- Дорогі діти! Сьогодні ми проведемо незвичайний урок. До нас у гості завітали геометричні фігури. Вони допоможуть нам пригадати, що ми про них вивчали на уроках математики.
(На столі скринька з геометричними фігурами та їх зображеннями)
- Хто першою відкриє наш парад ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Немов натягнута струна. Така рівнесенька вона.
Початку і кінця нема. Що це за лінія?...(пряма)
Привіт усім! Мене впізнали?
Я прямо йду і не звертаю.
На собі безліч точок маю -
Не видно ні кінця, ні краю.
У мене є ще дві сестриці.
Про них забути не годиться:
Одна в’ється, мов потічок,
А друга колеться, як їжачок.
Як їх зовуть, хто відгадає? (крива і пряма лінії)
Тут відрізок взявся в боки:
-Ну й скрекочуть, мов сороки!
Нумо, хто мене впізнає?
Ніби лінія пряма я,
Тільки межу з двох боків маю. (відрізок)
А я складаюсь із крапочки і прямої;
Можу пробиватись із-за хмарки дощової
І як ти не крути,
Але без мене не побудуєш кути. (промінь)
-Тож надаємо слово «кутам».
Є чотири нас брати.
Звемось просто ми – кути.
Тільки хто мав більше сили
То,мов птах,розправив крила.
І ми хочемо, щоб просто
Нас розставили по росту.
(Кути: гострий, прямий, тупий, розгорнутий)
- Щоб дізнатися, хто наступні наші гості, потрібно відгадати математичний ребус:
« 3 < НИК»
- Ось трикутник – це найменший многокутник.
Ну й великий в нього рід!
Якщо брати родовід той, що зі сторони кутів -
Всього троє їх братів
І по величині сторін
Їх є три, а не один.
Діло добреє зробіть,
Всіх на ймення назовіть.
- Як називаються трикутники, якщо брати до уваги кути?
(Гострокутні, прямокутні, тупокутні)
- А сторони?
(Рівносторонні, рівнобедрені, різносторонні)
- Шановні фігури! Скільки у вас є кутів? - Три.
- А сторін? -Три.
- А вершин? Три.
- То ми будемо називати вас трьохвершинниками або трьохсторонниками.
- Просто люди давно договорились у назві згадувати тільки кути.
- А що тут за сімейка у кутику? Впізнали?
- Це ж чотирикутники!
Хто не знає як нас звуть,
Скаже:- Це чотирикутник.
Тільки у 4 класі
Діти всі - ну просто «Аси!»
Скоро раду нам дадуть
Й імена наші назвуть.
Він давно знайомий мій,
Кожен кут у нім прямий.
Всі чотири сторони
Однієї довжини. ( КВАДРАТ)
В мене теж чотири сторони, не всі однакові вони.
Прямих кутів чотири маю. Як мене звуть, хто відгадає? (прямокутник)
- Щоб повітряного змія запускати, потрібно вміти цю фігуру будувати:
Має чотири рівні сторони, тільки не прямі у неї кути. (ромб)
На спідничку дуже схожа – це …… трапеція пригожа.
А я не ромб, не прямокутник,
Хоча також чотирикутник.
Протилежні сторони паралельні і рівні.
Кути , що навпроти два гострі і два тупі
Тож зможеш назвати мене ти? ( паралелограм )
-А хто на черзі з інших многокутників?
- А я в батька один син;
І погратися ні з ким.
П’ятикутник сумно скаже
Й на сусіда теж покаже.
(Поруч стоїть шестикутник)
Скільки сторін у шестикутнику?
-… а кутів? ... вершин?
( П’ятикутник і шестикутник тримаються за плечі)
Та стає для нас сюрпризом,
Коли ти будуєш призму
І, звичайно, без розмови
Мене візьмеш за основу.
Коли гляну я на брата.
Ми удвох, немов близнята,
Коли для призми знову
Стаємо за основу.
Ми не знаєм чом так сталось,
Що від нас всі від’єднались.
Один кубом зватись став.
Ну а інший ім’я вибрав.
Що язик чуть не зламав.
- Що це за фігура? (паралелепіпед)
- А що таке куб? - Це прямокутний паралелепіпед.
Однією із Семи чудес світу
Збереглась Хеопса Піраміда.
Дітлахи будують вежі…
В математиці є вони теж.
Мають основу й вершини,
А трикутники є гранями бічними.
Конус - є така фігура.
Він хорошої статури.
В нього за основу круг,
Гладка поверхня навкруг.
А тепер попрошу вас далі
Назвати його деталі. (Основа, твірна конуса, радіус основи, висота,бічна поверхня)
Консервна банка, чи стакан,
Кастрюля, колесо чи діжка -
Це все циліндри. Треба й нам
Про цю фігуру знати трішки.
(Бічна поверхня, 2 основи: нижня і верхня,висота,
твірна циліндра, радіус основи)
М’ячик по подвір’ї скаче.
Сонце, що у небі бачим.
Глобус вчитель нам покаже
На уроці. А ми скажем:
- В геометрії зовуть їх
Всі предмети оці – куля.
Так! Але, щоб ці предмети намалювати
Потрібно про круг і коло нагадати.
- Яка фігура називається колом? А кругом?
- Що таке радіус кола? А діаметр?
(У ящику щось «пікає» )
- Оце так, точку загубили. А вона є центром кола, круга, кулі, починає промінь, починає і закінчує відрізок.
Схожий дуже на яйце.
Або на чиєсь лице,
Диню, огірок зелений,
Кульку у руці у мене.
Коло приплюснутим стало -
Називається ………. (овалом).
- Ось ми з вами повторили всі геометричні фігури, їх основні елементи.
Вам у пригоді стануть циркулі і олівці,
Лінійки чи косинці,
Бо кожен повинен пам’ятати,
Що без них геометричні фігури не побудувати.