Конспект уроку "Складнопідрядні речення (навчальні вправи)"

Про матеріал

Мета уроку: узагальнити й систематизувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення», підготуватися до контрольної роботи;

розвивати зв'язне мовлення учнів, працювати над удосконаленням культури мовлення;

на основі дидактичного матеріалу викликати роздуми про призначення людини на землі.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення: урок-змагання.

Перегляд файлу

Тема. Складнопідрядні речення (навчальні вправи)

Мета уроку: узагальнити й систематизувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення», підготуватися до контрольної роботи;

розвивати зв’язне мовлення учнів, працювати над удосконаленням культури мовлення;

на основі дидактичного матеріалу викликати роздуми про призначення людини на землі.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення: урок-змагання.

Перебіг уроку

І. Слово вчителя.

За вікном зима; пора, коли кожна людина аналізує, підводить підсумки зробленого за рік. І ми з вами сьогодні спробуємо узагальнити, підсумувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення».

Запишіть у зошитах тему уроку.

Для того щоб ефективніше працювати, ми об’єдналися у три групи:

Вправи та завдання до уроку поділено на блоки:

  • теоретичний блок;
  • практичний;
  • творче завдання.

Керівники груп записуватимуть у картки оцінювання прізвища найактивніших учнів.

 

2. Завдання на знання теоретичного матеріалу

 

2.1. Гра «Лінгвістичний волейбол» (так-ні)

  1. Частини складнопідрядного речення нерівноправні за змістом. (так)
  2. Займенники не можуть бути сполучними словами в СПР. (ні)
  3. Підрядне речення пояснює, уточнює чи доповнює головне і граматично залежить від нього. (так)
  4. Головне речення схематично позначаємо круглими дужками. (ні)
  5. Підрядне речення може бути тільки після головного. (ні)
  6. Означальна підрядна частина відповідає на питання Який? Котрий? (так)
  7.  З’ясувальна підрядна частина стоїть після пояснюваного слова головної частини. (так)
  8. Підрядну частину допусту з’єднуємо з головною за допомогою сполучника так що. (ні)
  9. При складених сполучниках тому що, через те що, для того щоб, незважаючи на те що, після того як, унаслідок того що, замість того щоб кому треба ставити тільки один раз: або перед усім складеним сполученням слів, або перед сполучником що, щоб, як — залежно від змісту й інтонації. (так)
  10.                 У СПР тире не ставлять. (ні)
  11.                 У реченні

Народ що не знає своєї історії є народом сліпців.

треба поставити лише одну кому. (ні)

  1.                 Речення

 Якщо тебе хтось образив, здивуй його приязню.

є складнопідрядним з підрядною частиною умови. (так)

2.2.Графічне читання. Пояснити схеми складнопідрядних речень.

                                        який?

                        

  1.   [той   ],  (хто    ).               СПР з підрядним означальним; сполучне слово хто(займ.)

 

                             через що?

                    

  1.   [   ], (тому що     ).            СПР з підрядним обставинним причини; сполучник тому що.

 

  1.   [  ], (  так що   ).                 СПР з підрядним обставинним наслідку; сполучник так що.

 

                          навіщо?

                

  1.   [   ],  (щоб    ).                      СПР з підрядним обставинним мети; сполучник щоб.

                                  що?

                         

  1.   [   ], (що      ).                         СПР з підрядним з’ясувальним; сполучник що.

                                              за якої умови?

  1.      (Якщо    ),        [       ].          СПР з підрядним обставинним умови; сполучник якщо.

 

 

 

 

3.Практичні завдання і вправи

 

Слово вчителя. 3 грудня минуло 300 років від дня народження українського мислителя, поета, байкаря Григорія Сковороди.

  • А що ви пам’ятаєте про творчість філософа?

На сьогоднішньому уроці ми звернемося до творчості талановитого сина України.

Сковорода – автор багатьох афоризмів, частина з яких має будову складнопідрядного речення. ( на дошці записано визначення (Афори́зм (грец. αφορισμός, означення, вислів) — короткий влучний оригінальний вислів, що зробився усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. В афоризмі досягається найвища концентрація безпосереднього повідомлення і того контексту, в якому думка сприймається слухачами або читачем.Афоризмами можуть бути прислів'я, сентенції класичних авторів, крилаті вирази з літературних та філософських творів)).

  1.  Дослідження-моделювання

    

 Змоделювати афоризми у формі складнопідрядних речень, поєднавши головну частину з підрядною. Записати, виділити засоби зв’язку, указати на тип підрядної частини. Накреслити схеми речень.

 


 

1) Де серце повне вагань…

2)Як ліки не завжди приємні…

3)Тоді лише пізнається цінність часу…

4)Як нерозумно випрошувати те…

5)Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук..

6)Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою…

 

…беруть ролі за здібностями.

…тому що воно для всіх найпотрібніше.

…там огида і нудьга.

…так і істина буває сувора.

…коли він втрачений.

…чого можеш сам досягти.


 

1)Де серце повне вагань, там огида і нудьга.

 

2)Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.

 

3)Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.

 

4)Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти.

 

5)Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук, тому що воно для всіх найпотрібніше.

 

6)Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями.

  1.  Установити відповідність.

1)Григорій ще в юності прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці, флейті, бандурі, цимбалах і сопілці, композиторським талантом, так що на двадцятому році життя його відряджають до Петербурга в придворну капелу.

2)Тільки сонце виглядає,

Вівчар вівці виганяє.

3)Хоч за життя не було надруковано жодного жодного твору Григорія Сковороди, його поезії, байки швидко поширювались по Україні вустами народу.

4)Помер великий мудрець так просто, як і жив.

 

А. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.

Б. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу.

В. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним способу дії і ступеня.

Г. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.

Ґ. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.

(Ключ. 1.Г.   2.Б.   3.А.   4.В.)

 

 

  1.  Зробити синтаксичний розбір речення (за зразком на ст. 97)

Найбільша справа, що без покликання робиться, втрачає свою честь і вартість.

 

Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне, з підрядним означальним, сполучне слово що (займ.).

 

  1.           Пошукова робота. Прочитати байку Григорія Сковороди. Знайти складнопідрядні речення, визначити їх вид.

 

Жаби

 

(1) Коли висохло озеро, жаби пострибали шукати собі нове житло.(2) Нарешті усі загукали:

 —(3) Яке величезне озеро! (4)Буде воно нам довічним житлом!

(5) І стрибнули разом у нього.

(6) А  одна з них сказала:

  •   (7)Я вирішила жити в одному із джерел, що наповнюють ваше озеро. (8)Он бачу зарослий лісом горб, який посилає сюди багато струмків. (9)Сподіваюся знайти там для себе джерело.

 —(10) А навіщо, тітонько? — спитала молоденька жаба.

 -- (11)Струмочки можуть потекти в інший бік, і ваше озеро може так само висохнути.(12) Джерело ж для мене завжди надійніше од калюжі, - відповіла досвідчена жаба.

 

Сила: (13)Всяка розкіш може зубожіти і висохнути, як озеро. (14)Лише чесне ремесло забезпечить непишне, але спокійне існування... (15)Скільки багатіїв щодня стають жебраками. (16)У цьому єдиним спасінням є ремесло. ...(17)Найбідніші раби нерідко походять від предків, що жили в калюжі великих прибутків.

      Ключ: 1(СПР обст. часу), 7(СПР означ.), 8(СПР означ.), 17(СПР означ.)

 

Чи ви погоджуєтеся з думкою філософа? Чому? Наведіть власний приклад.

3. 5 Орфографічна хвилинка. Написання не, ні зрізними частинами мови.

Неволити, ніяк, недобачати, не поспішаючи, ні з ким, ніколи, неправда, недолік, ніякий, немов, несподіванка, незакінчена праця, не спати, ні до чого, не вміючи, не широкий, а вузький, неякісний, не друг, а ворог, нещастя, недалеко.

 

3.6 Творче завдання. Скласти і записати речення до схем, зважаючи на зміст уроку.

 

4. Підсумки уроку. Оцінювання.

5.Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи (параграф 17-26 повторити), дом. впр.(с.97) виконати.

 

Не забувайте вивчене!!!

 

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
3564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку