яких було багато фантастичних героїв.

   У творі М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом переплелися реальність і фантастика, серйозне і смішне, традиції народні і літературні. Чи були ви уважними, коли читали твір? Це ми зараз перевіримо за допомогою міні-вікторини. За кожну правильну відповідь ви сьогодні отримуєте сніжинку, які нам приготувала творча група. Той, хто збере за урок більше сніжинок, той і отримає кращу оцінку!

А скажіть, будь ласко, який фантастичний герой визвав у вас більшу увагу та сміх?

(Діти відповідають: чорт)

Ось саме про нього і будуть питання вікторини.

Слайди11. 12, 13

2. Міні - вікторина «Чи були ви уважними?» (2 хв.)

1) Чорт, перелетівши через шлагбаум, перетворився на…(коня) 

                                                                                                                                  2

2) Ковалеві здавалося, що всі будинки спрямували на нього

    незліченні…(вогненні очі).

3) Чорт чхав і кашляв, коли Вакула підносив до нього…(хрестик).

4) Вакула подарував Чубові…(нагайку, шапку і пояс)                                                                                                                                 

5) Коли Вакула потрапив до Петербурга, там була з якоїсь нагоди…(ілюмінація)

6) Як доброзичливо називає Гоголь чорта, щоб надати йому природності? 

   (твариною).

7) Що сховав біс у кишеню? (місяць)

8) За чим відправився Вакула на чорті до цариці? (черевички)

9)Хто серед чортів вважався найкмітливішим? (кульгавий чорт).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Літературний пінг-понг (2 хв.)
  •   Учитель: Перші сніжинки вже попали в руки найбільш активних учнів, а зараз друга спроба бути кращим. Я пропоную вам пограти у гру пінг-понг. Але замість м’яча у нас будуть слова. Моя помічниця в цій грі (Ірина) називає  ім’я літературного героя, а ви їй інше ім’я, що з ним пов’язане.
  • Очікувані відповіді:

Оксана – Вакула

Оксана – Чуб

Вакула – Солоха

Чуб – Солоха

Дяк – Солоха

Голова – Солоха

Солоха – чорт

Пацюк –чорт

Чорт – Вакула

Цариця – Вакула…

  • Учитель:                                                                                                    3

Добре, молодці! Сніжинки отримають ті, хто взяв участь в грі.

  • Бесіда (1 хв.)

1. А які імена ви називали частіше?

(Солоха, чорт)                                                                                                                       

  1. А чому посміхалися, коли їх згадували?

(тому, що вони смішні)

ІІІ. Оголошення теми уроку.                                                                                                                     

1.Робота з зошитом. Запис теми уроку. Слайд №1 (2 хв.)

  Тож, тема нашого уроку « М.В. Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Сюжет. Роль

  фантастики в повісті. Засоби створення комічного у повісті. Образи чорта та

  Солохи.»

2.Робота у парі. (2 хв.)

   Діти, а чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Свої очікування

   пропоную вам обговорити у парі,  записати у «Партнерському листку»

   та зачитати. Сьогодні ваш партнерський лист виглядає, як сніжинка

   синього кольору. Після того, як ви промовите свої очікування,

    розмістить їх, будь ласка, на віконці хати Оксани (На дошці розміщено

    намальоване панно – українська хата)

ІV. Оголошення мети уроку.

1.Сформулювати мету із очікуваних відповідей дітей (оголосити мету

    уроку)

V. Робота над темою уроку.

1.Презентація творчо-дослідницького міні-проекту «Магія Різдва (Краса та

   привабливість) повісті М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом» Слайди14-17

А. (ЛК) Інсценізаія першого і останнього діалогів повісті Оксани та Вакули

    про черевички. (2 хв.)

Б.Представлення найяскравіших епізодів повісті за вибором учнів ( Вакула і

   Чорт, Розмова Вакули та цариці, Дяк у Солохи, колядування дівчат…)

(2 хв.)

                                                                                                                                   4

3.(ТЛ) Складання таблиці «Фантастичне і реальне у повісті «Ніч перед                                                                                                                              Різдвом» (5 хв.)

