Розробка уроку позакласного читання за новелою Проспера Меріме "Кармен"

Про матеріал
Розробка уроку, яка дозволяє на прикладі новели П.Меріме "Кармен" формувати основні життєві компетентності учнів, високі моральні якості та естетичні смаки через використання технології критичного мислення.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання.

Проспер Меріме.

КАРМЕН

 

ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ПРОСПЕРА МЕРІМЕ. ЖАНРОВІ ТА КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ НОВЕЛИ П. МЕРІМЕ «КАРМЕН». ОБРАЗИ КАРМЕН І ХОСЕ У ТВОРІ

Мета:

  •  ознайомити учнів із життям і творчістю  Проспера Меріме;
  •  проаналізувати композицію, жанрові особливості новели «Кармен»;
  •  схарактеризувати головних героїв твору;
  • розвивати навички аналізу епічного твору, вміння порівнювати та узагальнювати:
  • розвивати вміння готувати повідомлення на задану тему, працювати з додатковою літературою;
  • розвивати  асоціативне  та логічне мислення, зв’язне мовлення;
  • розширювати культурний світогляд;
  •  сприяти морально-етичному вихованню учнів.

Компетентності, що формуються:

предметні — уміння аналізувати композицію новели П. Меріме, характеризувати її головних героїв, відзначати жанрові особливості твору, коментувати інтерпретації образу Кармен іншими митцями;

ключові — спілкування державною мовою (уміння письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, погляди), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (вибіркове, пошукове)).

 Обладнання: текст новели П. Меріме «Кармен»; портрет П.Меріме; портрет Ж.Бізе; вірші про Кармен;  аудіозаписи уривків з опери Ж.Бізе «Кармен»; аудіозапис романсу «Любовь – волшебная страна»; відеозапис французько-італійського драматичного фільму режисера Франческо Розі,  адаптації однойменної опери  Ж.Бізе; презентація Microsoft PowerPoint; три  аркуші для фліпчарту; смужки паперу з написаними подіями з твору;  маркери; клей.

Тип уроку:    комбінований

 

Краса й кохання –

два джерела  страждань.
                                                                                Омар Хайям

 

Кохати - це не значить

дивитися одне на одного,

кохати - це значить разом дивитись в одному напрямку.

 

З книги «Земля людей» («Terre des hommes», 1939) 

французького  льотчика і письменника

 Антуана де Сент-Екзюпері

 

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ
  2. ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ,  МЕТИ. 

           МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя.

Ми закінчуємо вивчати твори світової літератури, що відносяться до епохи Реалізму. Всі вони об’єднуються  певними спільними рисами.

Якими?

Пригадайте, які твори ми вивчали. Хто їх автори?

Що об’єднує твори, які ми вивчали на цьому етапі розвитку літератури?

(Запис теми, епіграфу)

Слово вчителя.

Сьогодні ми познайомимося з твором, у якому автор звертається до вічної теми – теми КОХАННЯ. Познайомимося з новим твором, новими героями, згадаємо, що таке новела, звернемося до такого поняття, як «вічний образ» і спробуємо відповісти на проблемне запитання, яке ми сформулюємо після виконання першого завдання.

Звучить романс  «Любовь – волшебная страна»

  1. Скласти сенкан до слова    КОХАННЯ

Учні виконують в зошити, зачитують свої варіанти, один (спільний)  сенкан записується на аркуші фліпчарту.

Слово вчителя.

Кохання приходить раптово і несподівано, коли у шаленому галопі час раптом зупиняється, коли терези почуттів раптом виходять з рівноваги й починають швидко коливатись в очікуванні незвіданого, коли у калюжах повсякденного життя відбиваються промені невловимої, тріпотливої радості, коли душа спалахує барвистими іскорками мрій і лине у безмежну далечінь на крилах щастя.

Кохання – одне з найкращих і найглибших людських почуттів,  та вічне, як саме життя. Його сила облагороджує, робить людину добрішою і кращою, спрямовує на величні діла і героїчні вчинки, а іноді змушує тяжко страждати.

Кохання – одна з магістральних тем світової літератури від самого початку її існування.

Знайомлячись із шедеврами скарбниці світової культури, захоплюємося античною любовною лірикою, дивуємося глибині проникнення й відображення людських почуттів у творчості видатних поетів Кавказу й Середньої Азії, віддаємо належне віртуозності любовної поезії західноєвропейських письменників доби Відродження, пишаємося сучасниками, які, попри всі катаклізми й негаразди, віддають у своїй творчості належне вічній темі кохання.

Краса – сила надзвичайна. Вона підносить й зачаровує. Вона воскрешає. Тому всі ми поклоняємося їй, шукаємо її серед  одноманітності буднів.

Кажуть, що про любов сказано все, але не  всіма. Тобто кожен, поет він чи прозаїк, драматург чи людина не причетна до літератури, у житті обов’язково «пише» свою неповторну історію кохання  з тією лише відмінністю, що про особисті почуття багатьох ми ніколи не довідаємося.

Ось такою німфою, квіткою, мрією для багатьох іспанських чоловіків стала циганка Кармен. Вона є взірцем волелюбності і краси для мільйонів жінок світу.

Склавши наш сенкан, ми, так би мовити, склали нашу формулу кохання, а тепер давайте спробуємо сформулювати наше проблемне запитання:

Чому кохання Хосе і Кармен  було  приречене?

Чому воно не принесло щастя героям?

IІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Повідомлення  учня  про життя і творчість Проспера Меріме.
  2. Робота з текстом.
  1. Словникова робота

Новела  (іт. novella, від лат. novellas — новітній) –  близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки. Тип малої форми оповіді, який виник в епоху Відродження, характеризується динамічною інтригою та увагою до особистості героя, його індивідуальної свідомості та вчинків. Новела – один із жанрів епічного роду літератури.

  1. Повідомлення учня про історію створення новели П.Меріме «Кармен»
  2. Повідомлення учня про особливості композиції новели «Кармен».
  3. Бесіда за сюжетом.

(Питання пропонуються на слайді презентації)

  1. «Словесне малювання»

Яким ви уявляєте оповідача?

Розкажіть про нього від першої особи, використовуючи цитати з твору.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Звучить «Сюита» з опери Ж.Бізе «Кармен»

  1. Робота в групах.

«Порушена послідовність»

Учням пропонуються на смужках записані елементи сюжету. Треба скласти у правильній послідовності і склеїти.

  1. Зустріч француза-фахівця з давньої історії з розбійником Хосе - Марією.
  2. Хосе супроводжує Кармен до в’язниці. 
  3. Хосе потрапляє до в’язниці.
  4. Військова кар’єра зіпсована - Хосе став контрабандистом.
  5. Кармен дає підстави,для ревнощів.
  6. У Кармен новий коханець – пікадор Лукас.
  7. Хосе вбиває Кармен і віддає себе в руки правосуддя

Групи демонструють свої  варіанти, експерт перевіряє правильність.

  1. Бесіда:
  1. Яке враження на вас справила розповідь оповідача про Кармен? Якою за характером, звичками ви уявили молоду жінку?
  2. Про що ви дізналися завдяки детальному портрету Кармен?
  3. Чи змінилося ваше ставлення до героїні, коли ви прочитали розповідь Хосе? Як саме?
  4. Які вчинки Кармен ви засуджуєте, а які викликають у вас захоплення?
  5. Чому оповідач і Хосе неодноразово називають Кармен демоном, дияволом?
  6.  Як з образом героїні співвідноситься епіграф до твору?
  7. На вашу думку, Кармен — це позитивний чи негативний персонаж?
  8. Яким у творі постає Хосе? Чому він став убивцею та контрабандистом?
  9. Чи можна сказати, що Хосе має слабкий характер? Обґрунтуйте свою відповідь.
  10. Як ви вважаєте, чому автор не описав почуття Хосе після вбивства Кармен?
  11. Новелу Меріме називають психологічною.  Як ви гадаєте, чому?

 Звучить «Хабанера»  и «Тореодор» з опери Ж.Бізе «Кармен»

  1. Робота в групах.

«Гронування» (склади характеристику літературного героя)

На запропонованих аркушах учні, об’єднані у дві групи, складають гроно-характеристику Кармен і Хосе. Демонструють.

  1. Слово вчителя.

Образ  Кармен  став «вічним образом» як Прометей і Пігмаліон, як Дон Кіхот і Гамлет, як Ромео і Джульєтта, До образу Кармен у різні часи зверталися різні митці. Однойменна опера Жоржа  Бізе, балет  «Кармен-сюїта» Радіона Щедріна, численні екранізації…

 Звучить «Танець» з опери Ж.Бізе «Кармен»

  1. Повідомлення учня про історію створення, особливості сюжету опери Ж.Бізе «Кармен» та відмінність  сюжету опери від новели П.Меріме.
  2. Повідомлення учня про балет  «Кармен - сюїта» Р.Щедріна.
  1. РЕФЛЕКСІЯ
  1. Слово вчителя.

Ми  познайомилися з чудовими творами мистецтва, давайте спробуємо все ж відповісти на наші проблемні запитання:

  1. «Мікрофон»

Чому кохання Хосе і Кармен  було  приречене?

Чому воно не принесло щастя героям?

Що стало на перешкоді   їхнього шляху до щастя?

Чи згодні ви з епіграфом сьогоднішнього уроку?

Чи актуальні проблеми, які піднімаються у творі сьогодні.

  1. Перегляд фрагменту французько-італійського драматичного фільму режисера Франческо Розі,  адаптації однойменної опери  Ж.Бізе «Кармен»
  1. ОЦІНЮВАННЯ 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Продовжте речення:

«Новела П.Меріме «Кармен» надихнула мене на думку про те…»

або   «Опера Ж.Бізе  «Кармен» надихнула мене на думку про те…»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
3292
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку