26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок. Ж. Верн. "П'ятнадцятилітній капітан". Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна

Про матеріал
Авторська розробка, презентована на відкритому уроці 28.11.2018 р. Учні самостійно створили буктрейлер до роману. Під час створення буктрейлера та інтерв'ю з Ж. Верном учитель надав необхідну допомогу.
Перегляд файлу

Тема уроку: Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан”. Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна.

Мета: Познайомити учнів з життям та творчістю Ж. Верна, занурити дітей у незвичайний захоплюючий світ письменника. Розпочати роботу над аналізом тексту роману. Розвивати спостережливість, логічне мислення, творчу уяву.

ЛК – удосконалення роботи з ПК, створення презентацій; ТЛ – засвоєння понять «роман», «жанри романів», «пригодницький роман».

Обладнання: комп’ютер, проектор, карта або глобус, тексти роману . «П’ятнадцятилітній капітан”.

Перебіг уроку

І Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя

  • Тема нашого уроку – Жуль Верн та його твір «П’ятнадцятилітній капітан”. Запишіть у зошити дату, вид роботи, тему уроку. На дошці записані слова Віктора Гюго: «Світ –корабель, розум – вітрило, думка – кермо». Ці слова якнайкраще характеризують життєвий і творчий шлях Жуля Верна, його кредо. Подумайте над ними. (Далі слово учителя супроводжується міні-фільмом, що створює емоційний настрій, посилює сприйняття). Отже, сьогодні ми відправимося у далеку морську подорож, а розпочнемо з Франції, з  міста Нант, де народився чоловік, який умів передбачати майбутнє.
  • Місто Нант портове, саме там базувався французький флот, і хлопчик захопився морем, кораблями, морськими подорожами, на той час небезпечними, оскільки вітрильники не були надійними кораблями й часто гинули під час штормів, а ще Жуля Верна приваблювала література. Його мрія про мандри, морські подорожі здійснилася, коли він придбав власну шхуну «Сен-Мішель». У ХІХ столітті вже існувало фотомистецтво, отож цікаво разом із сучасними фотографіями подивитися на фото того часу. Нашу подорож супроводжує музика І. Дунаєвського.

ІІ Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

1.Учнівська презентація «Жуль Верн». ( Під час презентації учні виконують вправу для концентрації уваги – кладуть руки за спину, на спинки стільців).

2.Інтерв’ю з Жулем Верном, що підготували учні.

Учитель: - До нас завітав за допомогою машини часу сам Жуль Верн, тому наші кореспонденти отримали унікальну можливість взяти у нього інтерв’ю.

Жуль Верн: - Доброго дня, діти! Що вас найбільш цікавить?

1-й кореспондент: - Скажіть, будь ласка, чи добре Ви вчилися?

Жуль Верн: Непогано, але мені завжди не вистачало вивченого, тому все життя я поповнював свої знання.

2-й кореспондент: Вам було важко, бо у ваші часи ще не їснувало комп’ютерів, підключених до інтернету?

Жуль Верн: - Але їснували бібліотеки, де я провів чимало часу.

1-й кореспондент: - Скільки ж книжок Ви прочитали за все своє життя?

Жуль Верн: - Важко сказати. Зазвичай науковець, письменник, будь-який фахівець високого рівня прочитує 60-80 тисяч книжок.

2-й кореспондент: - Все прочитане неможливо запам’ятати!

Жуль Верн: -Необхідно виписувати у зошити головне з прочитаного, тоді будь-коли можна оновити в пам’яти необхідне.

1-й кореспондент: - Скількі ж записів Ви зробили?

Жуль Верн: - Не знаю. Всього я записав десь тисяч 20 зошитів.

2-й кореспондент: - Певно Ви були дуже вихованою, слухняною, дисциплинованою дитиною й ніколи не засмучували Ваших батьків?

Жуль Верн: -Та ні! Одного разу я було відправився у далеке плавання. Для цього довелося помінятися одягом з юнгою зі шхуни «Коралі», додавши йому трохи грошенят, непомітно піднятися на корабель, але все закінчилося тим, що батько наздогнав шхуну на паровому катері, і я був повернений додому.

1-й кореспондент: - Батько Вас суворо покарав?

Жуль Верн: - Весь час на зворотному шляху він не розмовляв зі мною, а вдома мене посадили на хліб і воду та пояснили, що татусіна «мандрівка» обійшлася дуже дорого, тому я повинний понести відповідальність за матеріальні збитки родини.

