Розробка уроку О.С.Пушкін Вступ до поеми Руслан і людмила

Про матеріал
Розробка уроку, що дозволяє формувати естетичні смаки учнів, розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору.
Перегляд файлу

О. Пушкін.

Вступ до поеми «Руслан і Людмила»

 

 Мета: ознайомити зі змістом вступу до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» та його художніми особливостями;

розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлення своєї думки щодо прочитаного;

виховувати любов до художнього слова, естетичні почуття,

формувати полікультурну компетентність.

 Обладнання: різні видання поеми «Руслан і Людмила», ілюстрації до них.

Теорія літератури: літературна казка, герої літературних творів; прозова та віршована мова.

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Видатний російський поет, старший сучасник О. С. Пушкіна, Василь андрійович Жуковський подарував поетові свій портрет з написом: «Переможцеві-учневі від переможеного вчителя в той високоурочистий день, коли він закінчив свою поему “Руслан і Людмила”».

 Отже, на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що це за казка-поема, як вона створювалася.

  1. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Яким ви уявляєте собі О. Пушкіна?

 

Що особливого було в біографії поета?

 

Яка з цих якостей, на вашу думку, найбільш характерна для  Пушкіна: патріотизм, талановитість, мужність, освіченість? Свою думку обґрунтуйте. (Кожна з цих рис була притаманна поетові.)

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

Як відомо, зі слів своєї няні Орини Родіонівни Пушкін записав кілька народних казок, серед них була й така: «Що за диво,— говорить мачуха,— ось що диво: біля моря-лукомор’я стоїть дуб, а на тому дубі золоті ланцюги, і по тих ланцюгах ходить кіт; угору йде — казки розповідає, вниз іде — пісні співає. царевич прилетів додому і з благословення матері переніс перед палац дивний дуб».

У цьому ж зошиті поета були й знайомі нам рядки з прологу до поеми «Руслан і Людмила» «Край лукомор’я дуб зелений...».

 2. Повідомлення учнів про сюжет казки-поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила» (переказ)

  3. Слово вчителя

на уроці ми докладно познайомимося лише з прологом до поеми.

 4. Словникова робота

Поема — великий віршований твір, в якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам;

пролог — вступ;

лукомор’я — вигин морського берегу у формі лука;

витязь — лицар, воїн;

смарагдовий — яскраво-зеленого кольору;

ватаг — ватажок, командир.

5. Виразне читання «Прологу» до поеми О. Пушкіна  «Руслан і Людмила»

Спочатку читає вчитель, потім — учні (у перекладі та мовою оригіналу).

 6. Обмін враженнями про прочитане

Що значить «руський дух»?

Чи відчули ви його й у який спосіб?

7. Евристична бесіда, виконання пошуково-дослідницьких завдань

 Герої яких російських народних казок згадуються в пролозі до y пушкінської поеми?

(«Царівна-жаба», «Мар’я-Царівна», «Баба Яга», «Казка про Івана-царевича, Жар-птицю і Сірого Вовка», «Кощій Безсмертний» та ін.)

 

Запишіть усіх героїв та фантастичні образи, які населяють казковий світ лукомор’я.

(Лісовик, русалка, хатка на курячих ніжках, тридцять витязів, чаклун, богатир, царівна, бурий вовк, Баба Яга в ступі, цар Кощій, королевич, грізний цар, ватаг морський)

 Зі скількох частин складається, на вашу думку, пролог?

(З трьох: зачину (рос. присказки) — 1–6 рядки;

                 основної частини — 7–29 рядки

                 та кінцівки — 30–33 рядки, характерної для казок.)

 

У пролозі часто (14 разів) повторюється слово «там».

З якою, y на вашу думку, метою?

 (Щоб підкреслити, що все діється десь там — у казці.)

У кінці прологу автор говорить, що і він «там був», «і мед... y пив», «і кіт учений Своїх казок» його вчив. Що це значить?

 (Це означає, що в душу поета назавжди ввійшов чарівний світ російської народної казки.) Порівняйте текст оригіналу та перекладу. Зробіть висновок про y якість перекладу (точність, художність).

 

Словничок до тексту оригіналу

 Неведомый — невідомий, незнаний;

 дол (застаріле) — долина;

видения — дива, видіння, фантастичні картини;

брег — берег;

витязь — воїн, лицар;

чредой — по черзі, один за одним;

дядька (застаріле) — вихователь;

пленяет — бере у полон;

чахнет — худне, хворіє.

 

 

 

 

  1. Закріплення знань, умінь та навичок

 Знайдіть логічні пари — предмет та його ознаку.

  1. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять пролог до поеми О. Пушкіна «Руслан і Людмила», вміти його аналізувати; зробити ілюстрації.

  1. Підсумок уроку

 Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Я вважаю, що народні казки мають повчальний зміст, який потрібен не тільки дітям, а й дорослим

Я вважаю, що казки — це тільки забава для дітей та й годі

Я не можу ще визначитися зі своєю думкою

(Діти виявляють свою позицію, піднімаючи руки або займаючи місця біля плакату або напису на дошці; думка обґрунтовується тими, хто бажає.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
3958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку