Розробка уроку «Травлення у ротовій порожнині» з біології в 9 класі

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою ротової порожнини, властивостями ферментів і рефлекторною регуляцією виділення травних соків; розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі в ротовій порожнині; формувати практичні навички проведення лабораторних досліджень; розвивати вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, спостерігати, робити висновки; виховувати в учнів працелюбність, старанність, потребу здорового способу життя.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку « Травлення у ротовій порожнині» з біології в 9 класі

 

Мета уроку: ознайомити учнів з будовою ротової порожнини, властивостями ферментів і рефлекторною регуляцією виділення травних соків; розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі в ротовій порожнині; формувати практичні навички проведення лабораторних досліджень; розвивати вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, спостерігати, робити висновки;  виховувати в учнів працелюбність, старанність, потребу здорового способу життя.

Очікувані результати: учні називають органи травної системи, травні залози ротової порожнини; характеризують функції органів ротової порожнини, будову і функції зубів, процеси ковтання; пояснюють роль травних ферментів слини, значення зубів у травленні; спостерігають та описують  дію ферментів слини на крохмаль; застосовують знання для профілактики захворювань зубів.

Обладнання: презентація, таблиця «Органи травлення», обладнання та матеріали для лабораторної роботи.

Тип уроку: урок формування знань умінь та навичок.

 

Структура і зміст уроку

 

1.Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

2. Розминка

Створення робочого настрою.

Однією з умов досягнення високих результатів у навчанні є хороша пам'ять.

- Чи згодні ви зі мною?

- Що можна зробити для покращееня памяті, які прийоми існують? Поділіться власним досвідом (обговорення відповідей учнів).

Я вам дам одну пораду: ніколи не скаржіться на свою пам'ять. Ви знаєте тисячі слів, володієте цікавою, корисною інформацією. У вас чудова пам'ять! Урок біології дасть вам змогу переконатися в цьому і ваші знання, ваша чудова пам'ять допоможуть вам  на уроці.

 

3. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності

Я скористаюся вашою гарною памятю. Сьогодні ми продовжуємо вести мову про харчування.

- Які речовини надходять до організму людини в результаті харчування?

- Якому процесу піддаються поживні речовини в організмі людини?

- Що таке травлення?

- У якій системі відбувається травлення?

- Яку будову має травна система? З яких двох компонентів складається травна система? ( травний канал і травні залози).

Розставте відділи травного каналу у правильній послідовності, кожному відділу відповідає певна літера. Якщо вірно виконаєте завдання, то визначите основне поняття, яке безпосередньо пов'язане з темою сьогоднішнього уроку.

И. Стравохід

А. Кишечник

С. Ротова порожнина

Н. Шлунок

Л. Глотка

Перевірка завдання, поняття - СЛИНА.

«Вот-те и госпожа слюна! Ишь, какая прелесть!» - говорив так про слину видатний фізіолог Іван Петрович Павлов. Дійсно, рідина, якої за добу у людини виділяється близько двох літрів, є унікальною і виконує багато важливих функцій. У якому відділі травного каналу виділяється слина? ( у ротовій порожнині)

 

4. Формулювання теми та мети уроку.

Сьогоднішній урок і буде присвячений процесу травлення у ротовій порожнині.

Що ви вже знаєте з даної теми, а про що хотілося б дізнатися?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

При підготовці до уроку була проведена певна організаційна робота, а саме: були створені декілька груп, кожна з яких отримала завдання. З результатами своєї роботи вони вас познайомлять.

 

5. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Будова і функції ротової порожнини  (розповідь вчителя, робота  в групах,  презентація роботи групами, заповнення таблиці)

2. Слина: склад, характер дії (робота з підручником, складання опорних схем, лабораторна робота)

3. Регуляція слиновиділення (розповідь вчителя, бесіда)

4. Процес ковтання.

 

Розповідь вчителя. Проекція зображення на екран.

Ротова порожнина утворена спереду губами, збоку - щоками, зверху - піднебінням, знизу - язиком і дном рота, ззаду вона переходить в глотку. На щелепах розміщуються зуби, щелепи вкриті яснами. Ряди зубів поділяють ротову порожнину на передротову і власне ротову. У нижній частині ротової порожнини є м'язовий орган – язик.