2-й кореспондент: - Скільки ж Вам тоді було років?

Жуль Верн: - Одинадцять.

1-й кореспондент: - Зовсім ще маленька дитина!

Жуль Верн: - Скажіть, а на вашу думку, коли людина стає дорослою?

2-й кореспондент: - Коли досягає повноліття!

Жуль Верн: - Спитаємо про це ваших однокласників.

(Очікувана відповідь – коли починає відчувати відповідальність за інших людей)

Жуль Верн:- Саме про такого хлопця, що міг би взяти за приклад будь-який юнак, написаний мій роман. Дозвольте попрощатися й бажаю успіхів!

3.Словникова робота (проводиться за підручником).

Роман – великий за обсягом прозовий твір, у якому на тлі суспільних подій зображено значну частину життя головного героя або його долю в цілому. У романі діє багато персонажів. Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький та ін..

Пригодницький роман. В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто –подорож, небезпечна і захоплююча. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку. Головний герой пригодницького роману –герой у повному розумінні цього слова. Це мужня, шляхетна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна, активна, відповідальна людина.

Запис у зошиті: Роман – великий за обсягом прозовий твір, де діє багато персонажів. Пригодницький роман – роман про пригоди, незвичайні події.

4. Бесіда за змістом роману.

Учитель: - Той, хто прочитав роман або почав його читати, знає, що на перших сторінках йдеться про морську подорож. (Хвилинка відпочинку). Уявіть, що ви стоїте на палубі вітрильника. Озірниться  навкруги. Море, тільки море. Ви взяли в руки біноклі, придивилися уважніше й побачили корабель, чи це вам тільки здалося?. Поклали біноклі, відчули, що вітер міцнішає, палуба хитається під ногами. Обережніше! Підтримуйте один одного, щоб не скотитися з палуби! Починається дощ, те ще й солені бризки потрапляють в обличча! Прикрийтеся чимось! Доведеться покинути палубу. Дійте обережно. Спускайтеся в каюти за допомогою леєрів, тобто канатів, протягнутих вдовз  палуби, або поручнів, якщо ви мандруєте на сучасному кораблі. (Діти супроводжують текст імпровізованими рухами).

- Настав час з’ясувати, наскільки уважно ви читали роман. Найкращі знавці тексту отримають високі оцінки та спеціальні позначки. Те саме стосується й тих, хто розв’яже кросворд.

Кросворд «Мандрівник»

Що означає слово ПІЛІГРИМ у переносному значенні?

 Ключове слово МАНДРІВНИК

Слова по горизонталі:

1.Ім’я судовласника, якому належав «Пілігрим» (Джемс).

2. Ім’я капітана «Пілігрима» (Халл).

3.Місто, де капітан Халл прийняв на борт пасажирів (Окленд).

4. Назва судна, з якого було врятовано п’ятьох негрів (“Вальдек»).

5. Найміцніший з врятованих негрів (Геркулес).

6.Боцман «Пілігрима» (Говік).

7.Призвіще зниклого дослідника Африки, чиї ініціали містилися на нашийнику Дінго (Вернон).

8. Ім’я старої покоївки маленького Джека (Нен).

9.Правий борт судна за його ходом (штирборт).

10.Той, хто спричинив загибель команди «Пілігрима» (кит).

 

 

1.                                       М

 

2.                                       А

 

3.                                       Н

 

4.                                       Д

 

5.                                       Р

 

6.                                       І

 

7.                                       В

 

8.                                       Н

 

9.                                       И

 

10………………………..К

 

 

Опитування (метод «Пресс»)

1.Кому належала китобійна шхуна «Пілігрим»? (Джемсу Уелдону).

2.Зі скількох матросів складалася команда «Пілігрима? (5 матросів, помічник матроса Дік Сенд, капітан Халл).

3.Де капітан Халл взяв на борт пасажирів? (в Окленді, Нова Зеландія).

4.Назвіть пасажирів «Пілігрима». (місіс Уелдон, її син Джек, покоївка Нен, кузен Бенедікт).

5.За яким маршрутом «Пілігрим мав дістатися Каліфорнії? (Окленд (Нова Зеландія) – Вальпараїсо (Чілі) – Сан-Франциско).

