Урок позакласного читання.
Проспер Меріме.
КАРМЕН
ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ПРОСПЕРА МЕРІМЕ. ЖАНРОВІ ТА КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ НОВЕЛИ П. МЕРІМЕ «КАРМЕН». ОБРАЗИ КАРМЕН І ХОСЕ У ТВОРІ
Мета:
Компетентності, що формуються:
предметні — уміння аналізувати композицію новели П. Меріме, характеризувати її головних героїв, відзначати жанрові особливості твору, коментувати інтерпретації образу Кармен іншими митцями;
ключові — спілкування державною мовою (уміння письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, погляди), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (вибіркове, пошукове)).
Обладнання: текст новели П. Меріме «Кармен»; портрет П.Меріме; портрет Ж.Бізе; вірші про Кармен; аудіозаписи уривків з опери Ж.Бізе «Кармен»; аудіозапис романсу «Любовь – волшебная страна»; відеозапис французько-італійського драматичного фільму режисера Франческо Розі, адаптації однойменної опери Ж.Бізе; презентація Microsoft PowerPoint; три аркуші для фліпчарту; смужки паперу з написаними подіями з твору; маркери; клей.
Тип уроку: комбінований
|
Краса й кохання –
два джерела страждань. |
||
|
Кохати - це не значить дивитися одне на одного, кохати - це значить разом дивитись в одному напрямку.
|
Хід уроку
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя.
Ми закінчуємо вивчати твори світової літератури, що відносяться до епохи Реалізму. Всі вони об’єднуються певними спільними рисами.
Якими?
Пригадайте, які твори ми вивчали. Хто їх автори?
Що об’єднує твори, які ми вивчали на цьому етапі розвитку літератури?
(Запис теми, епіграфу)
Слово вчителя.
Сьогодні ми познайомимося з твором, у якому автор звертається до вічної теми – теми КОХАННЯ. Познайомимося з новим твором, новими героями, згадаємо, що таке новела, звернемося до такого поняття, як «вічний образ» і спробуємо відповісти на проблемне запитання, яке ми сформулюємо після виконання першого завдання.
Звучить романс «Любовь – волшебная страна»
Учні виконують в зошити, зачитують свої варіанти, один (спільний) сенкан записується на аркуші фліпчарту.
Слово вчителя.
Кохання приходить раптово і несподівано, коли у шаленому галопі час раптом зупиняється, коли терези почуттів раптом виходять з рівноваги й починають швидко коливатись в очікуванні незвіданого, коли у калюжах повсякденного життя відбиваються промені невловимої, тріпотливої радості, коли душа спалахує барвистими іскорками мрій і лине у безмежну далечінь на крилах щастя.
Кохання – одне з найкращих і найглибших людських почуттів, та вічне, як саме життя. Його сила облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні діла і героїчні вчинки, а іноді змушує тяжко страждати.
Кохання – одна з магістральних тем світової літератури від самого початку її існування.
Знайомлячись із шедеврами скарбниці світової культури, захоплюємося античною любовною лірикою, дивуємося глибині проникнення й відображення людських почуттів у творчості видатних поетів Кавказу й Середньої Азії, віддаємо належне віртуозності любовної поезії західноєвропейських письменників доби Відродження, пишаємося сучасниками, які, попри всі катаклізми й негаразди, віддають у своїй творчості належне вічній темі кохання.
Краса – сила надзвичайна. Вона підносить й зачаровує. Вона воскрешає. Тому всі ми поклоняємося їй, шукаємо її серед одноманітності буднів.
Кажуть, що про любов сказано все, але не всіма. Тобто кожен, поет він чи прозаїк, драматург чи людина не причетна до літератури, у житті обов’язково «пише» свою неповторну історію кохання з тією лише відмінністю, що про особисті почуття багатьох ми ніколи не довідаємося.
Ось такою німфою, квіткою, мрією для багатьох іспанських чоловіків стала циганка Кармен. Вона є взірцем волелюбності і краси для мільйонів жінок світу.
Склавши наш сенкан, ми, так би мовити, склали нашу формулу кохання, а тепер давайте спробуємо сформулювати наше проблемне запитання:
Чому кохання Хосе і Кармен було приречене?
Чому воно не принесло щастя героям?
IІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Новела (іт. novella, від лат. novellas — новітній) – близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки. Тип малої форми оповіді, який виник в епоху Відродження, характеризується динамічною інтригою та увагою до особистості героя, його індивідуальної свідомості та вчинків. Новела – один із жанрів епічного роду літератури.
(Питання пропонуються на слайді презентації)
Яким ви уявляєте оповідача?
Розкажіть про нього від першої особи, використовуючи цитати з твору.
Звучить «Сюита» з опери Ж.Бізе «Кармен»
«Порушена послідовність»
Учням пропонуються на смужках записані елементи сюжету. Треба скласти у правильній послідовності і склеїти.
Групи демонструють свої варіанти, експерт перевіряє правильність.
Звучить «Хабанера» и «Тореодор» з опери Ж.Бізе «Кармен»
«Гронування» (склади характеристику літературного героя)
На запропонованих аркушах учні, об’єднані у дві групи, складають гроно-характеристику Кармен і Хосе. Демонструють.
Образ Кармен став «вічним образом» як Прометей і Пігмаліон, як Дон Кіхот і Гамлет, як Ромео і Джульєтта, До образу Кармен у різні часи зверталися різні митці. Однойменна опера Жоржа Бізе, балет «Кармен-сюїта» Радіона Щедріна, численні екранізації…
Звучить «Танець» з опери Ж.Бізе «Кармен»
Ми познайомилися з чудовими творами мистецтва, давайте спробуємо все ж відповісти на наші проблемні запитання:
Чому кохання Хосе і Кармен було приречене?
Чому воно не принесло щастя героям?
Що стало на перешкоді їхнього шляху до щастя?
Чи згодні ви з епіграфом сьогоднішнього уроку?
Чи актуальні проблеми, які піднімаються у творі сьогодні.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Продовжте речення:
«Новела П.Меріме «Кармен» надихнула мене на думку про те…»
або «Опера Ж.Бізе «Кармен» надихнула мене на думку про те…»