Фантастичне

Реальне

Чорт, відьма, Пацюк; перетворення відьми на молодицю; політ Вакули на чорті; майже фантастичне – розмова коваля з царицею.

Святкування Різдва, народні звичаї і традиції; вередування гарненьких дівчат; розкіш царських палат;             пияцтво старшини; інтриги, пліт кування й пересуди на селі.

 

3. Етноблок. ( 7 хв.)

А). Учитель:

Діти, ми з вами уже згадували про те, що М.В.Гоголь хоч і російський письменник, але народився і виріс в Україні. Тож дуже любив і поважав наші українські звичаї та обряди. Тому і твори його про Україну, про її традиції та вірування. Тож давайте звернемося до народних повір’їв і дізнаємося трохи більше про відьму та  чорта і порівняємо їх з нашими сьогоднішніми образами.

У наших учнів – етнографів в міні-пректі було випереджувальне завдання. Потрібно було підготувати повір’я про чорта та відьму, які існують у нас на Україні.

(Учні виготовили леп-буки і розповідають, показ кадрів електронної презентації)

Б). Виступ учнів – етнографів

1 Учень:

Існує така цікава легенда. Із самого початку чорт був у своїх злих ділах сам – самісінький на весь білий світ. Ця самотність йому набридла, тому він попросив у Білобога сотворити йому побратима. Білобог дозволив йому вмочити пальця в живу воду та стріпнути за спину: із краплі повинен був з’явитися вірний товариш. Але ненажерливий, жадібний чорт вмочив руку по

                                                                                                                                                                       5

лікоть. А коли струсив краплі, з’явилася величезна кількість різного роду                                                                                                                                                                            

демонів, яких разом із їхнім творцем було скинуто з неба. Нечисть летіла 40 діб, а щойно Білобог промовив «Амінь», демони назавжди залишилися там, куди поховалися тієї миті: хто – у воді, хто – в лісі, хто – у горах, а хто – у людських оселях. Відповідно, український пандемоніум структурно розпадається на декілька видів: демони родинного вогнища(домовики,                                                                                                                                                                                                                                                                                           

скарбники); демони природи(водяники, болотяники, лісовики, русалки);

людські химери (упирі, вовкулаки, чаклуни, відьми, чорти); примари(злидні, блуд, мара, туга, трясця, завійна та інші). Та, кажуть, що не залишив Бог на одинці людей із цією напастю та й заточив усю нечисть у пекло.                                                                                                                          

Кажуть, що під Новий рік відчиняються двері пекла і на землю виходить нечиста сила гуляти, жартувати та хрещений народ лякати. Починаючи з цієї ночі, аж до Богоявлення, нечиста сила шкодить, як може, кожному, хто забув огородити свої справи хрестом, намальованим на вхідних дверях. Цілий рік чорти нудьгують у пеклі в очікуванні миті, коли Бог з радості народження у нього сина, відімкне двері й випустить погуляти. Це час боротьби темних сил із силами добра. Тому  в повісті М. Гоголя є образи «відьми і чорта», загальні обриси яких не дуже відрізняються від народних уявлень. Слайд № 18

2 учень: Відьма – давня назва злих чаклунок. Походить від стародавнього  слова «відати», тобто знати. Відьми, за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі, знімати і ховати зірки. Відьом уявляють у вигляді старих баб з розтріпаним сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч або камін потрапляють в оселі добрих людей.

На Україні відьму зображали молодою дівчиною, яка вдень жила буденним життям і не можна було навіть здогадатися, що вночі вона може перетворитися на стару страшну жінку, або чорну кішку, яка робила підлі вчинки по відношенню до людей. Була лицемірна, хитра, підступна,

                                                                                                                         6      

 заздрісна. Тому, якщо у когось у селі ставалося якесь лихо, то казали, що тут                                                                                                                        

 відьма побувала.

3 учень: Чорта в народі називали бісом, але існує різниця між ними. За народною уявою біс – рябенький, а чорт – маленький, чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще                                                                                                                         

до створення світу, коли за гріхи він і вся нечисть були скинуті з неба на землю. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють                                                                                                                         

весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збити зі шляху» добрих людей. У фольклорі є й історія про чорта, який пролітав крізь димар на побачення до відьми.

(Учні демонструють лепбуки).

В). Перегляд фрагменту фільму «Ніч перед Різдвом» - як замерзлі чорт і

      відьма залітають у димар. (2 хв.)

Г). Бесіда з учнями:

-  Яким настроєм просякнута ця сцена? (веселістю, безтурботністю, гумором)

-  Діти, як кажуть про людину, яка сьогодні у гарному настрої? (в гуморі)

Д). Слово учителя. Робота з літературознавчим словником. (3 хв.)

Гумор, до речі, в українській мові означає ще і «добрий настрій». Воно пов’язане з первісним значенням латинського слова humor – «волога, рідина», яка за середньовічним уявленням створювала в організмі людини гарний, життєрадісний настрій, визначала її веселий, привітний характер.

Тож, давайте звернемося до літературознавчого словничка і дізнаємося, які є засоби вираження комічного.

Гумор – різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах.

Іронія – художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення. Насмішка, замаскована зовнішньою благопристойною формою.

Сатира – особливий спосіб художньо відобразити дійсність, який

                                                                                                                        7

полягає в гострому, осудливому осміянні негативного.                                                                                                                        

Сарказм – їдка, викривальна, дошкульна насмішка, сповнена крайньої ненависті і гнівного презирства.

( Робота в зошитах, запис визначень).

Е)  Проблемне питання:                                                                                     

Якого із засобів комічного ви не знайшли і не назвали? Чому?

(Сарказм. Тому що Гоголь по-доброму ставиться до своїх персонажів).

VІ. Вправа «Мозковий штурм» (2 хв.)

1.Чи відповідає Гоголівським героям зображена на ілюстрації підручника і

   на картинках презентації відьма і чорт?

2.Чи виникає страх до зображених у повісті фантастичних істот?

3.Чому вони викликають швидше посмішку, ніж страх?

4.Чим вони схожі на людей?

  (Відьма і чорт у повісті Гоголя зовсім не  страшні, навпаки вони дурні та

  кумедні. Інколи навіть схожі на людей брехливих, лінивих, але не

  зловредних, смішних. В електронної презентації учні підібрали малюнки, де

  є істоти, які  дійсно страшні).

5. Для чого чорту захотілося викрасти місяць?

  (Щоб помститися ковалю Вакулі за малюнок, який він намалював у церкві

   на стіні).

6. Ким була відьма і що про неї говорили у Диканьці?

   (Відьма була матір’ю коваля Вакули – тітка Солоха. У Диканьці про неї

    ходили недобрі плітки).

VІІ. Розв’язання кросенсу. (2хв.)

Учитель:

-А хто з героїв повісті ще пов'язаний із нечистою силою?                                                                                                                               

(Правильно, молодці – це Пацюк.)                                                                                                                                                                                                                                                                    

- А хто такий Пацюк? Що ви дізналися про нього?

- А чому Пацюк їсть вареники?

                                                                                                                                   8   

Підказка «Як розгадувати кросенс?» (на столах учнів):

Кроссенс "Дивні перетворення в повісті "Ніч перед різдвом" слід розгадувати                                                                                                                                    

так: що бачимо на картинці, як це може стосуватися повісті або що символізувати. Наприклад. 1) Гоголь - моголь - це яєчний коктейль. Сам Микола Гололь любив власноруч робити такий коктейль. 2) Свиня з ріжками - чорт, якого дуже часто зображують із рилом. 3) Страшна відьма - в очах залицяльників вродлива Солоха. 4) Багатство Солохи - її залицяльники в мішках, яких Вакула сприймає як сміття. 5) Пацюк - це відьмак, а відьмаки допомагали боротися з нечистю. 6) Коваль проходить очищення вогнем, тому здатний протистояти відьомству матері і чортові. 7) Дзеркало символізує гордовитість і самозакоханість Оксани. 8) Примха Оксани - наймодніші черевички. 9) Дідух - символ Різдва, а Різдвяна ніч - це коли, відбуваються дива.

