Мета уроку: узагальнити й систематизувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення», підготуватися до контрольної роботи;
розвивати зв'язне мовлення учнів, працювати над удосконаленням культури мовлення;
на основі дидактичного матеріалу викликати роздуми про призначення людини на землі.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: урок-змагання.
Тема. Складнопідрядні речення (навчальні вправи)
Мета уроку: узагальнити й систематизувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення», підготуватися до контрольної роботи;
розвивати зв’язне мовлення учнів, працювати над удосконаленням культури мовлення;
на основі дидактичного матеріалу викликати роздуми про призначення людини на землі.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: урок-змагання.
Перебіг уроку
І. Слово вчителя.
За вікном зима; пора, коли кожна людина аналізує, підводить підсумки зробленого за рік. І ми з вами сьогодні спробуємо узагальнити, підсумувати вивчене з теми «Складнопідрядне речення».
Запишіть у зошитах тему уроку.
Для того щоб ефективніше працювати, ми об’єдналися у три групи:
Вправи та завдання до уроку поділено на блоки:
Керівники груп записуватимуть у картки оцінювання прізвища найактивніших учнів.
2. Завдання на знання теоретичного матеріалу
2.1. Гра «Лінгвістичний волейбол» (так-ні)
Народ що не знає своєї історії є народом сліпців.
треба поставити лише одну кому. (ні)
Якщо тебе хтось образив, здивуй його приязню.
є складнопідрядним з підрядною частиною умови. (так)
2.2.Графічне читання. Пояснити схеми складнопідрядних речень.
який?
через що?
навіщо?
що?
за якої умови?
3.Практичні завдання і вправи
Слово вчителя. 3 грудня минуло 300 років від дня народження українського мислителя, поета, байкаря Григорія Сковороди.
На сьогоднішньому уроці ми звернемося до творчості талановитого сина України.
Сковорода – автор багатьох афоризмів, частина з яких має будову складнопідрядного речення. ( на дошці записано визначення (Афори́зм (грец. αφορισμός, означення, вислів) — короткий влучний оригінальний вислів, що зробився усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло в дуже виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. В афоризмі досягається найвища концентрація безпосереднього повідомлення і того контексту, в якому думка сприймається слухачами або читачем.Афоризмами можуть бути прислів'я, сентенції класичних авторів, крилаті вирази з літературних та філософських творів)).
Змоделювати афоризми у формі складнопідрядних речень, поєднавши головну частину з підрядною. Записати, виділити засоби зв’язку, указати на тип підрядної частини. Накреслити схеми речень.
1) Де серце повне вагань…
2)Як ліки не завжди приємні…
3)Тоді лише пізнається цінність часу…
4)Як нерозумно випрошувати те…
5)Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук..
6)Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою…
…беруть ролі за здібностями.
…тому що воно для всіх найпотрібніше.
…там огида і нудьга.
…так і істина буває сувора.
…коли він втрачений.
…чого можеш сам досягти.
1)Де серце повне вагань, там огида і нудьга.
2)Як ліки не завжди приємні, так і істина буває сувора.
3)Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.
4)Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти.
5)Землеробство вдесятеро ліпше всіх кручених наук, тому що воно для всіх найпотрібніше.
6)Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями.
1)Григорій ще в юності прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці, флейті, бандурі, цимбалах і сопілці, композиторським талантом, так що на двадцятому році життя його відряджають до Петербурга в придворну капелу.
2)Тільки сонце виглядає,
Вівчар вівці виганяє.
3)Хоч за життя не було надруковано жодного жодного твору Григорія Сковороди, його поезії, байки швидко поширювались по Україні вустами народу.
4)Помер великий мудрець так просто, як і жив.
А. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим.
Б. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним часу.
В. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним способу дії і ступеня.
Г. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку.
Ґ. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним мети.
(Ключ. 1.Г. 2.Б. 3.А. 4.В.)
Найбільша справа, що без покликання робиться, втрачає свою честь і вартість.
Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне, з підрядним означальним, сполучне слово що (займ.).
Жаби
(1) Коли висохло озеро, жаби пострибали шукати собі нове житло.(2) Нарешті усі загукали:
—(3) Яке величезне озеро! (4)Буде воно нам довічним житлом!
(5) І стрибнули разом у нього.
(6) А одна з них сказала:
—(10) А навіщо, тітонько? — спитала молоденька жаба.
-- (11)Струмочки можуть потекти в інший бік, і ваше озеро може так само висохнути.(12) Джерело ж для мене завжди надійніше од калюжі, - відповіла досвідчена жаба.
Сила: (13)Всяка розкіш може зубожіти і висохнути, як озеро. (14)Лише чесне ремесло забезпечить непишне, але спокійне існування... (15)Скільки багатіїв щодня стають жебраками. (16)У цьому єдиним спасінням є ремесло. ...(17)Найбідніші раби нерідко походять від предків, що жили в калюжі великих прибутків.
Ключ: 1(СПР обст. часу), 7(СПР означ.), 8(СПР означ.), 17(СПР означ.)
Чи ви погоджуєтеся з думкою філософа? Чому? Наведіть власний приклад.
3. 5 Орфографічна хвилинка. Написання не, ні зрізними частинами мови.
Неволити, ніяк, недобачати, не поспішаючи, ні з ким, ніколи, неправда, недолік, ніякий, немов, несподіванка, незакінчена праця, не спати, ні до чого, не вміючи, не широкий, а вузький, неякісний, не друг, а ворог, нещастя, недалеко.
3.6 Творче завдання. Скласти і записати речення до схем, зважаючи на зміст уроку.
4. Підсумки уроку. Оцінювання.
5.Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи (параграф 17-26 повторити), дом. впр.(с.97) виконати.
Не забувайте вивчене!!!