6.Назвіть найбільш дивного пасажира та найбільш підозрілого члена команди «Пілігрима»  (кузен Бенедікт, корабельний кок Негору).

7.Хто був наймолодшим з членів екіпажа? (Дік Сенд).

8.В якому віці Дік Сенд почав працювати? (у 8 років юнгою).

9.Чому юнак був відданим та вдячним капітану Халлу й родині Уелдонів? (капітан Халл першим помітив здібного працелюбного юнака, відрекомендував його Уелдонам, які почали допомагати Діку).

10.Як називалося напівзатоплене судно, що побачили мореплавці? («Вальдек»).

11.Кого врятували моряки «Пілігрима? (собаку Дінго й п’ятьох негрів – Тома, Геркулеса, Бата, Остіна, Актеона).

12.Кого з команди «Пілігрима» одразу ж зненавидів пес Дінго? (Негору).

13.Що за букви «впізнав» Дінго на кубиках Джека, що вони означають? (С і В –ініциали Семюеля Вернона, зниклого дослідника Африки).

14Чому капітан Халл вирішив вполювати смугача? (щоб довантажити трюм).

15.Хто відправився на полювання? (весь екіпаж судна крім Діка та Негору).

16.Що сталося під час полювання?

Виразне читання уривку «Смугачиха»

     Досвідчений китобій, капітан Халл ніколи не покладався на щасливий випадок. Полювання на смугача – важка справа. Тут не слід легковажити жодною пересторогою. І капітан Халл не легковажив.

     - Бережись! – закричав капітан Халл. – Зараз вона візьме розгон і кинеться на нас. Бери вбік, Говіку, вбік!

     Смугачиха й справді повернулася головою до шлюпки. Потім, ударивши по воді своїми велетенськими плавцями, кинулася уперед…

     Смугачиха, прикриваючи собою маля, знов кинулась в атаку. Цього разу вона йшла так, ніби твердо постановила собі не схибити.

     -Пильнуйте, Говіку! –востаннє крикнув капітан Халл. – Пильнуйте!

     Але боцман був тепер обеззброєний. Замість довгого кормового весла, що діяло як важіль, він тримав у руках коротке гребне весло.

     Він спробував повернути шлюпку. Та всі його зусилля були марні.

     Матроси зрозуміли – вони загинули. Підхопившись на ноги, вони відчайдушно закричали, і крик цей, можливо, почули на «Пілігримі».

     Морське чудовисько вдарило по шлюпці своїм страшним хвостом.

     Підкинута догори неймовірною силою, шлюпка розлетілася на три частини, що попадали у вир, серед якого вертілася смугачиха.

     Нещасні матроси, хоча й усі тяжко поранені, ще б змогли втриматися на воді, якби їм удалося схопитися за уламки шлюпки.

     З «Пілігрима встигли побачити, як капітан Халл допомагав це зробити боцманові Говіку…

     Але смугачиха, конаючи в страшній агонії, борсалася як навіжена, підстрибуючи, крутилася на місці й несамовито била хвостом по воді.

     Протягом кількох хвилин годі було щось розібрати в цім воднім смерчі, що розлітався бризками та піною, розкочуючи на всі боки велетенські хвилі.

     Коли Дік Сенд із неграми кинулись у шлюпку й за чверть години підпливли до місця побоїща, то не застали там уже нікого живого.

     На поверхні червоної від крові води плавали самі тільки уламки шлюпки.

17.Хто став капітаном після загибелі Халла? (Дік Сенд).

18.За якими умовами юнак міг би довести корабель до узбережжя Південної Америки? (якщо міг би точно визначити координати корабля, навчившись користуватися секстантом).

19.Що призвело до рокової географічної помилки? (підступність Негору, який розбив компас у капітанській каюті, підклав залізний брус під компас у нактоузі, перетер канат у лага, а крім того ураган, морські течії).

Учитель: - Отже, ми заблукали. Тому слово надається географу, що поставить позначки на шляху «Пілігрима» й пояснить, яким чином корабель замість Південної Америки опинився… в екваторіальній Африці. (На великій карті або глобусі учень(учениця) позначає намічений та справжній шляхи «Пілігрима»).

20.До континенту мандрівники дістались, але чому Дік Сенд вирішив викинути корабель на мілину узбережжя? (іншого виходу не було: сильний вітер гнав корабель до землі й неможливо було змінити курс).