VІІІ. Презентація творчо-дослідницького міні-проекту «Магія Різдва»

 Етнографічна сторінка (продовження)                                                                                                                                

1 учень. Здавна в народі існують вірування: щоб місяць сприяв благополуччю родини, йому приносили жертву у вигляді вареників або галушок, що за

формою нагадують місяць. Відгомін цих давніх міфологічних уявлень                                                                                                                                 

знаходимо у повісті Гоголя у зображені Пацюка. Крім того, цей персонаж також увібрав риси запорожця. Автор розповідає про те, що Пацюк колись був у Запорізькій Січі, а потім оселився у Диканьці. Як і інші герої, Пацюк наділений чарівними рисами і особливими знаннями, тому він  підказує Вакулі, що чорт у нього сидить за спиною. А що це за особливі знання Пацюка-запорожця давайте дізнаємося у наших етнографів.

2 Учень. Можливо Пузатий Пацюк відносився до козаків-характерників.                                                                                                                                  

Козак-характерник – також козак-химородник, козак-галдовник, або козак-                                                                                                                            

заморочник – назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який згідно з народним легендами умів ворожити, лікувати поранених козаків, знав

                                                                                                                                  9

 психотерапію, вправи з фізичної підготовки козаків, про що існує ряд історичних свідчень очевидців. (Можливий перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=kM1517dxndA).                                                                                                                               

ІX. Практична робота з підручником. (2 хв.)

1.Учитель: давайте звернемося до опису портретів цих героїв (учні знаходять описи героїв у тексті по групах – Солоха, Чорт, Пацюк -, перечитують їх).

2. Створення гронування та кластеру (3 хв.)

(складаються гроно на теми «Солоха» - 1 ряд, «Чорт» - 2 ряд, «Пацюк» - 3 ряд, на наступному уроці діти  об’єднають їх у кластер на тему «Чарівні герої» на дошці).

Учитель: А чому цих героїв можна назвати чарівними, а не нечистю?

(вони визивають сміх, кумедні, веселі)

X. Підбиття підсумків уроку (2 хв.)

1.Учитель: З іншої сторони «партнерського листка» у вас є алгоритм, який я пропоную вам розв’язати.

Я

 

 

Прочитавши повість                            Хочу подякувати  зрозумів…

Гоголя                                                   автору (героям

вирішив, що                                     твору) за те…

 

2.Заключне слово учителя (1 хв.)

Кожна ніч закінчується, і починається новий день – день нових надій. Промені вранішнього сонця несуть світло, яке відганяє темні сили. Добро перемагає завжди, тому, що його все ж - таки на землі більше. Світлом добра осяяні твори М.В. Гоголя. Письменник прагнув достукатись до людської душі, щоб пробудити в ній все найкраще. Гоголь з нами, він в кожній нашій                                                                                                                                                                                                                                                    

оселі, тож нехай кожної Різдвяної ночі його герої оживають в радісному, веселому, світлому, народному гулянні – вертепі. З прийдешнім вас святом усіх! З Різдвом Христовим!

XІ. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж до його

                                                                                                                                10

 виконання (2 хв.)

Заповнити інтелект-карту за творчістю М. Гоголя (частину, яка відноситься до повісті «Ніч перед Різдвом» (Зразок карти учні отримали на 1 уроці).                                                                                                                       

Джерела:

  1. Ніколенко О.М. Конева Т.М., Орлова О.В.   Світова література: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Грамота, 2014
  2. Кадоб’янська Н.М., Удовиченко Л.М., Кулєшова Л.В., Стеценко І.В. Зарубіжна література. Зошит для поточного та тематичного оцінювання – К.: Видавничий дім «Освіта», 2017
  3.  https://yandex.ua/images/search?text=м.в.%20гоголь%20біографія
  4.  Сич Л. https://www.fagebook.com/sich.lesya
  5. https://biography.com.ua/pismenniki/mikola-gogol.html
  6. https://www.youtube.com/watch?v=kM1517dxndA).
  7. ФБ-група "Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури":

 

https://www.facebook.com/groups/2001066366820920/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 11                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                                         

docx
Додано
31 серпня
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку