Тема "Конституційні права і обов'язки людини"
Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; створити умови для формування вміння визначати різні види прав людини, оцінки результатів власної та групової діяльності; сприяти розвитку навичок роботи з нормативно-правовими актами; сприяти вихованню поваги до прав людини.
9 клас
Тема "Конституційні права і обов'язки людини"
Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; створити умови для формування вміння визначати різні види прав людини, оцінки результатів власної та групової діяльності; сприяти розвитку навичок роботи з нормативно-правовими актами; сприяти вихованню поваги до прав людини.
Обладнання: Конституція України, Загальна Декларація прав людини, Міжнародні пакти про права людини, Європейська конвенція прав людини, підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1 Перевірка домашнього завдання
-Правовий диктант
* громадянство * іноземець * апатрид
* біпатрид * біженець *громадянин держави.
- Усне опитування.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Вступна частина.
1 План уроку
1 Якими є конституційні права і свободи людини і громадянина.
2 Які основні обов’язки закріплює Конституція України.
1.1 Робота в парах
Обговоріть у чому полягає головна думка казки? Як ви розумієте висновок садівника : «Той , кого заставляють працювати хомут і батіг , не може бачити майбутнього»?
У полі працювали Віл і Садівник. Віл, запряжений в плуг, орав поле. Повільно сунув він по землі — тягли було нелегко. Та Віл звик коритися господареві. Він знав: як тільки стане, то господар боляче вперіщить його батогом та щ,е й сіна дасть менше увечері. А Садівник скопав невелику кам'янисту грядочку, підготував на виноградник, віл
уранці чув розмову господаря і Садівника. Тоді Садівник сказав: «Ця кам'яниста грядка навіть волові не під силу». Тепер Віл вухам
своїм не вірить: копає Садівник грядку й
співає. Із нього піт тече, а він співає, і очі у нього веселі, раді
— Садівниче, тобі важко? — питає Віл, порівнявшись із ним,
— Ой, як важко...— відповідає Садівник.
— То чого ж ти співаєш і очі у тебе такі радісні?
Бо я бачу и,ю мертву кам'янисту діляночку вже скопаною. Бачу радість в очах людей.
Як же ти все це бачиш? — питає здивований Віл. — Цього ж немає.
Якби людина бачила тільки те, що є, вона не була б людиною. Людина бачить своє майбутнє.
Навчи мене. Садівниче, бачити те, чого ще немає.
Добре, — каже Садівник, — зараз я визволю тебе з хомута
— Але ж без хомута і батога я не зможу працювати, — благає Віл. Садівник тільки розвів руками й подумав: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього». Та він цього не сказав , бо Віл все одно нічого б не збагнув».
1.2Самостійна робота
Працюючи з текстом 2 розділу Конституції України випишіть
Права і свободи людини Статті Конституції України
Громадянські
Політичні
Економічні
Соціальні
Культурні
1.3 Розповідь вчителя (1 питання )
1.4 Робота в парах
Опрацювання юридичних ситуацій
Визначте , які права людини були порушені в зазначених ситуаціях
1. Міжнародний кримінальний суд оголосив , що видає орден на арешт президента Судану Омара аль-Башира за звинуваченням у воєнних злочинах і злочинах проти людяності в суданському регіоні Дарфур Президентові Судану Омару Хасанові Ахмаду аль-Баширові висунули сім звинувачень у воєнних злочинах, злочинах проти людяності, вбивствах , насильному переселенні й інших. За оцінками ООН, від початку збройного міжетнічного конфлікту в західносуданській області Дарфур 2003 року там загинули - і безпосередньо від бойових дій, і від голоду та хвороб, які супроводжують їх, - до 300 тисяч людей, а ще близько 2 мільйонів 700 тисяч мусили залишити домівки,
2 Під час допиту підозрюваного у скоєнні злочину правоохоронці за допомогою погроз та шляхом застосування фізичної сили намагалися «вибити» з нього потрібні свідчення;
3 Двох неповнолітніх було затримано нарядом міліції, коли вони виходи з кінотеатру . У відділенні міліції їм не повідомили причини затримання Через 4 дні про це було повідомлено їх батьків , які прийшли забрати їх
4 Директор приватного підприємства використовуючи міні – АТС часто прослуховував телефонні розмови працівників своєї фірми і час від часу втручався в розмови.
5 Із газетної статті «….незабаром у суді пройдуть слухання за позовом гр.. К. щодо друку у місцевій газеті недостовірної інформації про нього та членів його сімї , коли він балатувався у депутати міської ради
6 17-літній Андрій К. вирішив зїздити в Польщу на запрошення свого друга. Але йому було відмовлено у видачі закордонного паспорта , оскільки через 8 місяців він підлягає призову до Збройних Сил України і може до цього часу не повернутися в Україну.
2.1 Розповідь вчителя (2 питання )
2.2 Робота з термінами
-обовязки людей.
2.3 Колективна робота
Аналіз ситуації
Чи служитиме Василь в армії
Василь мріяв стати ветеринаром , однак після закінчення середньої школи не пройшов до університету за конкурсом. Тоді він влаштувавсь до зоопарку доглядати тварин. Весною , згідно із законом про військовий обов’язок його мали призвати на військову службу. Отримавши повістку , Василь прийшов до районного військового комісаріату й подав заяву , в якій просив направити його на невійськову службу , наприклад , на роботу у міський шпиталь або в приймальник для бездоглядних собак і котів , аргументувавши це тим , що служити в армії не зможе оскільки вже 2 роки є членам пацифістської молодіжної організації «Прощавай , зброє!»
2.4 Робота в групах
Складіть рекомендації , як не допустити порушення прав та , як слід діяти у випадку їх порушення.
ІV. Заключна частина.
Підсумки уроку
V. Повідомлення домашнього завдання.
Домашнє завдання
*вивчити параграф
*Написати коротке есе «Чи є обов’язки обмеженням ваших прав»