Будова ротової порожнини

Робота в групах. Презентація результатів роботи:

1 група - Будова і функції язика

2 група - Будова і функції зубів

3 група – Будова і функції слинних залоз

Учні презентують свої роботи, за результатами доповідей і презентацій учні заповнюють таблицю:

Будова і функції ротової порожнини

Органи ротової порожнини

Особливості будови

Функції

  1. Язик
  2. Зуби
  3. Слинні залози

 

 

 

1 група - Будова і функції язика

        Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою з розташованими в ній рецепторами. В ньому розрізняють: кінчик, тіло і корінь. Основу язика становить м’язова тканина, волокна якої розташовуються в трьох взаємно перпендикулярних площинах. Подібне розташування м’язових волокон і прикріплення язика тільки в області його кореня створюють умови для його вільних рухів, що важливо для членороздільної мови (артикуляції). Язик бере участь у процесах пережовування їжі, ковтанні. Тіло язика формує харчову грудочку, корінь бере участь в ковтальних рухах, які здійснюються рефлекторно. Завдяки рецепторам язик забезпечує смакове сприйняття їжі, а також визначає якість речовин, що надходять до ротової порожнини.

                                            2 група – Будова і функції зубів

Зуб є складовою частиною організму людини, одним з його органів. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною мови і звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки.

Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.

Кожен зуб має коронку та корінь зуба. На межі коронки і кореня виділяють шийку зуба.

http://svitppt.com.ua/images/3/2027/770/img19.jpg

Коронку зуба вкриває емаль. Це найтвердіша тканина в організмі людини.Під емаллю розташований дентин, який на 70-80 % складений з неорганічних солей: кальцій фосфату та кальцій фториду.  Центральна частина зубів заповнена пухкою сполучною тканиною, що пронизана нервами, кровоносними сосудами та лімфатичними протоками і називається пульпою зуба. За рахунок пульпи зуб живиться та росте.

У дорослої людини 32 зуба. За формою і функціями зуби поділяють на:різці, ікла, малі кутні, великі кутні. На кожній щелепі знаходяться по 2 ікла, 4 різці, 4 малих кутні, 6 великих кутніх зуба. Різці та ікла мають по 1 кореню; цими зубами відкушують їжу, кутні зуби – 2-3 корені, ці зуби подрібнюють їжу.Остання пара зубів (зубів мудрості) у людини зявляються до 25 років.         

                                          

а) різці; б) ікла; в) малі кутні; г) великі кутні

 

Розповідь вчителя.

Якщо не доглядати за зубами, то виникають різні захворювання. Найпоширеніша хвороба зубів – карієс. Запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.

 

3 група – Будова і функції слинних залоз

У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота, і великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки. У людини є три пари великих слинних залоз: привушні, підщелепні й під’язикові. Слинні залози виділяють слину.

 

 

 

Розповідь вчителя

Слина є важливою складовою нашого організму. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини). Реакція слини - слаболужна. У людини за добу виділяється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку.

Робота з підручником

Зясувати детальний склад слини ви зможете користуючись текстом підручника (&37 стор. 100). Прочитайте інформацію та доповніть схему, а також зверніть увагу на функції кожної складової (завдання виконують 3 хвилини).

Складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

Перевірка завдання

- Які складові сухої речовини?

- Яка роль лізоцима? (знезаражує, сприяє загоєнню ран)

- Роль муцина? (зволожує, обволікає їжу)

- Які ферменти входять до складу слини?

- Роль амілази та мальтази?

- Що таке ферменти?

 

Розповідь вчителя про ферменти

В 1941 році король Данії Христіан X вручав відомому біохіміку Линдерстрем-Лангувищу наукову нагороду за дослідження білків і ферментів. Король попрохав вченого пояснити йому і присутнім, що таке ферменти. Вчений розповів таку історію.

Вмирав старий араб. Все його багатство складалося з 17 чарівних білих верблюдів. Він зібрав своїх синів і оголосив їм своє бажання: «Мій старший син повинен одержати після моєї смерті половину верблюдів. Середньому синові я заповідаю третину всіх верблюдів. Але і мій молодший син повинен одержати свою частину - одну дев'яту частину череди». Поховавши батька, три брати почали ділити верблюдів. Але виконати бажання батька вони не змогли: неможливо було поділити 17 верблюдів ні навпіл, ні на три частини, ні на дев'ять частин. Але тут крізь пустелю проходив дервіш. Бідний, як всі вчені, він вів чорного худого верблюда. Брати звернулися до нього за допомогою. І дервіш сказав: « Виконати бажання вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розділити його спадок. У братів виявилося 18 верблюдів і все вирішилось. Старший син одержав половину верблюдів - 9, середній -третину череди - 6, молодший син одержав свою частину - 2 верблюди. Але 9, 6 і 2 дають 17, і після розподілу залишився зайвий верблюд - старий верблюд вченого. І дервіш сказав: «Віддайте мені мого верблюда за те, що я допоміг розділити вам спадок».

«Ось цей чорний верблюд, - закінчив розповідь Линдерстрем - Панг, - і схожий на фермент. Він зробив можливим  процес, який без нього був би неможливим, а сам залишився без змін».

