Тема уроку:Ліна Костенко. Життя і творчість письменниці. Особливості індивідуального стилю.
Мета уроку: навчальна - ознайомити учнів з біографією та творчістю Ліни Костенко, проаналізувати причини заборон на творчість поетеси, поглибити знання учнів про рух шістдесятників, розкрити загадку та силу її художнього слова, визначити особливості індивідуального стилю;
розвиваюча - розвивати в учнів навички виразного читання, уміння чітко
висловлювати свої думки;
виховна - виховувати любов до поезії.
Обладнання: портрет поетеси, поетичні збірки, діаграма « Індивідуальний стиль поетеси» ( на дошці ).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Епіграф:
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться –
У мене жодних претензій нема
До Долі - моєї обраниці.
Ліна Костенко
Зміст уроку
І. План уроку.
1.Випереджувальні завдання ( учні заздалегідь об’єднуються у групи « Історики», «Літературознавці», « Біографи» ).
2. « Презентація» віршів , підготовлених вдома.
3. Ідейно-художній аналіз поезій.
4. Робота з інструктивним листом із запитаннями для груп ( на комп’ютері).
5. Складання діаграми « Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко».
ІІ. Організаційно-мотиваційна частина.
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з творчістю нашої сучасниці , видатної поетеси Ліни Костенко, людиною енциклопедичних знань, з потенціалом Нобелівського лауреата і яка до того ж, нехтуючи своїм здоров’ям, багато часу приділяє роботі у Чорнобильській зоні.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Учні заздалегідь об’єднуються у групи « Історики», « Біографи», « Літературознавці» і готують випереджувальні завдання:
- « Історики» - про 1960-ті роки;
- « Літературознавці» - про шістдесятництво в українській літературі;
- « Біографи» - про життєвий шлях поетеси.
IV. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за епіграфом уроку
- Як би ви пояснили значення слова доля?
За тлумачним словником , доля – хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини.
- Чи можливо долю « запрограмувати», передбачити або змінити?
- Що незвичного в цій строфі? ( Долю вибрала собі сама).
Підберіть синоніми до слова доля ( Талан, фортуна, фатум, планета, зоря, зірка, хрест, мойра).
V. Вивчення нового матеріалу.
План лекції:
- Які зміни відбувалися в житті Ліни Костенко?
- Чи вдалося поетесі зберегти свою самовідданість, творчість?
- Хто або що підтримував(ло) її у житті?
Завдання іншим групам
«Історики»
- З якими відомими письменниками була знайома Ліна Костенко?
- Чи могла б доля Ліни Костенко скластися інакше в тих історичних умовах?
- Утворіть асоціативний ряд, який би передавав ситуацію в Україні, яка склалася у 60-70-х рр.. ХХ ст. (Хаос, паморозь, безвихідь, лабіринт …)
«Літературознавці»
- Які художні смаки виявились у творчості Ліни Костенко?
- Чим цікавилась поетеса у життя і що перенесла у свої твори?
«Біографи»
(Можливий варіант) Дочка «ворога народу», яка бачила судові процеси над «інакомислячими», дисидентами, не могла не протестувати.
«Історики»
(Можливий варіант). Нещаслива доля – народитися в той час, щаслива доля – боротися з негараздами, намагатися виправити недоліки суспільства.
«Літературознавці»
(Можливий варіант) Ліна Костенко продовжила боротьбу за вільне творче слово, збагатила літературу темами та урізноманітнила жанрами.
- (Завдання, на які необхідно знайти відповіді у підручнику (записані на моніторі комп’ютера)).
- Що, на думку авторів підручника, є характеристикою музи Ліни Костенко? (Безкомпромісність, неповторність).
- Якою метафорою можна відповісти на запитання про причини її мовчання? («Гранітні риби»).
- Яка найприкметніша особливість таланту поетеси? (традиційний характер світовідчування).
(Учні зачитують поезії, список яких визначений наперед учителем; до кожного вірша подається інструктивний лист із запитаннями для груп, записаних на моніторі).
«Життя іде і все без коректур …»
Запитання для груп.
«Історики»
- Які історичні події згадуються?
- Які висновки повинні зробити читачі після їх розшифровки?
«Літературознавці»
- Що саме наголошує авторка поезії?
- Чи може бути така думка певною пересторогою?
«Біографи»
- У який час писалися поезія?
- Чи можна 2 останні рядка поезії вважати уроком із власного життя поетеси або звичайним для неї крилатим висловом?
«Пастораль ХХ століття»
Запитання для груп.
«Історики»
- Який період історії описано у вірші?
- Чи типова ситуація змальовується?
«Літературознавці»
- Чому вірш називається « Пастораль ХХ століття»?
- Який художній прийом в основі вірша?
« Біографи»
- У якому році написано вірш?
- Чому ця тема близька авторці?
-
«Розкажу тобі думку таємну …»
Запитання для груп.
«Історики»
- Чи можна визначити історичну епоху з тексту поезії?
- У який період життя Л.Костенко написана ця поезія?
«Біографи»
- Чи можна визначити адресата, чи це узагальнений традиційний ліричний герой?
«Літературознавці»
- Як зрозуміти перший рядок поезії? Чому поетеса хоче таємне зробити явним?
- Яка філософська тема звучить у вірші?
- Як пояснює Г.Аполлінер питання часу у вірші «Міст Мірабо».
« Умирають майстри…»
1.Варіанти асоціацій – мистецтво, геній, бездара, висота.
2. Індивідуальний стиль – психологізм.
Запитання для груп
« Історики»
-Чи можна визначити історичні моменти в поезії?
- Кого Ліна Костенко називає Атлантами?
- Чому поетеса « зраджує» історизму?
« Біографи»
- Визначте час написання поезії?
- У який період творчості Ліни Костенко написано вірш?
« Літературознавці»
- Поясніть зміст другої строфи.
- У яких рядках є сатира? Проти кого вона спрямована?
7. Словникова робота ( записані на моніторі комп’ютера).
Коректура – виправляння помилок у відбитках друкарського набору.
Галоп – швидкий біг коня.
Пастораль – у європейській літературі і мистецтві ХІУ-ХУІІІ ст. жанр, який характеризується ідилічним зображенням пастухів і пастушок на лоні природи.
Аріадна – дочка критського царя Міноса, яка допомогла Тесею вийти з лабіринту Мінотавра, подарувавши клубок ниток.
Анциболи – болотний чорт.
Аргонавти – герої, які здійснили далекий морський похід на кораблі « Арго» в Колхіду за золотим руном.
Теорема – твердження, правильність якого встановлюється доведенням.
Нанизати – проколюючи, насаджувати, настромлювати що-небудь на щось.
Майстер – фахівець з якого-небудь ремесла.
Підмайстер – помічник майстра, той, хто вчиться на майстра.
Проноза – спритна, хитра людина.
Геній – особа, яка наділена найвищим ступенем таланту.»
8.Робота на комп’ютері (Визначити мотиви лірики в поезіях, згрупувати їх у цикли).
Провідні мотиви лірики |
Перелік поезій |
1) дитинство, вбите війною |
«Пастораль ХХ століття». «Мій перший вірш написаний в окопі». |
2) єднання людини з природою |
«Послухаю цей дощ …» |
3) моральність митця |
«Умирають майстри». «Доля». |
4) іронія історії |
«Кінь Калі гула» |
5) мотив апокаліпсису |
« Я чую увертюру Апокаліпсису»( Цикл « Інкрустації»). |
6) любов |
«Очима ти сказав мені люблю …». «Моя любове, я перед тобою»;«Світлий сонет …» |
7) прощання з селянською Атлантидою |
|
9.Проблемне запитання
Як ви ставитесь до того, що посередності називають себе геніями й вимагають слави та пошани? (заслуховують відповіді).
10.Складання діаграми «Особливості індивідуального стилю Ліни Костенко (учні разом із вчителем складають діаграму на дошці).
УІ. Підсумкова бесіда Олена Никанорова сказала: «Саме внутрішній динамізм, який виникає від гострого прагнення гармонії – в світі, в соціальному середовищі, в людських взаєминах – і так само гострого відчуття наявних у них дисонансів і є, мені здається, домінантою творчості Л.Костенко».
- А на вашу думку, що визначає домінанту поезії Л.Костенко? (Філософічність, психологізм).
VII. Домашнє завдання.