УРОК № 67 |
ДАТА : |
Тема: |
РМ. Особливості побудови роздуму. Усний твір-роздум. Усний твір |
Мета: |
навчити учнів створювати усні та письмові твори-роздуми; формувати вміння підпорядковувати висловлювання головній думці, використовувати мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; прищеплювати вміння доводити власну думку, спростовувати помилкові твердження; виховувати любов до природи. |
Тип уроку: |
РМ. |
Обладнання: |
підручник, пам’ятка «Як працювати над твором-роздумом». |
Хід уроку |
І. Органіаіційний момент
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда.
— Які ви знаєте типи мовлення?
— За яких умов мовленнєвої діяльності використовується кожен із цих типів?
— Коротко охарактеризуйте кожен тип мовлення.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Бесіда за питаннями.
— Діти, навіщо, на вашу думку, треба вміти складати роздум?
— На яких уроках ви найчастіше маєте справу з текстом- роздумом?
— Де у повсякденному житті ми вдаємося до міркування?
V. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя. Твір-роздум — це зв’язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).
Роздум складається з трьох частин:
1) Теза — частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
2) Докази — аргументуюча, пояснювальна частина.
3) Висновок, що, як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту.
Завдання: прослухати зразок учнівського твору. Виділити в ньому всі структурні елементи. Довести, що це роздум.
Чому з усіх пір року я люблю літо
Говорять, у природи немає поганої погоди. Але з усіх пір року я найбільше люблю літо. Чому? А ось слухайте.
По-перше, з першого літнього дня починаються найдовші канікули. Цілі три місяці не треба ходити до школи та вчити уроки.
По-друге, у цей час тато з мамою йдуть у відпустку: ми маємо змогу увесь час бути разом.
По-третє, влітку можна поїхати до моря, порибалити на річці чи озері, скупатися, погрітися на сонечку. А ще влітку достигають овочі, фрукти та ягоди. Все цвіте та зеленіє.
Зрештою, нам не треба носити важкий і незручний одяг, можна дати тілу відпочинок.
Отож, я вважаю літо найкращою порою року і найбільше його люблю.
Пам’ятка «Як працювати над твором-роздумом»
Завдання: усно скласти невеликий роздум на одну з наведених нижче тем, скориставшись пам’яткою побудови елементарного роздуму. Чим відрізняється друг від приятеля.
1) Яке свято я найбільше люблю і чому саме?
2) Яка книга вразила мене найглибше?
3) Який шкільний предмет приваблює мене найбільше?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Опитування «Закінчіть речення».
«На уроці для мене найцікавішим було...»
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 196.
1