 

Виконання лабораторної роботи

І в дії цих унікальних речовин, які є складовою слини, ми з вами зараз переконаємося, виконуючи лабораторну роботу «Дія ферментів слини на крохмаль».

Вчитель: Перш ніж приступити до експерименту, давайте згадаємо, як можна в продуктах виявити крохмаль? Яка якісна реакція на нього?

Учень: Якщо на продукт, у складі якого міститься крохмаль, капнути йод, з'являється синьо-фіолетове забарвлення.

Інструктаж з ТБ. Вчитель: Дослідження ви будете виконувати в групах. Хід експерименту описаний в інструктивних картках, які лежать у вас на столах. Після виконання дослідів загальний висновок ми сформулюємо разом. Працювати ви повинні охайно. В чашках у вас налитий слабкий розчин йоду, випадкове потрапляння якого на руки не матиме на них ніякого впливу. Після роботи приведіть своє робоче місце в порядок. Читайте уважно інструктивні картки. Бажаю успіху!

Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Мета: встановити характер дії ферментів слини.

Обладнання та матеріали: два добре накрохмалені клаптики білої тканини, вушні палочки, розчин йоду, вода.

Хід роботи

1. На клаптику накрохмаленої тканини напишіть літеру вушною палочкою змоченою слиною і клаптик  тканини опустіть у розчин йоду.

2. На іншому клаптикові накрохмаленої тканини  напишіть літеру палочкою змоченою водою і також опустіть його у розчин йоду.

3. Порівняйте результати дослідів, заповніть таблицю.

4. Зробіть висновки.

Умови досліду

Результат йодо-крохмальної реакції

Висновок

1.Крохмаль + слина

На клаптику з’явилася висвітлена пляма

Ферменти слини розщеплюють вуглеводи

2.Крохмаль + вода

Весь клаптик має синє забарвлення

Вода не розщеплює вуглеводи

 

Користуючись результатами дослідів сформулюйте загальний висновок до лабораторної роботи.

- Які ферменти входять до складу слини? Які речовини вони розщеплюють?

3. Регуляція слиновиділення

Розповідь вчителя:

- Як і чому починає виділятися слина?

Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Встановлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. Їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їх секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно – рефлекторний механізм відділення слини.

*Переконайтеся в цьому ( учням пропонують з’їсти шматочок чорного хліба ретельно його пережовуючи)

- Що відбувається коли ми бачимо їжу? ( учням показують лимон, видавлюючи з нього сік)

(відбувається рясне виділення слини)

Це умовно-рефлекторне відділення слини. Ось і у вас зараз виник умовний рефлекс на вигляд і запах лимона. Пояснив механізм рефлекторного процесу виділення слини російський фізіолог Іван Петрович Павлов, проводячи досліди з собаками. З цим механізмом ми познайомимося на наступних уроках.

4. Як людини ковтає

Після того, як їжа обробляється в ротовій порожнині (подрібнюється, пережовується, змочується і частково розщеплюється), формується харчова грудка і відбувається рефлекторний акт ковтання і просування харчової грудочки далі по травному каналу ( перегляд відеоролика про акт ковтання).

6. Узагальнення та систематизація вивченого

Вчитель

• Що нового ви сьогодні дізналися?

• У чому виникли труднощі?

• Що допомогло їх вирішити?

• Чи досягли ми поставленої мети?

Учень:

• Їжа починає перетравлюватися в ротовій порожнині, піддаючись двом видам обробки: механічній та хімічній.

• Механічна обробка здійснюється зубами, а хімічна – слиною.

•Ферменти слини починають перетравлювати вуглеводи до глюкози, проявляючи активність в слаболужному середовищі при температурі тіла.

• Виділення слини – це рефлекс.

• Їжу необхідно довго і ретельно жувати.

• Щодня доглядати за ротовою порожниною.

Закріплення

 

Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:

1.М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:

а)губи     б)мигдалини

в) ясна    г)язик

2.Остання пара зубів улюдини з’являється:

а)до 15 років                   б)до 25 років

в) до 10-12 років             г)до 30 років

3.Фермент слини:

а) пепсин                    б)ліпаза

в) мальтаза                 г)трипсин

4.Бактерицидна речовина, що міститься у слині:

а)лізоцим                   б)пепсин

в)амілаза                    г)каталаза

5.Компонент слини, що зволожує та обволікає їжу:

а) вода                       б)муцин

в) жовч                     г)солі

6.Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:

а) вуглеводів                   б)білків

в) ліпідів                          г)солей

7. Домашнє завдання

Опрацювати & 37, виконати завдання &.

Скласти памятку «Догляд за ротовою порожниною»

 

docx
Додав(-ла)
Білоус Артем
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку