Розробка уроку "Озера України. Водосховища."

Про матеріал
Розробка уроку з географії для 8 класу "ОЗЕРА УКРАЇНИ. ВОДОСХОВИЩА" допоможе у роботі вчителям географії та поглибить знання учнів про озера і штучні водойми України.
Перегляд файлу

Тема: ОЗЕРА  УКРАЇНИ.  ВОДОСХОВИЩА.         

Практична робота № 7 (продовження). Позначення на контурній карті найбільших озер та водосховищ України.

 

Мета: Продовжити формувати знання учнів про комплекс поверхневих вод

            України; поглибити знання про утворення й гідрологічні характерис-

            тики озер на прикладі українських; розглянути проблему доцільності

            створення водосховищ; з’ясувати закономірності розташуваннят озер,

            водосховищ територією країни; удосконалювати уміння та

             навички роботи з тематичними й контурними картами.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта України, контурні карти.

 

Опорні базові поняття: озеро, сиваші, водосховище.

 

Географічна номенклатура: озера – Шацькі озера, Світязь,

            Ялпуг, Кагул, Бребенескул, Несамовите, Синевир,

            Сасик, Сакське; водосховища –

            Київське, Канівське, Кременчуцьке, Камянське, Дніпровське,
            Каховське, Дністровське.

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Міні-конкурс «Відгадай річку»

     Учитель роздає учням картки із завданнями за кількістю рядів у класі. Учні, що сидять за першою партою, виконують завдання під номером 1, за другою -0 під номером 2 і т. д. По завершенні роботи підбиваються підсумки, визначаються переможці.

Картка 1

     1. Назвати річку за її описом: «Одна з найбільших річок світу. Прокладає собі шлях по Східноєвропейській рівнині протягом 2201 км (у межах України – 981 км). Витоки перебувають далеко за межами України, в болоті на Валдайській височині. Її басейн посідає  третє місце в Європі.»

     2. Впадає до……….

     3. Висота витоку……..

     4. Висота гирла……….

     5. Падіння річки………

     6. Похил річки………..

Картка 2

  1. Назвати річку за її описом: «Бере початок з джерел у Карпатах. У верхів’ях тече глибокою вузькою долиною і має вигляд типової гірської річки. Лише в нижній течії річкова долина помітно розширюється, сягаючи 16-22 км.»

     2. Впадає до……….

     3. Висота витоку……..

     4. Висота гирла……….

     5. Падіння річки………

     6. Похил річки………..

Картка 3

Назвати річку за її описом: «Бере початок у болотах на Подільській височині, звідки, виправдовуючи свою назву, звивисто тече упродовж 806 км. Заболочена з пологими й низькими схилами у верхів’ях долина річки в середній течії різко звужується і перетворюється на каньйон з берегами заввишки до 50 м.»

    2. Впадає до……….

     3. Висота витоку……..

     4. Висота гирла……….

     5. Падіння річки………

     6. Похил річки………..

Біц-опитування.

  • Що називається озером, лиманом, водосховищем?
  • Назвіть типи озер залежно від походження озерних улоговин.
  • Поясніть особливості утворення кожного з них.
  • За якими ознаками ще можна поділити озера?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вступне слово.

     До поверхневих вод України, крім річок , які ми вивчали на попередніх уроках, належать озера, водосховища, про які піде мова на сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Озера

     У ч и т е л ь. В Україні налічують близько 20 тис. озер, серед яких з площею понад 10 км - 43 озера. Озера утворюються в різних за походженням улоговинах, тому за цією ознакою розрізняють такі типи озер:

     1) заплавні (утворюються в старицях і притерасових зниженнях заплав, становлять більшість озер України, мають невеликі розміри, розташовані в заплавах басейнів Дніпра, Десни, Дунаю, Сіверського Дінця та ін.);

     2) лиманні (утворилися при затопленні морем долин рівнинних річок унаслідок опускання прибережних частин суходолу. Їх багато на Чорноморському узбережжі: Сасик (Кундук), Куяльник тощо);

      3) залишкові (це колишні морські затоки, що відокремилися внаслідок підняття узбережжя, часто солоні: Донузлав, Сасик);

      4) карстові (утворилися внаслідок карстових процесів у вапняках, крейдових і солевих відкладах: Шацькі озера на Поліссі, Слов’янські в Донбасі та ін.);

     5) льодовикові (утворилися в льодовикових карах, цирках; таких озер багато в Карпатах);

     6) загатні (утворюються, коли невелика притока відокремлюється від головної річки відкладами: Кагул, Ялпуг та інші річки в басейні Дунаю, або в разі перегородження гірської річки завалами, зсувами: Сине вир);

     7) вулканічні (утворилися в кратерах згаслих вулканів: Синє, Ворочанські озера та інші озера Закарпаття).

     Озера розташовані на території України нерівномірно, здебільшого по долинах річок на Поліссі, в Карпатах, на узбережжях Чорного та Азовського морів, у пониззі Дунаю.

  1. Прийом «Географічна лабораторія»

     Завдання. За різними джерелами географічної інформації відшукати приклади різних за поширенням озер України та заповнити таблицю:

Походження озерної

улоговини

Назва озера

Географічне розміщення

Річкові(стариці, дельтові, заплавні)

 

 

Лиманні

 

 

Карстові

 

 

Льодовикові

 

 

Вулканічні

 

 

Загатні

 

 

 

3. Водосховища

     Завдання.

     Поясніть, із якою метою створюють штучні водойми – водосховища, ставки.

     Створюються з метою:

  • накопичення запасів води  для побутових і господарських потреб;
  • для регулювання водного стоку;
  • створення умов для виробництва електроенергії;
  • покращення умов судноплавства;
  • риборозведення тощо.

Прийом «Мандрівка»

     Учні, працюючи з фізичною картою України, «подорожують» великими річками, знаходячи найбільші водосховища.

 Прийом «Проблемне питання»

     Поясніть, як створення водосховищ вплинуло на гідрологічний режим річок. Сформулюйте позитивні та негативні наслідки створення водосховищ. Запропонуйте шляхи вирішення проблем, пов’язаних із функціонуванням водосховищ.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Прийом «Географічний практикум»

     Учні по черзі показують на настінній фізичній карті України найбільші озера, водосховища, які називає вчитель. Одночасно ці об’єкти наносяться на контурну карту.

VІ. Підсумки уроку

Прийом «П’ять речень»

     Учні підводять підсумок вивченому на уроці за допомогою п’яти речень. VII. Домашнє завдання

     1) Опрацювати відповідний параграф підручника.

     2) Скласти кросворд «Озера й водосховища»

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку