ПОХІДНА ТА ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ ДО РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.
Урок-подорож країною Диференціального Числення.
Ігри – «гімнастика розуму», тренування з комунікабельності – допомагають згуртувати колектив, сформувати організаторські навички, виховувати ініціативність, самостійність.
Для проведення уроку-подорожі клас об’єднується в чотири-п’ять команд (екіпажів). Команди знають, що вичерпна відповідь без помилок – це бали команді, тому під час підготовки сильніші учні тренують слабших, щоб забезпечити бали своїй команді, бо розуміють, що від результату роботи кожного учасника залежить успіх усієї команди. Відбувається активне спілкування членів команди, без участі вчителя, формуються навички самостійної та пошукової роботи.
Результатом уроку буде залік з теми «Застосування похідної».
Загальні правила гри.
Мета:
Тип уроку: застосування знань, умінь навичок.
Питання, що пропонуються до обговорення на уроці:
… Сила і загальність методу диференціального та інтегрального числень такі, що, не ознайомившись з ними, не можна як слід зрозуміти значення математики для природознавства та техніки і навіть повністю оцінити всю красу і принадність самої математичної науки.
ХІД УРОКУ
Перший етап уроку.
1. Вступне слово вчителя про роль поняття «похідна» в науці та техніці.
До відкриття похідної прийшли в кінці XVII ст.. незалежно один від одного два відомі вчені – Ісаак Ньютон і Готфрід-Вільгельм Лейбніц: перший, розв’язуючи задачу механіки про миттєву швидкість, а другий – геометричну задачу про проведення дотичної до кривої в певній точці.
Виникнувши з практики, поняття похідної отримало узагальнювальний абстрактний зміст, що збільшило її прикладне значення. Створення диференціального числення розширило можливості застосування математичних методів у природознавстві та техніці.
2. Організація класу
Учень повідомляє, що в подорож країною Диференціального Числення вирушають чотири команди.
Склад команди: капітан, штурман та члени екіпажу.
Учитель дає настановку: якщо в команди виникають труднощі під час виконання завдань, то вона «сигналізує» прапорцем червоного кольору, а якщо завдання виконується, то – зеленим прапорцем.
До дошки запрошуються капітани (штурмани) команд.
Мета роботи: перевірити, чи готові кораблі до подорожі. Капітанам пропонуються завдання.
Капітану 1
Функція |
Похідна функція |
1. 2. 3. 4. ; 5. |
1. 2. 3. 4. 5. |
Капітану 2
Функція |
Похідна функція |
1. 2. 3. ; 4. |
1. 2. 3. 4. |
Капітану 3
1) ; 2) ; 3) .
Які з цих точок є точками екстремуму?
f '(x) |
+ |
− |
+ |
− |
x |
f (x) |
|
0 |
4 |
8 |
|
Капітану 4
f (x) |
|
|
|
|
f '(x) |
|
|
|
|
3. Поки капітани виконують завдання, вчитель проводить з іншими учнями класу (членами екіпажів) фронтальне опитування.
Питання до учнів
а) (−5;−2); б) (−2;3); в) (3;5).
Відповідь поясніть.
а) =; б) =;
в) =; г) =.
а) ; б) в) ; г) .
Другий етап уроку
1. Капітани команд беруть зі столу вчителя конверти під назвою «Важке питання». У кожному конверті декілька завдань, причому завдання між членами екіпажу розподіляють капітан і штурман.
2. Виконання учнями завдань.
Картка «Важке запитання» (зразок)
.
3. Захист розв’язань завдань кожним з екіпажів.
Для захисту розв’язань задач до дошки запрошуються по два учні від екіпажу: один представляє розв’язання найбільш складних задач, а інший розкриває «проспекти» розв’язання інших задач, картки з повним виділенням тих математичних знань, які довелось застосувати під час розв’язування.
4. Учитель коригує дії учнів; звертає особливу увагу на правильність і грамотність побудови графіків функцій.
Третій етап уроку
1. Капітани (штурмани) команд отримують пакети із завданнями.
Пакети мають назву «Випробуй свою долю». Розподіляються завдання, як і на попередньому етапі.
2. Виконання учнями завдань.
Картка «Випробуй свою долю» (зразок)
3. Захист кожним з екіпажів своїх завдань. Один із представників екіпажу повністю наводить розв’язання текстової задачі, а інший надає «проспект не» розв’язання інших задач.
IV. Підсумок уроку.
Підраховується кількість балів, зароблених учасниками подорожі, з’ясовується, хто найуспішніший у країні Диференціального Числення.
V. Домашнє завдання.