21.Навіщо Негору покинув мандрівників? (щоб відшукати спільників).

22.Кого зустіли наші герої на березі? (Гарріса).

23. Що запропонував Гарріс місіс Уелдон та Діку? (супроводити їх до гасієнди, звідки їх відвезуть до міста Атаками.).

24.Гарріс стверджував, що пасажири «Пілігрима находяться у південній частині Болівії, майже на кордоні Чілі, неподалік від пустелі Атаками. Назвіть прикмети, за якими Дік Сенд запідозрив його у брехні. (відсутність мавп-ревунів, колібрі, різнокольорових папуг, каучуконосних дерев, велика вологість, пишна рослинність…)

25. Жахлива правда відкрилася, коли старий Том упізнав вночі рик лева.

Читання уривку «Страшне слово».

     Отже, здогади і підозри Діка Сенда справдилися: він і його супутники перебувають зовсім не там, де гадали!

     «Пілігрим» розбився не біля берегів південної А мерики!

     Звичайно, що жирафи повтікали з галявини, а не страуси! То слони протоптали дорогу в чагарях! То гіпопотами бовтались у потічку біля берега! А муха, яку впіймав на собі кузен Бенедікт, - справді страшна муха цеце, що від її укусів гинуть каравани в’ючних тварин! А в нічній темряві рикав лев!

     Колодки, ланцюг, ніж незвичайної форми – то все знаряддя работорговців! Відрубані руки – руки чорних невільників…

     Португалець Негору й американець Гарріс були в змові!

     Яке жахливе відкриття!

     Дік Сенд наршті впевнився в своєму здогаді, і страшні слова вихопились у нього з уст:

-Африка! Екваторіальна Африка! Країна работорговців і невільників!

ІІІ Підведення підсумків уроку.

1.Учитель: - Ви зрозуміли, що на цьому пригоди нашіх героїв не закінчилися. Вдома, за книгою, ви дізнаєтеся про ще більш захоплюючі події, про перемогу сміливців, про покарання злочинців, але вже зараз скажить, до якого жанру можна віднести твір? Доведіть свою думку, спираючись на знання з теорії літератури .  Запис  у зошиті:

«П’ятнадцятилітній капітан” є пригодницьким географічним романом, в основу сюжету якого покладена географічна помилка.

2.Що, на вашу думку, означає епіграф до уроку? (Якщо вітрило – двигун корабля, то людина так швидко рухається світом, досягає успіху, як їй дозволяє розум. Керується ж вона власною думкою, й світ-корабель повинний підкорятися волі капітана.)

3. Мікрофон:

Продовжте речення:

На долю героїв випали фізичні…(випробування: важка праця, втома).

Але ще більш важкими виявилися… (випробування духовні, а саме необхідність брати відповідальність за свої рішення, довге очікування, смуток, невпевненість, розчарування, страх за близьких).

Письменник виявив обізнаність…(у географії, біології, зоології, мореплавстві, медицині, китобійному промислі, сіноптиці, антропології…)

4. Оцінювання учнів.

ІV Домашнє завдання:

  1. Підготувати розповіді про героїв твору: Діка Сенда, місіс Уелдон, Геркулеса, Негору, Гарріса, підібрати епітети до їхньої характеристики, виписати епітети у зошити.
  2. За бажанням намалювати ілюстрації до твору.
  3. Прочитати другу частину роману, виділити найцікавіші епізоди.

 

Додаток. Вправи на формування логічного мислення.

Учитель: - Відповіді, що ви надали, спираються на знання тексту роману. 1.Спробуємо за допомогою власного логічного мислення здогадатися, чому місіс Уелдон призначила Діка Сенда капітаном «Пілігрима», а не стала сама капітаном? Не призначила капітаном дорослу людину кузена Бенедікта? Не обрала капітаном Негору?

2.На початку роману сказано, що Негору, здається, не знався на морській справі. Чи справді це так?

3.Є «залізний» аргумент на користь того, що Гарріс зустрівся з Негору й був його спільником. Доведіть, що це так.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БІЛЯЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1 БІЛЯЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

План-конспект уроку із зарубіжної літератури        у 6 класі загальноосвітньої школи (рівень стандарту) учителя вищої категорії, старшого учителя Сирової Наталії Михайлівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

doc
Додано
5 вересня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку