План уроку
Тема програми: Інформаційні джерела в проектній технології
Тема уроку: Основні інформаційні джерела. Журнали, довідни-
ки, енциклопедії.
Мета уроку:
НАВЧАЛЬНА. ознайомити учнів з традиційними джерелами інформації, способами її пошуку; навчити прийомів
пошуку інформації, розміщеної в друкованих джерелах;
РОЗВИВАЮЧА. формувати вміння складати бібліографічний
список використовуваної літератури; аналізувати
отриману інформацію, систематизувати джерела,
відбирати їхню оптимальну кількість, визначати головне;
ВИХОВНА виховувати чіткість мислення.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення : Індивідуально - групова
Комплексно – методичне забезпечення уроку.
Дидактичне:
Між предметні зв’язки
Вимоги до знань та вмінь
Учень повинен знати: традиційні джерела інформації , способи їх пошуку.
Учень повинен вміти: розрізняти джерела інформації , аналізувати отриману інформацію.
Структура уроку
Хід уроку.
1
1.Перевірка наявності учнів (за журналом)
2. Перевірка готовності учнів до початку уроку.
3. Видати необхідні матеріали , інструмент і документацію.
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Варто пам'ятати відомий вислів: «Хто володіє інформацією, той володіє світом»,— авторство якого належить Натану Ротшильду. Опираючись на нього, можна зробити висновок, що успішність проекту багато в чому залежить від повноти, якості й вірогідності вихідної інформації. Основними джерелами такої інформації є журнали, книги, довідники, посібники, енциклопедії.
— Вам, звичайно, доводилося здійснювати пошук необхідної інформації для написання реферату, доповіді, повідомлення тощо. Як ви організовували таку роботу?
Для пошуку літератури, що містить необхідні відомості, варто звернутися в бібліотеку (шкільну, районну, міську й ін.). Для пошуку джерел ви можете використовувати довідково- бібліографічний апарат бібліотеки, що складається з алфавітного й систематичного каталогів, систематичної картотеки статей і електронного каталогу.
В алфавітному каталозі бібліографічні записи розташовуються за абеткою. Ним доцільно скористатися в тому разі, якщо у вас є конкретний список літератури й вам необхідно уточнити місцезнаходження джерела в бібліотечному фонді.
У систематичному каталозі бібліографічні записи розташовані за певними галузями знань. Індекс потрібного розділу можна з'ясувати за ключовим словом (наприклад, «техніка»).
Якщо в бібліотеці створена автоматизована інформаційно- бібліотечна система, то можна скористатися електронним каталогом. Це машиночитальний бібліотечний каталог, який
2
працює в режимі реального часу і є центральною ланкою бібліотеки.
В електронному каталозі зберігаються дані про книжковий фонд бібліотеки та про періодичні видання.
З моменту визначення теми проекту доцільно почати складання списку літератури (бібліографічного списку) з даного питання. У список літератури рекомендується включати вітчизняні й закордонні джерела, що досить широко висвітлюють розглянуту проблему. Список в обов'язковому порядку повинен мати заголовок, що характеризує його зміст, наприклад: «Список використаної літератури» або «Список джерел». Особливої уваги варто надати угрупованню матеріалу в бібліографічному списку.
Існують такі способи групування записів:
Можна вибрати кожен із наведених способів групування. Але якщо список порівняно невеликий за обсягом, то рекомендується зупинитися на алфавітному способі групування матеріалу. У цьому випадку прізвища авторів або заголовки (якщо автори не зазначені) розміщують за абеткою. Роботи одного автора також розташовують за абеткою заголовків. Твори авторів з однаковим прізвищем упорядковують за ініціалами. Якщо при підготовці роботи були використані документи іноземними мовами, то їх розташовують після вітчизняної літератури за латинським алфавітом. Усі документи мають суцільну нумерацію залежно від місця в списку.
При ознайомленні з кожним джерелом бібліографічні дані обов'язково перевіряються на достовірність і уточнюються. Результатом обробки інформації, знайденої таким шляхом, є написання рефератів, а також створення особистої картотеки.
4. Закріплення нових знань і вмінь учнів
3
Бесіда
5. Підсумки уроку
Успішність проекту багато в чому залежить від повноти, якості, достовірності вихідної інформації. При роботі над проектом можна використовувати традиційні джерела інформації: журнали, книги, довідники, посібники, енциклопедії. При пошуку інформації доцільно складати бібліографічний список використаної літератури.
6.Домашнє завдання
Дібрати літературу з теми проекту й скласти бібліографічний список джерел.
4