ЗАКЛЮЧНИЙ УРОК-РОЗДУМ
ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ГАБРІЕЛЬ ГАРСІА МАРКЕС
"СТАРИГАН І3 КРИЛАМИ"».
11-й КЛАСС
О, як мені з душного світу, мов голуб до свого кубла,
У небо грозове злетіти, в кочівлю сонця та орла!
Дж. Байрон
Мета: систематизувати вивчений матеріал; зацікавити їх розмовою з елементами диспуту; розвивати вміння порівнювати художні твори, образи, логічно мислити, доводити свою думку; виховувати потяг до моральної мети, до духовної досконалості.
Обладнання: дитячі вироби, таблиці, опорні схеми.
Коментар
До уроку учні отримали завдання:
2) підготувати «інсценоване виразне читання вірша І.Драча «Крила». Відповісти на запитання; «Що спільного у творах Маркеса I Драча?»;
ХІД УРОКУ
I. ЕМОЦІЙНА ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА
Учитель. Розпочати наш урок хочу віршем, адже за словами Гоголя, «благоухающими устами поэзии навеивается в души то, чего не дашь ей никакими нравоучениями». А також, я думаю, ви пам'ятаєте слова Блока: «В душе каждого человека есть клапан, открывающийся только поэзией», Я хочу, щоб цей клапан у вас съогодні відкрився. Нехай поезія завжди пробуджує вас до глибокої душевної роботи, до бажання стати кращим.
II. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТЕМИ УРОКУ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Людина здавна мріяла літати, долати простір, пізнавати світ. Боги карають особливо зухвалих, коли ті зазіхають на роль, не притаманну людям. Про це попереджає й орел, аби навіть не намагалися, якщо за спиною немає крил. Проте подає надію. Яку? «Мій друг, ти і так душею не бідняк». Отже, ці два питання і стануть ключовими на нашому уроці: Що означає «не бути бідним душею»? I що означае «мати крила»?
Записуємо тему нашого уроку, проблемні запитання й епіграфи.
ІІІ. АКТУАЛІ3АЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* Назвіть твір Г. Маркеса, який ми щойно прочитали. («Стариган із крилами»)
1. Робота біля дошки
Дописати и пояснити схеми «Світове дерево», «Людство в мініатюрі!»,
2. Фронтальне опитування
3. Перевірка роботи на дошці
Учитель. Подивіться на дошку, де ж місце ангела в схемі «Світове дерево»?
Коментар. На дошці умовно зображене світове дерево, в образі якого наші предки поєднували царство небесне з царством земним і підземним. У різних частинах цъого дерева учень розмістив героїв оповідання та повинен пояснити, чому саме так розмістив.
(Крона — ангел; стовбур — Пелайо, Елісенда, дитина, Гонзага, жителі селища; коріння — дівчина-павук.)
* Доведіть, що дерево хворе. (Ангел упав.)
Як називається хвороба? (Бездуховність)
Учитель. Отже, це і є магічний реалізм Маркеса: незвичайне допомагає висвітлити проблеми повсякденного. Які ж це проблеми? Розглянемо результат заповнення схеми «Людство в мініатюрі».
4. Робота над заповненням таблиці (в зошиті)
Запитання до класу
* Чому люди не готові до гостини ангела? (Духовно хворі) » Доведіть, що вони жили в духовно хворому суспільстві
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Це твір — пересторога для нас: не губіть добра, справедливості, честі, не губіть людської душі, совісті.
А на світі по-різному можна жити:
В горі можна, і в радості,
Вчасно їсти, вчасно спати,
Вчасно робити прикрощі.
А можна так: на світанку встати
I, не думаючи про чудо,
Рукою сонце дістати
I подарувати його людям.
М. Цвєтаєва писала: «Если душа родилась крылатой, зачем ей хоромы, зачем ей хаты?»
Зичу довго літати.
Хай несуть вас крила в Божий світ.
І збагніть незбагненне,
I трудіться натхненно...
Хай підносять вас крила,
Хай триває політ.
Політ найчастіше асоціюється з відчуттям стану особливого піднесення, захоплення. Адже коли людині хочеться літати? Від великої радості, щастя.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
1. Слово вчителя
— Ми дуже гарно сьогодні попрацювали, виявляється, мудрість закладена в кожному з нас великим Творцем, тільки потрібно заглянути в душу, подумати й зрозуміти. Ми живемо в час духовної невлаштованості. Від нас залежить, яким буде життя. Головне — зрозуміти: якщо ти живеш, то вже витяг щасливий квиток, і потрібно радіти тому, що маєш. Якщо ви хочете, щоб світ став кращим, розпочніть із себе. Розправте крила, відчуйте їх за плечима. Станьте такими людьми, яких вважаєте взірцевими. Адже ми уподібнюємось тому, до чого прагне серце.