Розробка уроку-тренінгу "Гігієна і здоров*я"

Про матеріал
Матеріали підібрані і розроблені у формі тренінгу, що дає можливість учням доступніше, цікавіше засвоїти навчальний матеріал. Використані вправи допомагають кожному учневі розкрити свої здібності, стати рівноправним учасником групи, тренінгу і виховують цікавість до вивчення предмету.
Перегляд файлу

Тема:                      ОСОБИСТА ГІГІЄНА

Мета: Ознайомити учнів з поняттям "гігієна школяра", з'ясувати призначення предметів індивідуального користування;

              формувати і розвивати культурно-гігієнічні навички під час догляду за порожниною рота, руками та волоссям;

              виховувати охайність, акуратність.

Тип уроку: урок - тренінг

Обладнання і матеріали:

  •   Аркуші паперу формату А2 і АЗ
  •   Олівці, фломастери, маркери, ножиці, скоч, клей, ілюстрації до теми

Що підготувати заздалегідь

  • Зразки предметів і засобів особистої гігієни (зубна щітка, пас­та, вологі серветки ).
  •   Ляльку-немовля для демонстрації навичок миття тіла.

 

                                  Хід тренінгу

І. Організація класу.

     Діти, сьогодні у нас незвичайний урок основи здоров’я, ми познайомимося з тренінгами. І працювати ми будемо не так, як завжди за партами, а зберемося у тісному крузі, де зможемо краще бачити, підтримувати чи допомогти одне одному.

ІІ. Мотивація теми і задач уроку.

   1.  І перший етап нашого тренінгу називається «Знайомство».

Ми поглянемо на табличку і пригадаємо про що ми говорили на минулому уроці (розпорядок дня), а робити це будемо ось так

 «Я, Валя, я знаю що прокидатися найкраще о 7 годині…А далі?» розповідь продовжують діти.

   2. Домовленість про правила поведінки під час тренінгу.

А для того, щоб наш урок був цікавим ми повинні поговорити про правила поведінки під час тренінгу. Я буду називати їх, а ви поясните, як ви їх розумієте.

-   Бути уважними.

-   Бути активними

-   Не перебивати…

  3. Очікування.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про нашу гігієну.

   Розповідь учителя.

  • Слово "гігієна" походить від імені міфологічної богині Гігієни — доньки бога лікування Ескулапа. З її іменем уособлювався культ охайності і чистоти тіла.
  • Сучасне поняття "особиста гігієна" включає утримання в чистоті тіла (шкіри, волосся, порожнини рота), натільної та постільної білизни, одягу, взуття, житла. Дотри­мання особистої гігієни сприяє збереженню та зміцненню здоров'я.

Я б хотіла, щоб цей урок вам сподобався. А чого хотіли б ви?

2. Робота за таблицею чи ілюстраціями.

а) Розгляд ілюстрацій. Робота з таблицями. (дитина вмивається, приймає душ, миє руки з милом, чистить зуби, взуття, одяг; розчісується, прибираєш у  класі або вдома).

б) Відповіді на запитання.

  • Що включає в себе поняття "особиста гігієна"?
  • Чому потрібно дотримуватись особистої гігієни?
  • Які предмети індивідуального користування потрібні для втримання особистої гігієни?

в) Відгадування загадок.

  • Зубів багато, а нічого не їсть. (Гребінець)
  • Гладеньке й пахуче, миє чисто. (Мило)
  • Кістяна спинка, на черевці щетинка, по брамі стрибала, кришки виганяла. (Зубна щітка)
  • Поки вона гуляла, спинка рожевою стала. (Губка)

г)Робота в групах . Презентація листівок. «Чистота – запорука здоров’я»

(діти отримують конверти з малюнками – предметами особистої гігієни)

1 група. Вибрати предмети необхідні для догляду за волоссям

2група.Підберітьпредмети необхідні для догляду за тілом

3 група. Оберіть предмети необхідні для догляду за ротиком та зубками.

ІІІ. Руханка.

3. Про вмивання.

Насамперед миють руки з милом. Намиленою щіточкою для нігтів добре почистити кінчики пальців.   Потім змити мильну піну.

Лице, вуха, шию мити чистими, вдруге намиленими руками.

Закінчувати вмиватися рекомендовано прохолодною водою, що загартовує організм.

Купатися (під душем чи у ванні) потрібно щодня. Витиратися треба особистим чистим і сухим рушником. Якщо дозволяють умови, походити 3—5 хвилин по кімнаті не вдягненим — така "повітряна ванна" підвищує опірність організму.

 

4. Про догляд за ротовою порожниною і зубами.

Загадка

На околиці вологій

Білі голубочки

Обіч ями край дороги .   

Сіли в два рядочки. (Зуби) а)

А)Для чого потрібно чистити зуби?

На зубах постійно відкладаються м'які нашарування у вигляді жовтуватої плівки. Особливо помітна вона на лінії зубів і ясен — своєрідна візитка неохайних людей. Такі нашарування — сприят­ливе середовище для мікробів та вірусів, що призводять до запальних процесів і руйнування зубів (карієсу).

б) Як чистити зуби? (За таблицею.)

Чистять зуби змоченою у воді зубною щіткою із нанесеною на неї зубною пастою. Рухами знизу-вгору чистять нижні зуби, а зверху-вниз — верхні зуби.

Коловими рухами щітки чистять зовнішню і внутрішню поверхні кутніх зубів.

Чистити зуби потрібно щодня після сніданку і після вечері.

в) Якщо сім'я з тієї чи іншої причини не може придбати дитячу зубну пасту, можна скористатись перевіреним народним засобом і пожувати кусочок почищеної сирої картоплини (чи топінамбура) зі
щіпкою солі, а потім вказівними пальцями обох рук почистити зуби, як зубною щіткою (правий палець чистить ліву сторону
і навпаки). Після цього рот сполоснути водою кімнатної темпе­ратури.

г) Якщо у школярика розболівся зуб — потрібно над хворим зубом (на яснах) потримати тампончик, змочений часниковою водичкою (розтовчений часник залити окропом).

 

5. Гігієна вух.

Природа дивовижним чином передбачила періодичне очищення вуха від сторонніх речовин переміщенням сірки зсередини назовні.

Переміщенню сірки сприяє масаж зовнішнього вуха — вушної раковини:

  • загнути вушну раковину ззаду наперед, злегка відтягуючи — 5 разів;
  • затиснувши козелок великим і вказівним пальцями, порухати його за годинниковою стрілкою — 5—7 разів;
  • відтягувати донизу мочку вуха — 5—7 разів.

Такий масаж вушної раковини знімає втому, головний біль, підвищує розумові здібності (поліпшується кровопостачання мозку).

Примітка. Масаж вушної раковини проводиться під наглядом дорослих, обережно, уважно, не перетворюючи цей про­цес в розвагу.

    Однак при посиленому утворенні вушної сірки вона може скупчуватися у слухових проходах і навіть утворювати сірчані пробки, що призводить до зниження слуху або повної його втрати. Ось чому під час щоденного умивання вуха також миють теплою водою з милом.

Порада для батьків

При запальному процесі у вусі (застудного характеру) при­готувати стерильний сік із цибулі. Стерильною піпеткою обережно лити у слуховий прохід (по "спинці") 2—3 краплі. Зробити компрес.

6. Гігієна носа.

Носова хустинка — надійний помічник учня у підтриманні вільного носового дихання. Цьому сприятиме також масаж носа.

Коли нежить тільки починається, його можна "злякати" (звичайно, коли школярик сміливий і не розніжений). Якщо дитина енергійно потупотить у холодній воді по щиколотки (у ванні) або по мокрій траві, — нежить пройде.

Якщо нежить не "злякався", то його потрібно "вбити" — змастити носові проходи квачиком, змоченим у мильній воді.

7. Догляд за ногами.

Не можна забувати і про елементарні гігієнічні правила догляду за ногами: тримати у чистоті шкарпетки, панчохи, колготки; стежити за чистотою шкіри й нігтів; правильно підбирати взуття. Щоденне миття ніг повинно увійти в звичку, особливо в теплу пору року.

Щоб уникнути грибкових захворювань стоп, не треба користу­ватися чужим взуттям, шкарпетками, колготками. Відвідуючи душові, лазні, басейни, необхідно взувати купальні тапочки або пляжні капці.

8. Догляд за волоссям.

Волосся спочатку миють шампунем, а споліскують відваром з любистку. Відвар готують так.

Беруть жменю сухого листя любистку, загортають у марлю і кладуть віл киплячої води. Кип'ятити 5 хвилин, охолодити. Споліскують волосся теплим відваром, а потім — ще раз теплою водою.

Волосся набуває блиску, на дотик — м'яке, має гарний запах.

9. Догляд за нігтями, руками.

Якщо не стежити за чистотою рук, не обрізувати регулярно нігті, то на руках і під нігтями скупчуються хвороботворні мікро­організми та яйця глистів.

Легковажна звичка гризти нігті може призвести до запального процесу, зараження глистами або іншими небезпечними хворобами.

10. Гігієна очей.

При запальних процесах очей, повік дуже добре робити теплі примочки із відвару календули (нагідок).

ІУ. Зворотний зв’язок.

Гра «Пантоміма». Я загадаю завдання, а ви без слів повинні показати правила особистої гігієни, а ваші товариші відгадають їх.

У. Прощання.

Діти стають у коло .беруться за руки повторюють вислів «Чистота запорука здоров’я». «Ми молодці». І кожен гладить себе долонькою по голові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Вони допоможуть доглядати

за волоссям

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вони допоможуть доглядати

за тілом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вони допоможуть доглядати

за зубами та ротовою порожниною


 

Фото вернісаж

 


 

 

 

Використана література.

 

1.Використання тренінгових методів у роботі з молодшими школярами. Психотренінги для дітей.

КрамаренкоС.Г., КротенкоВ.М., Гарабасова Л.Г.Дніпропетровськ2006

 

2.Використання історій, легенд, метафор на уроках-тренінгах (методичні рекомендації)

Лаврова Л.В., МаркарянВ.М. Дніпропетровськ 2006

 

3. Основи здоров’я. Посібник для вчителя.5

Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Київ. «Алтон»2005, 2006, 2007

 

 

doc
Додано
18 січня 2020
Переглядів
1794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку